Ons zoontje van bijna 3 (26 mei) heeft sinds afgelopen zaterdag waterpokken. Nu vraag ik mij af in hoeverre dit besmettelijk is via mij. Kan ik anderen besmetten omdat mijn zoontje dit heeft? Ik knuffel en kus natuurlijk veel met hem en ik ben zelf ook net zwanger (heeeel pril!) van een 2e kindje maar ik heb gelukkig zelf al waterpokken gehad vroeger. Mijn vriendin heeft dit dus nog niet gehad maar moet ik nu afstand houden of maakt het niets uit en kan ik haar niet besmetten? Ze wil nu (begrijpelijk) even niet bij ons komen door de waterpokken van mijn zoontje dus wil ik graag naar haar toe..
Naar mijn weten is het wel besmettelijk via jou voor mensen die het niet hebben gehad maar kun je zelf niet meer ziek worden. Dit lees ik op RIVM; Het virus zit in de keel van iemand die besmet is. Door hoesten en niezen komen kleine druppeltjes met het virus in de lucht. Mensen kunnen deze druppeltjes inademen en besmet raken. Het virus zit ook in het vocht dat in de blaasjes zit. Waterpokken is heel besmettelijk. Al 2 dagen voordat de rode bultjes te zien zijn op de huid. Waterpokken blijft besmettelijk totdat de meeste blaasjes een korstje hebben. De tijd tussen besmet raken en ziek worden is ongeveer 10 dagen tot 3 weken. Als je vriendin het niet heeft gehad zou ik persoonlijk niet afspreken maar overleg even met de huisarts of het inderdaad via jou doorgegeven kan worden, dan weet je of je af kan spreken.