tips gevraagt!

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door bengeltje86, 27 aug 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. bengeltje86

bengeltje86 VIP lid

6 jan 2007
    8.553
    0
    36
    renkum
    beste dames ik heb wat tips nodig

mijn kleine man van 8 maanden slaapt in een slaapzak
    maar draait ook gewoon op zijn buik snachts nu vind ik dat niet echt een prettig idee.

aangezien ik gister slecht nieuws hoorde van een vriendin dat hun kleintje van 4 maand is overleden aan wiegendood afgelopen maandag.

ik heb het nooit een goed idee gevonden dat ons mannetje snachts op de buik draai hebben jullie tips? wij draaien hem altijd wel terug maar ja snachts slaap je zelf ook
    soms vanmorgen lag hij wel wat diepjes met zijn gezicht op matras normaal niet echt maar toch de gedachte alleen al.
    en weet moet me niet te druk maken maar zeker na het slechte nieuws doe ik dat deste meer

2. Deurtje

Deurtje Fanatiek lid

8 mei 2008
    4.332
    0
    0
    Wat erg van het kindje van je vriendin zeg!

Kan je kindje zijn hoofdje goed ophouden en naar de zijkant draaien?
    Thije draait ook altijd naar zijn buik met slapen. Ik laat hem gewoon, hij kan goed zijn hoofdje optillen en legt zn hoofdje eigenlijk altijd naar links of rechts, dus ik maak me er niet echt druk om. Wel hebben we een aerosleep, dat scheelt wellicht ook wel.

3. bengeltje86

bengeltje86 VIP lid

6 jan 2007
    8.553
    0
    36
    renkum
    ja hij kan zijn hoofdje wel goed opzij leggen maar toch soms dan draait hij wel met zijn gezicht in d matras najah erg dichtbij met neusje en mondje in de matras

aerosleep ? wat is dat precies voor iets??

4. maartjev

maartjev Fanatiek lid

9 mrt 2009
    1.534
    0
    0
    Je kunt daar niet echt veel aan doen. Draait hij zijn hoofdje wel naar de zijkanten? Dan zou ik me toch proberen niet te druk erover te maken, je kindje is tenslotte alweer 8 mnd! Je kunt verder nog een aerosleep aanschaffen, misschien zelfs zo'n nannyding die afgaat wanneer het geen signaal van ademenen krijgt? Hier op het forum weten ze wel hoe zo'n ding heet.
    Wat erg trouwens van je vriendin met haar kindje!!!

5. Mikki77

Mikki77 VIP lid

17 nov 2007
    5.698
    0
    36
    Noord-Holland
    Wat erg van dat kindje :( Ik kan me voorstellen dat je je nu extra zorgen maakt inderdaad...

Er zijn wel manieren om hem op zijn rug te laten slapen, maar die worden dus óók als onveilig bestempeld, net als de buikligging... dus het blijft kiezen uit een paar kwaden denk ik.
    Je zou het uiteinde van het slaapzakje onder zijn matras kunnen vouwen zodat hij niet meer om kan rollen (al kreeg die van mij het alsnog voor elkaar), of je kan zo'n Safe T Sleep kopen. Dat zijn van die rollen van stof waar hij dan tussen slaapt. Ik hoorde ook over klittenband aan zijn slaapzak, en klittenband op het hoeslaken vastmaken. Maar goed, dat zijn dus allemaal dingen die niet aangeraden worden.

Ik heb zelf een Angel Care babyfoon met alarm. Ik heb ook een buikslaper, sinds kort wil hij alleen nog maar op zijn buik liggen in bed, anders is het brullen geblazen. En dat kan dus gewoon, omdat ik die babyfoon heb...dus ik maak me er niet meer druk om.

6. Deurtje

Deurtje Fanatiek lid

8 mei 2008
    4.332
    0
    0
    Aerosleep: Dat is een dekje wat je op het matrasje legt waar gaatjes inzitten. Daar overheen doe je een hoeslakentje eveneens met gaatjes. Zo kan je kindje doorademen als het op zijn buikje komt te liggen en het hoofdje niet de andere kant op kan leggen.

7. Mikki77

Mikki77 VIP lid

17 nov 2007
    5.698
    0
    36
    Noord-Holland
    Oh ja, heel strak instoppen kan misschien ook werken (hier werkte het niet, want hij wurmt zich overal uit).

8. bengeltje86

bengeltje86 VIP lid

6 jan 2007
    8.553
    0
    36
    renkum
    ja onze kleine wurmt zig er dus ook uit

maar gekke is over die aerosleep vind ik een stukje tekst

Producten veilig/onveilig

AeroSleep

De AeroSleep is een in een matras verwerkte of strak eroverheen te
    spannen overtrek van polyester met een honingraatstructuur, volgens de productinformatie bedoeld om de kans op allergieën en astma te verminderen en huidirritaties te beteugelen. De (Belgische) fabrikant wijst op de luchtdoorlaatbaarheid en de warmteregulerende werking en stelt dat er onder het lichaam ventilatie ontstaat, waardoor vochtige warmte wordt af- en verse lucht aangevoerd en schimmelvorming in de matras wordt voorkomen.
    Beoordeling: In de huidige productinformatie wordt geen rechtstreekse relatie gelegd met wiegendoodrisico, maar in winkels gebeurt dat wel. Dat roept bij professionals en consumenten vragen op over de veiligheid. De fabrikant heeft de luchtdoorlaatbaarheid getest met volwassen proefpersonen en vond aanwijzingen dat rebreathing (herinademen van uitgeademde lucht) zich bij gebruik van een AeroSleep minder voordoet. De vraag echter of het product ook van invloed is op de mate van rebreathing bij baby's is daarmee niet beantwoord. Het ademvolume van een baby komt nu eenmaal niet overeen met dat van een volwassene minder omvang, minder kracht. Bovendien wordt de relatie tussen rebreathing en wiegendood wel vermoed, maar is niet duidelijk hoe zij verloopt. Conclusie: op basis van het huidig wetenschappelijk onderzoek is niet vast te stellen of de AeroSleep een effect heeft op het risico op wiegendood.
    Advies: Leg ook op dit product een baby nooit op de buik te slapen.
    Ga voor informatie over allergieën, astma en huidirritaties bij baby's te rade bij consultatiebureau of kinderarts. Zij kennen de Landelijke Standaard Voedselallergie. Zij kunnen ook beoordelen of er aanwijzingen zijn die preventieve maatregelen vergen en zij kunnen aangeven of claims van fabrikanten al dan niet zijn bewezen.

waar kan je trouwens zo aerosleep halen en zo hoeslaken zijn die erg duur?

9. mirjamc

mirjamc Actief lid

6 apr 2007
    105
    0
    0
    Emmeloord
    Wat een naar nieuws,van je vriendin!

Als je kindje het hoofdje goed omhoog kan houden en opzij kan draaien is het volgens mij geen probleem.
    Mijn dochter van 16 maanden slaapt ook op haar buik, sinds dat ze zelf kan draaien.Ze slaapt eigenlijk waar het maar uitkomt in haar ledikantje:)
    Ik denk dat je je niet teveel zorgen moet maken over wiegendood.Het kindje van je vriendin was 4 maanden toch?Die kon waarschijnlijk niet zelf draaien op die leeftijd?Jouw zoontje kan toch zelfstandig draaien?Als hij naar de buik en weer terug kan rollen,lijkt het mij geen probleem.

10. oleander1986

oleander1986 Fanatiek lid

20 aug 2009
    1.298
    0
    0
    zelfstandige
    Midden Nederland
    :( wat erg voor je vriendin!! Was dat kindje ook gestikt in het matras dan?

Tjah, lastig dat op de buik draaien. Opzich moet een kind net als volwassene wel gewoon een reflex hebben dat het wil ademen als het geen lucht krijgt, dus je zou denken dat als hij zijn hoofdje al goed kan optillen enzo, er niet veel gevaar is? En opassen met donsdekens, maar je zei dat je een slaapzak hebt...

11. bengeltje86

bengeltje86 VIP lid

6 jan 2007
    8.553
    0
    36
    renkum
    ja hij slaapt in een slaapzak
    aan die meid heb ik nog niet gevraagt of het kindje gestikt is in de matras het gebeurde savonds zij wilde de kleine uit bed halen voor de fles en was super blauw meer weet ik nog niet echt heb meer mijn medeleven betuigt en zo dat vond ik op dat moment belangrijker :$

vind het echt eng gewoon ook al kan die wel zijn hoofd ophouden alleen die slaapzak waar die dus inlig daar lig hij ook nog onder een dekbedovertrek lakentje die doe ik strak onder matras maar toch krijgt hij die los

12. Mammie van Roy

Mammie van Roy Fanatiek lid

8 jul 2009
    1.445
    0
    0
    Jeetje wat erg zeg!

Mijn zoontje is ook 8 maanden en slaapt ook in een slaapzakje. Ook op zijn buik. Hij doet dit al een paar maanden en in het begin vond ik het ook doodeng, maar nu niet meer. Moet wel zeggen dat hij in zijn slaap meestal ook zijn speentje in houdt (dus nooit echt met zijn neusje en mondje in het matras ligt). Als hij zijn hoofdje goed omhoog kan houden (wat me wel zo lijkt, adhv zijn leeftijd) dan zou ik me er niet zo druk om maken. Maar ik kan het me wel voorstellen nu.
    Is het iets om het lakentje weg te halen, dan kan hij zich daar in ieder geval niet in rollen?

Gr. Marieke

13. Mammie van Roy

Mammie van Roy Fanatiek lid

8 jul 2009
    1.445
    0
    0
    Ik zie nu dat onze zoontjes 1 dag schelen.... :)

14. bengeltje86

bengeltje86 VIP lid

6 jan 2007
    8.553
    0
    36
    renkum
    ja ik heb het lakentje wel vast liggen alleen uiteinden bij zijn voetjes blijft goed vasst liggen maar de zijkant niet

ja leuk ze schele 1 dag ja:D

15. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.809
    3.339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland

ik geloof niet dat je je echt zorgen maakt om het lakentje, maar hier gebruiken we ook geen lakentje, al maanden niet meer. Als het straks kouder wordt, kijken we eerst maar eens hoever we komen met een dikkere slaapzak (eventueel met mouwen) en een pyama + sokjes.
    Verder snap ik dat de angst nu toeslaat. Maar probeer te beseffen dat het geen reele angst is. Jouw kindje is ouder en sterker.
    Zelf ga je ook liggen zoals je zelf lekker ligt en dat doe je kindje ook. Dus het is erg moeilijk dat tegen te gaan en kan juist averechts werken.

sterkte in elk geval!

16. bengeltje86

bengeltje86 VIP lid

6 jan 2007
    8.553
    0
    36
    renkum
    ja zou hij sneller omkunnen draaien als ik de dekentjes weg haal? zou kunnen maar dan valt die moeilijker in slaap dat weet ik wel

17. stamboom

stamboom Bekend lid

17 nov 2006
    657
    2
    18
    ziekenverzorgster
    spijkenisse
    Wat erg zeg!! Maar dat linkje was 4 maanden, jouw kleintje is al 8 maanden en kan al veel meer. Heb vertrouwen!! Milan slaapt nu al een tijdje op zijn zij, maar ik kan erop wachten dat die ook net als zijn zus op zijn buik gaat slapen. Probeer het maar over te geven, je houdt het toch niet tegen.

18. Luanti

Luanti Actief lid

21 jan 2008
    154
    0
    0
    Onze kleine man slaapt ook sinds een tijdje op z'n buik. In het begin vond ik het ook erg eng, maar hij kan zijn hoofdje goed zelf ophouden en omdraaien, dus ik heb me er maar in berust. Wel hebben we een aerosleep op z'n matras liggen, dus dat scheelt.

Helaas heb ik geen tips voor je. Hier helpt het niet om de slaapzak in te stoppen, die kleine wringworm draait zich alsnog om. Een beertje naast zijn zij, helaas... daar rolt hij op.

Succes!

19. raspberry

raspberry Niet meer actief

Hoi,

wat naar dat je vriendin haar kindje is overleden! Snap dat je dan zelf het buikslapen ook even eng vindt... maar: wiegedood wordt niet veroorzaakt door buikslapen, maar eerder door roken in huis, warmtestuwing. Als een kindje te maken heeft met die factoren en dan ook op de buik slaapt, wordt de kans op wiegedood verhoogt, maar als jij in huis niet rookt en de kleine niet te wam ligt, is er echt niets aan de hand!

De aerosleep hebben we hier ook, omdat Thirza al vrij vroeg een periode heeft gehad dat ze op haar buik wilde slapen. Ze kunnen dan gewoon ten allen tijde doorademen, omdat de lucht vrije doorgang heeft door de structuur van de matras.

Hier heeft tegen het op de buik draaien even geholpen om strak in te stoppen, (laken eventueel kwartslag draaien, zodat je meer laken heb om onder te stoppen), maar dat was 2 weken ofzo, en toen woelde ze zich alsnog los.
    Slaapzak vastmaken onder de matras moet je dus juist niet doen: je kleintje ligt blijkbaar graag op de buik, en als jij op die manier probeert het draaien tegen te gaan, bewerkstellig je alleen maar dat ie erg verstrikt raakt in de lakens/dekens, en verhoog je het risico dat er iets niet goed gaat.
    Het veiligste bij een buikslapertje is uiteindelijk om een slaapzakje te gebruiken en geen beddegoed... Hier hebben we dat stapsgewijs wat afgebouwd; ik stopte de dekentjes steeds wat lager in, want Thirza viel eerst ook niet in slaap als ze zo 'los' in bed lag... inmiddels dus wel :)

20. angel77

angel77 Fanatiek lid

29 mrt 2008
    1.428
    0
    36
    oosten van het land
    Wat erg voor je vriendin!!
    Mijn zoontje is ook ruim 8 maanden, en de eerste keer dat hij op z'n buik ging slapen was toen hij 4 maand was. Was er echt van geschrokken toen ik hem zo zag liggen. Ook wij hebben een aerosleep, daar ben wel blij mee. Het is nu echt z'n slaaphouding, in het begin heb ik hem recht gelegd maar hij draaide steeds terug.

Deel Deze Pagina