Zwemmen. Hij is zooo bang

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door prinses, 2 jan 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Beheer

Beheer Administrator
    Medewerker

11 feb 2005
    16.274
    2.976
    113
    Veel plezier!

2. mavi derya

mavi derya Fanatiek lid

4 dec 2011
    3.414
    0
    36
    Vrouw
    zuid holland
    Veel succes en plezier!

3. mol81

mol81 Niet meer actief

Als hij echt bang is, moet je stoppen. Dan komt het nu nog te vroeg. Niet pushen want dan wordt het een angst en het plezier in zwemmen verdwijnt. Een half jaar pauze doet wonderen.

4. prinses

prinses VIP lid

20 mei 2006
    18.334
    1
    36
    We zijn geweest. Dikke pret! Lekker spetteren, beetje drijven. Springen hebben we nog niet gedaan. Met bandjes om zwemt hij zo in het diepe bad ( dat deed hij voor de start van de zwemles ook al). Ik denk dat we zaterdag nog maar eens gaan.

5. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.265
    6.790
    113
    Hier hetzelfde

Maar ze is nu 5,5 en zet zelf wel door.

Ze vindt het heel erg eng om met haar hoofd onder water.
    De badmeester is erg goed en laat haar bang zijn en tegelijkertijd zet hij ook door dat hij samen met haar onder water gaat. tellen 1,2,3 en dan onder water. Zo geeft hij haar ook het vertrouwen dat hij het samen met haar doet.

Maar goed, wij hebben het met opzet laat gedaan. Nu weet ze dus zelf dat ze wel moet doorzetten anders leert ze niks.

En ze vindt het dus geweldig om naar zwemles te gaan...heel apart omdat ze dus ook best bang is...

TS, zie je laatste berichtje. Dat klinkt heel positief. Samen oefenen werkt inderdaad ook.

6. prinses

prinses VIP lid

20 mei 2006
    18.334
    1
    36
    Mijn zoon is ook bijna 5. Dus qua leeftijd scheelt het niet zo veel.
    We hebben vanmiddag bij de bieb een aantal boekjes geleend. Ik heb er ook 1 van bang en 1 van zwemles geleend. Die hebben we net gelezen. Al met al voelt het als een prettige dag, waarin we toch wel,iets bereikt hebben. Morgen weer zwemles.

7. loetje

loetje VIP lid

6 jun 2006
    7.445
    1.843
    113
    Vier is jong hoor, voor zwemles.. In principe wordt zo rond de 6 jaar geadviseerd om te beginnen met les zwemmen. Rond die leeftijd zijn ze ten eerste sterk genoeg en ten tweede ook in staat om te kunnen luisteren en uitvoeren tegelijkertijd.. Uitzonderingen daargelaten natuurlijk, er zijn kinderen van 4 die hun diploma halen, maar die zijn sterk in de minderheid..

Wil je toch doorzetten, houd dan alsjeblieft goed je zoontje in de gaten. Het moet geen straf worden om een zwembad in te springen.. Wordt dit het wel, dan kun je beter een jaartje geduld hebben.

8. Marieke1983

Marieke1983 Niet meer actief

ik vind het ook jong. Mijn tante geeft les aan de jongsten en adviseert te beginnen na 5 jaar, en als ze watervast (of hoe heet dat?) zijn. dat betekent oa dat ze geen angst hebben en bijv kopje onder durven gaan.

ik denk dat je nog even moet wachten.

9. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.809
    3.339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    5 jaar wordt geadviseerd kindje van ts is bijna 5 , prima dan toch? En niet iedereen lukt het om zijn of haar kindje watervrij te krijgen. Ook dáár is de zwemles toch voor? Gewoon even de kans geven dus, zoals Ts nu eigenlijk ook van plan is.

10. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Watervrij bedoel je?

Daar is hier het 1e badje voor. Er zijn 6 badjes (groepen. 1-2-3-a-b-c). De laatste 3 badjes dus voor diploma's, de 1e watervrij, de 2e de slagen, de 3e klaarmaken voor het diepe, dus slagen perfectioneren en uithoudingvermogen, en dan op naar a.. Gemiddeld 3 maand per badje.. Wij zitten nu 4 maand in 1 ;)

11. prinses

prinses VIP lid

20 mei 2006
    18.334
    1
    36
    Ik heb even met de badjuffen overlegt. Ze geven aan veel te zwemmen, zonder te veel druk te leggen. Ik heb nog gevraagd of ze vonden dat het te vroeg was, maar dit was niet het geval. Gewoon een kwestie van doorzetten dus.

Vanavond zijn we ook nog even geweest. Was weer gezellig. Morgen wil hij weer.

Onze zoon is idd bijna 5. Het was ook de bedoeling te starten na zijn verjaardag, echter de uitnodiging lag eerder in de bus. Vandaar dat we nu gestart zijn.

12. prinses

prinses VIP lid

20 mei 2006
    18.334
    1
    36
    Eigenlijk voldoet hij aan bovenstaande criteria. Hij is alleen bang om te zinken en te verdrinken.

13. loetje

loetje VIP lid

6 jun 2006
    7.445
    1.843
    113
    Dat is super!!

En in principe ben ik inderdaad ook van het "doorzetten" hoor. Niet meteen toegeven bij het eerste miepje;) Het moet alleen geen straf worden, maar dat is het zo te lezen niet voor jou zoontje.. Soms is die grens wel heel dun, maar ik denk dat je dat zelf heel goed door hebt en er bovenop zit.. Heel veel succes voor je zoontje, ik hoop dat het alleen nog maar leuker voor hem wordt:)

14. Arevinol

Arevinol VIP lid

7 okt 2007
    7.759
    3
    0
    mama!
    Dacht ook dat ze vaak 5 jaar adviseren, niet 6. Ivm de kracht (en afleiding).
    Mijn dochter is nu al watervrij. Afgelopen week hadden ze ontdekt om van de duikplank te springen (1m boven t water), grote pret! Maar ik laat haar eerst nog een half jaartje spelenderwijs doorgaan. Dan kan ze ook de eerste badje(s) overslaan van de 'echte' lessen, begreep ik.
    Ze is bijna 4 en met 4 direct beginnen met zwemles als ze ook net naar school gaat, lijkt me wat veel (tijden komen ook beter uit).
    Maar ze is wel redelijk groot, dus denk dat t met 4,5 wel moet lukken. (Maar hangt ook af van onze verhuizing..) Ben zelf ook met 4 begonnen.

15. prinses

prinses VIP lid

20 mei 2006
    18.334
    1
    36
    We hebben toch in samenspraak met de zwemmeester overlegd, om voorlopig te stoppen met zwemles.

16. Fietwordtmama

Fietwordtmama Niet meer actief

Verschillende zwembaden hebben vaak heel verschillende methoden. De een doet het met heel kleine stapjes en voorzichtig en de ander gooit ze bijna letterlijk direct in het diepe.

Je zou eens kunnen kijken of er andere zwembaden in de buurt zijn, die de lessen anders aanpakken.

En inderdaad zo vaak mogelijk lekker zelf met hem gaan zwemmen. EN het dan vooral heel erg leuk maken en spelenderwijs steeds een (mini)stapje verder gaan.

Onze zoon zit nog niet op zwemles, maar is wel erg bang in water. Panisch om water in zijn ogen te krijgen. Maar door heel veel lol te maken in het water (op een in zijn ogen veilige manier) is hij wel veel vrijer geworden.
    Tijdens de zomervakantie bijan elke dag naar het zwembad gegaan. De eerste dag spelen met een gietertje in het peuterbadje. Op de laatste dag rende hij spontaan het water in om zich op zijn zwemvleugeltjes te laten drijven. Supertrots dat ie zelf vooruit kon komen door met zijn voeten te trappelen.
    Hij durft nog steeds niet op zijn achterhoofd te gaan liggen (probeer hem in bad weleens te verleiden dat te doen (hoofd achterover in het water en rusten op mijn buik) en hij wil ook beslist geen water in zijn gezicht (mama handdoekje!!! zodra er een druppel in de buurt van zijn ogen komt) Maar hij heeft er wel lol in. En dat vind ik minstens zo belangrijk.

Deel Deze Pagina