Hallo lieve verloskundigen... Ik ben nu bijna 10 weken zwanger en we hebben al 2 goede echo's gehad. Ik heb vorig jaar 2 miskramen gehad en nooit een goede echo gezien. Ondanks het feit dat ik nu al verder ben dan ik ooit ben geweest en we 2 goede echo's hebben gezien blijf ik onzeker. We hebben afgelopen maandag een echo gehad toen was ik 9 weken en 2 dagen. Een goede echo en de kleine zwaaide zelfs naar ons. Nu was dit de termijnecho en moet ik wachten tot 20 weken. Ik zou heel graag rond de twaalf weken nog een echo krijgen om mijn onzekerheid wat weg te nemen. Kan een vk je nog doorverwijzen? Omdat ze tegen mij had gezegd dat er geen indicatie voor was. Maar toen had ik niet gezegd dat ik onzeker was. Of moet ik dan een pretecho bureau inschakelen. Alvast bedankt voor jullie antwoord!
Hoi Lautjuh85, het klopt dat je medisch gezien nu niet meer in aanmerking komt voor en termijnecho. Je hebt 2 goede echo's gehad vroeger in de zwangerschap en dat komt eigenlijk overeen met één goede echo bij 12 weken. De 3e termijnecho wordt ook niet meer vergoedt door de verzekering en meestal draait het echocentrum op voor de kosten omdat ze het vaak niet doorberekenen naar de clienten. Je kunt het vragen, maar ik ben bang dat het niet meer wordt gehonoreerd. Ik snap je ongerustheid wel hoor, maar als je echt nog een echo wilt, zou je toch een pretecho moeten laten maken, evt bij een week of 16, dan zie je ook meer, maar dat is natuurlijk aan jullie. Groetjes Brigitte