thee?

Discussie in 'Stel je vraag aan de verloskundige' gestart door tweety, 20 feb 2006.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. tweety

    tweety VIP lid

    2 okt 2005
    10.054
    0
    36
    dordrecht
    ik heb al gezocht op het forum kom heel veel dingen tegen over rooibos thee enz. maar ik drink heel veel smaakjes thee aarbei, bosvrucht enz. mag dit nou wel of niet ik begreep kaneel niet. waar kan ik zulke dingen het beste vinden wat je wel en niet mag eten of drinken. ik begreep dat extra ijzer zoals spinazie weer erg goed is.

    dikke knuff tweety.
     
  2. Mirjam

    Mirjam Verloskundige

    2 dec 2005
    11.590
    2
    0
    verloskundige en lactatiekundige IBCLC
    Hoi Tweety,

    er bestaat heel veel informatie over wat je wel of niet mag eten als je zwanger bent. Sommige info is heel belangrijk, bijvoorbeeld geen rauw vlees eten als je zwanger bent, en niet teveel vitamine A (zit in leverprodukten). Voor de rest moet je het niet al te serieus nemen. Soms wordt iets totaal uit zijn verband gerukt. Voor de juiste info verwijs ik je naar www.nvog.nl Kies vervolgens verloskunde, en dan helemaal onderaan: zwanger! algemene informatie. Dit is een goede folder met de meest belangrijke informatie, onder andere over wat je wel en niet moet eten en drinken. De meeste verloskundigen delen hem overigens ook uit.

    Wat betreft thee, je kunt rustig kruidenthee drinken, ook zwarte thee kan geen kwaad, tenzij je liters per dag drinkt, want teveel theïne (een soort cafeïne) is niet gezond. Kaneel is een paar jaar geleden in opspraak gekomen. Kaneel bevat een coumarinederivaat (werkt bloedverdunnend). Maar je moet het wel in gigantische hoeveelheden consumeren wil je daar last van krijgen. Kaneelthee is dus geen probleem, een speculaasje, stroopwafel, appeltaart, ontbijtkoek of handje pepernoten ook niet. Wat belangrijk is: eet gevarieerd en matig. Drink voldoende (water) en neem 200 gram groente en 2 stuks fruit per dag. Spinazie is ook gezond, wat extra ijzer kan geen kwaad in de zwangerschap.

    Mirjam
     
  3. tweety

    tweety VIP lid

    2 okt 2005
    10.054
    0
    36
    dordrecht
    ben ik blij dat ik gewoon mijn bakkie thee mag hebben. oke ik moet dan wel ff wat minderen denk ik want ik drink gerust een litertje weg met gemak. verder krijg ik mijn vitamines van het fruit wel binnen heb recent een sapcentrevuge gekocht en die wordt dagelijks gebruikt. bedankt voor je antwoord.

    dikke knuff tweety
     
  4. KeeJBie

    KeeJBie Fanatiek lid

    25 jan 2006
    2.322
    0
    0
    Apeldoorn
    Nou ik drink anders ook elke dag thee.. En niet een klein beetje ook, maar heb nergens gelezen dat het niet goed voor je is en heb ook niets van de VK gehoord..
     
  5. KeeJBie

    KeeJBie Fanatiek lid

    25 jan 2006
    2.322
    0
    0
    Apeldoorn
    Maarja moet dan toch maar ff gaan minderen :(
     
  6. Mirjam

    Mirjam Verloskundige

    2 dec 2005
    11.590
    2
    0
    verloskundige en lactatiekundige IBCLC
    Hoi meiden,

    je mag best veel thee drinken, maar maak dan niet te sterke zwarte thee. En in thee zit nog lang niet zoveel theine als in koffie caffeine zit, dus je hoeft je ook geen zorgen te maken hoor.
    Maar water is en blijft nou eenmaal gezonder.

    Mirjam
     
  7. Saskia78

    Saskia78 Niet meer actief

    als je graag thee wil drinken... in groene thee zit al minder caffeine.. dus dat is al beter
    (en de tuinen heeft ook veel decaf groene thee die erg lekker is.. bijv. groene thee met munt)

    en witte thee bevat practisch geen caffeine en zou je onbeperkt kunnen drinken

    tis wel duurdere thee en niet te krijgen in de supermarkt
    de tuinen verkoopt enkel witte thee met peer (die vind ik erg lekker.. en ik hou normaal niet van vruchtenthee zegmaar)

    en natuurlijk simon levelt en dat soort winkels verkopen het
    het is alleen dus ietsjes duurder
    zie hieronder waarom :)

     

Deel Deze Pagina