Onze mannetje (bijna 4mnd) heeft eigenlijk gelijk een speentje gehad. In het begin wilde hij hem alleen heel weinig bijv. als hij moe was. Het ging allemaal goed als hij sliep spuugde hij hem weer uit. Maar nu wil hij hem steeds meer, zowel overdag als snachts. Overdag kan ik hem natuurlijk zo erin doen, maar afgelopen nacht was het weer bal. Mijn man is er wel 6x uit geweest en ik heb geen idee ben de tel kwijt geraakt. Soms lag ik er net een kwartier in lag hij weer te jammeren. Hij ligt ook veel schuin/dwars/achterstevoren en is erg druk in zijn slaap en dacht eerst dat hij daarom ging jammeren maar hij wil ook echt zijn speen. Het is ook echt ineens sinds een week dat hij het zo erg heeft. Voorheen had hij hem alleen nodig met inslapen. Misschien zijn wij wel te makkelijk geweest met snel geven. Maar als ik dit moet blijven doen snachts zeker 10 keer eruit, niet overdreven en dan de keren die mijn man eruit gaat, breekt dat natuurlijk op gegeven moment op. Wat hebben jullie gedaan? Lees veel dat ze nu nog zuigebehoeftes hebben en veel mensen het nog niet aanraden nu af te leren maarja dit is ook niks. En zoals ik al zei het is ineens een stuk erger... Sorry voor mijn lange verhaal!
Ik zou het overdag niet meer gaan geven. En dat hij nu even meer wil, kan ook gewoon een sprong zijn. Dat hij daardoor lichter slaapt, en daardoor vaker de speen nodig heeft om diep in slaap te komen. Dan zou het met een paar dagen beter moeten zijn.. Ze hebben inderdaad nog een zuigbehoefte tot zeker 9 maand. daarna wordt het langzaam minder. Wij hebben met 9 maand afgewend omdat we ook 10 keer uit bed moesten 's nachts. Dat was in een dag klaar..
Jullie mannetje is nu natuurlijk nog erg klein, maar als hij wat ouder is, pakt hij zijn speentje denk ik gewoon zelf. Doet mijn jongste ook, ik heb hem zo'n lichtgevende speen gegeven (merk MAM bij Kruidvat) dus die ziet hij zelf liggen. Bij een van de andere twee heb ik het speentje aan zijn favoriete knuffel vastgemaakt, die kon hij altijd makkelijk vinden. Nou moet ik je zeggen dat mijn jongste al bijna 2 is en nog erg graag zijn speentje heeft, maar mijn idee is dat als je te vroeg gaat afleren en ze toch nog zuigbehoefte hebben, ze waarschijnlijk gaan duimen. En dat is op termijn moeilijker af te leren dan die speen. Dat is ook de reden dat die van ons gemiddeld tussen het eerste en tweede jaar pas van de speen afgingen. Dat afleren gaat bij ons gewoon "cold-turkey" dus van de ene op de andere dag weg ermee. Dat was bij de eerste geen probleem, bij de tweede 3 nachten huilen (maar hij beet ze gewoon kapot, dus voor zijn eigen veiligheid) en bij nummer 3 gaan we dat binnenkort ontdekken haha! Ik weet dat het slopend is, zo vaak je bed uit voor dat speentje. Ik heb het ook gehad, maar ik heb het geluk dat mijn man altijd opstond en zodra die zijn hoofdkussen weer aanraakt, is hij gelijk weer vertrokken. Die vond het daarom ook niet zo erg, ikzelf wel, ik slaap dan gewoon niet meer in. Succes met de kleine man! Groetjes esther
Ja daarom ook mijn probleem, hij is nog zo jong! Mijn man word niet zo snel wakker als ik snachts, moet hem dan wakker stoten, plus hij moet er ook weer half 6 uit doordeweeks dus dan ga ik ook liever zelf maar pff het is wel vermoeiend. Zeg meestal wel in het weekend nu mag jij eruit maar dan hoort hij het weer niet snel en ga ik alsnog. Nu zijn wij erg verwent hoor meneer sliep al gauw door en werd snacht amper wakker. Was er al bang voor paar weekjes terug dat hij snachts om zijn speen zou komen.
Die nacht periode is erg vervelend maar gaat over! Hier hebben we het ook gehad, ik ben 's nachts alleen thuis en liep 3x naar haar kamer en daarna nam ik haar bij mij in bed. Anders was ik gewoon te moe! Met een maand of 5, 6 hoefde ik er nog maar weinig tot niet uit voor de speen. Nu is ze 7,5 maand en heb ik er echt al heel lang niet voor de speen uit gehoeven ( Wel voor nachtelijke babyfeesten maar de speen pakt ze nu zelf. )
Ik geef alleen een speen in bed. Als ze uit bed gaat dan gaat haar speentje uit! (ook niet mee naar de commode) (alleen als ze ziek is mag ze haar speentje, maar dat is bijna nooit..) Ze pakt hier eigenlijk in de nacht al iets van 2-3 maanden zelf haar speentje. Hebben we geleerd door te oefenen en haar het speentje in haar handjes te geven zodat ze het zelf in haar mond moest doen Maar als er behoefte is aan een speen zou ik hem gewoon nog geven hoor! 4 maanden is nog best jong, dan kan je een baby nog niet verwennen met een speen ben ik van mening..
Tja hier ook vaaaaak eruit voor de speen. en de eerste maanden ook huilen, eten enz.. Dus vaak eruit voor de speen, was hier al een hele zege inmiddels vindt ze hem zelf (ze is bijna 10 maanden) maar moet er toch nog vrijwel elke nacht uit (als ze de speen niet kan vinden omdat ze weer eens ondersteboven ligt ). Nu gelukkig maar 1 of 2 keer. Tja wat kan ik zeggen.. je went eraan..
Oohw lastig ja! Maar nu ineens afleren als hij 'm wel echt nodig heeft.. Je kunt natuurlijk overdag wel goed kijken en uitproberen of hij 'm echt wel nodig heeft. Of dat iets anders ook volstaat. En probeer eens uit met een doekje eraan en meerdere spenen in bed. Wie weet kun je zo snel mogelijk aanleren dat ie 'm zelf kan pakken? Ik denk ook dat het wel beter gaat worden als hij dat meer kan. Toen wij dat nog hadden, lag simon nog naast ons in een wiegje. Ik sliep soms hele pozen met mijn arm in de wieg, speentje zoeken en vasthouden....
Ja hij kan zijn speentje wel al pakken maar hoe hij hem erin moet stoppen is nog te lastig voor hem! Maarja wat wil je met 4 maanden. Ik probeer hem overdag ook zo weinig mogelijk nog te geven tenzij hij echt moe is. Maar als hij 1 of 2 keer per nacht maar zou komen dan teken ik daarvoor haha, geduld hebben dus.
het komt wel hoor, hij nog zo jong. Wat je wel langzaam kunt proberen om hem te leren om niet met de speen te slapen. Dus dat je de speen geeft om ermee in slaap te vallen, en als ie eenmaal slaapt dat je de speen uit zijn mondje haalt.
Wij hebben 'gewoon' de speen steeds meer weggelaten en uiteindelijk met 5 1/2 maand helemaal weg.. en dat gaat prima!
Onze zoon heeft ook zijn speen nodig om in diepe slaap te komen. Overdag krijgt hij hem niet, alleen als hij naar bed gaat of als hij erg moe is. Wij hebben die periodes van elke keer 's nachts eruit ook gehad. Wij hebben uiteindelijk een "knuffel - je - speen" aangeschaft. Daar doe je de speen in en dan is het als het ware een soort knuffelbeest. Het was even oefenen met vasthouden enz maar nu vindt hij de speen zelf en zelfs als hij ondersteboven in zn bed ligt vindt hij dat ding weer terug. Geen idee of jouw kleintje dat al kan omdat hij nog zo jong is. xxx
Nou van de week is hij een paar keer zonder speen naar bed gegaan, hij was wel erg moe en met een paar huiltjes viel hij in slaap, en toen kwam hij pas half 7 sochtends weer. Net als gister een aantal keer gehad dat hij het er helemaal niet mee eens was om naar bed te gaan en huilerig was, hebben we hem wel de speen gegeven, wat hem ook troosten en dan kwam hij wel snachts voor zijn speen. Alsof die dan weet dat hij ermee in slaap is gevallen. Ik probeer zijn speen gewoon minder te geven en moet hem dus overdag meer afleiden maar het werkt wel. Dus misschien kunnen we het zo langzaam afbouwen. Ohja en als hij slaapt tult hij er nog steeds aan, ik krijg hem er dan niet uit en durf er ook niet zo hard aan te trekken hoor haha. Thanks voor jullie reacties!