De wereld voor een 8 mnd oud kruipertje...

Discussion in 'Baby en dreumes' started by Gentle, Apr 24, 2010.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Gentle

Gentle VIP lid

Oct 10, 2007
    6,979
    1
    36
    Overijssel
    Mijn dochter is een echte kleine durfal en is behoorlijk druk. Ze probeert gewoon alles en lijkt nergens voor terug te deinzen. Aan de ene kant leuk, want daardoor kan ze nu al staan en kruipen en is ze bijvoorbeeld ook niet bang om weer terug te gaan zitten. Aan de andere kant laat ze zich rustig vallen als ze wil zitten, ze valt om als ze wil liggen, en doet zich op die manier (naar mijn idee) heel vaak pijn. Ze huilt niet vaak, maar het kan toch niet echt goed zijn voor haar hoofdje om steeds te vallen... Ik kan er niets aan doen, dat begrijp ik wel, maar ik voorzie wel een paar jaren met erg veel blauwe plekken, schaafwonden en pleisters... Ze kruipt ook gerust keer op keer naar de kat, die dat niet altijd leuk vind (en duidelijk laat merken ;)).

Ze wil nu al niet meer zo vaak in de box (saaaaai), maar altijd los rondkruipen kan ook niet... Dan blijft ik de hele dag achter haar aan lopen, want haar speelgoed is dan niet leuk genoeg. Planten, snoeren en kattebrokjes zijn veeeeel leuker! In de kinderstoel is ook maar eventjes leuk, dus de laatste tijd zit ik aan het einde van de middag er echt doorheen en weet ik niet meer zo goed hoe ik haar leuk kan vermaken. Ik ben echt blij als mijn man dan thuiskomt en even een beetje met haar gaat spelen, maar ook dat is alleen leuk als het hard, snel, druk gebeurd en daar heb ik echt geen fut voor na zo'n dag!

Nog meer van die kleine drukke kindjes? Hoe bescherm(d)en jullie je kindje tegen zichzelf? En hoe vermaken jullie je kindje overdag?

Oh ja, en ik ben natuurlijk niet de enige "gedupeerde" ;) Maar ze wordt er duidelijk zelf ook heel moe van! Aan het einde van de dag is ze supermoe van zichzelf en ik heb ook het idee (nog niet gewogen) dat ze niet zo denderend groeit de laatste weken doordat ze zoveel energie verbruikt!

2. Boefjesmamma

Boefjesmamma Fanatiek lid

Jan 23, 2010
    2,378
    1
    0
    Afgestudeerd en werk zoekende.
    Gouda
    Heb een beetje een tegenover gestelde situatie maar wel hetzelfde probleem uiteindelijk: Aaron kan nog niks, maar wil het allemaal wel. Wat zich uit in verveling en frustratie. Dus moet hem vaak en veel vermaken. Ben nu ook een beetje door mijn ideeën heen, maar misschien heb je iets aan de dingen die ik doe:
    * Stapel bouwen van Ikea stapelbekertjes. Die mag hij dan omslaan. Kan hij eindeloos doen en vindt die dingen sowieso super leuk.
    * Met een bal rollen (althans...oefenen).
    * Liedjes zingen en klappen.
    * Aan de hand lopen.
    * Een mand neerzetten met allemaal kleinere speeltjes. Hij kan ze eindeloos er uit halen, rond gooien etc.
    * Tafeltje van Chicco waaraan hij zowel zittend als staand (voor later) aan kan spelen.
    * Dingen die geen speelgoed zijn, doen het goed: pollepel, lega colafles, wasmand, afstandbediening, lege zakjes.
    * Muziekje opzetten en zingen en dansen (lukt me alleen niet meer zo lang aangezien hij 9 kilo weegt).
    * Kinderboerderij.
    * Eendjes voeren.

Er valt me later vast nog wel wat in, maar dit is wat ik vooral veel doe.

3. Boefjesmamma

Jan 23, 2010
    2,378
    1
    0
    Gouda
    Aaron is trouwens wel vrij druk ook al kan hij nog niks. Ik leg hem af en toe in bed ook al slaapt hij niet. Dan heeft hij tenminste even geen prikkels. Na een kwartiertje haal ik hem er uit.
    Ik merk echt dat hem dat helpt.

4. Suzie83

Suzie83 Niet meer actief

Aaron kan niks? Aan de hand lopen schreef je net. Vind ik toch echt een prestatie :)

Milan kan net een paar dagen zitten. Hij kruipt nog niet maar kan sinds vandaag zijn knietjes echt onder zijn heupjes krijgen. Staan aan tafel lukt als ik er héél dicht bij blijf staan. Als hij er geen zin meer in heeft laat hij zich achterover vallen. En dan buigt hij niet zijn benen zodat hij op zijn billen valt, maar laat zich vol op zijn rugje (en dus ook zijn hoofdje) vallen.

IK probeer natuurlijk te voorkomen dat hij zo valt. Laat hem dus niet aan de tafel staan als ik niet achter hem sta. Maar verder doen we niet zo veel. Hij moet toch met vallen en opstaan leren dat sommige dingen niet kunnen.

We willen wel als hij straks kruipt een kleed in de kamer leggen. Voor de warmte maar ook omdat dat minder hard valt.

5. Suzie83

Suzie83 Niet meer actief

@Boefjesmama. Onze mannetjes zijn trouwens precies even oud :)

6. Boefjesmamma

Jan 23, 2010
    2,378
    1
    0
    Gouda
    Het is wel enorm wiebelig he? ;)
    Maar hij kan niet kruipen, wel knietjes er onder maar dan ligt zijn gezicht begraven :D.

Een kleed doen wij trouwens ook! Boxkleed nu en straks een vloerkleed.

7. Boefjesmamma

Jan 23, 2010
    2,378
    1
    0
    Gouda
    Ja klopt!
    Heb ik jou niet ooit een krabbel gestuurd? :(

14 augustus baby's nemen gewoon lekker de tijd met motoriek hihi.

Ontopic: Ik hoop dat je wat hebt aan onze tips Gentle!

8. WesDaan

WesDaan Fanatiek lid

Sep 10, 2009
    2,358
    6
    38
    Mijn zoontje kruipt nog niet en tijgert ook nog niet.
    Wel doet hij zijn pogingen maar vanavond viel hij zo pardoes voorover met zijn koppie op de grond met resultaat hard huilen en bloedend tandvlees langs zijn doorkomende boventandjes.
    Wel staat hij in de box maar als hij dan weer omvalt dan wil hij gelijk het eerste uur niet meer in de box.
    Verder leg ik vaak een kleed neer ( groot dekbed) en laat hem daar lekker op spelen.
    Ook idd een balletje overrollen.
    Wij hebben ook van fisherprijs de koekjestrommel.
    Ik doe dan allemaal blokjes er in en balletjes en dan haalt hij ze er weer uit en gooit ze door de kamer.
    En als alles op is geeft hij een gil en dan kan mama ze er weer in doen ;).
    Verder doen folders hier het goed.
    Maar ook een oude afstandbediening.

Tja ze leren dingen door vallen en opstaan.
    En ik moet zeggen hij heeft laatst uitgevonden dat hij met zijn hoofd op de tafel kan bonken ( in de kinderstoel) daar ben ik niet zo blij mee, maar hij lacht er om maar mama niet :)

Maar ik denk dat kinderen zelf ook wel moeten ondervinden wat zeer doet en niet.
    Als er iets gebeurd en het doet veel pijn dan zullen ze het denk ik ook wel weer minder snel nog een keer doen.

Maar je kindje veel in bescherming nemen zal ook niet helemaal werken denk ik.

9. Boefjesmamma

Jan 23, 2010
    2,378
    1
    0
    Gouda
    Ach gos arm mannetje!

Folders zijn hier inderdaad ook een hit.
    Alleen vind ik het een beetje smerig aangezien alles zijn waffel in gaat en die inkt altijd afgeeft ;).

10. Gentle

Gentle VIP lid

Oct 10, 2007
    6,979
    1
    36
    Overijssel
    Bedankt meiden! Fijn om te lezen dat het herkenbaar is.

Boefjesmama, goed idee om iets vaker ook weg te gaan (eendjes voeren, kinderboerderij), want dat vindt ze inderdaad wel leuk, maar doen we gewoon niet zo heel vaak.

WesDaan, Julia vindt het dus blijkbaar niet zo'n probleem, want eerder ging ze er nog om huilen, maar daar leerde ze dus blijkbaar alleen maar van dat huilen langer duurt en je dan niet kunt spelen :D Dus nu speelt ze gewoon meteen verder, terwijl ze echt nog regelmatig valt! Ik hoor ook soms echt BOINK en dan vervolgens niks.

Als ik jullie hoor over speelgoedjes, dan denk ik dat het bij ons ook tijd is voor wat nieuwe speeltjes. Ze heeft nog veel knuffeltjes, balletjes en blokken, maar niet zoveel kleine dingetjes (blokjes ofzo), terwijl ze dat wel leuk vindt! Ik geef haar wel eens wat bakjes of dingetjes uit de keuken bij ons, en dat vindt ze ook heel leuk, maar daar is ze ook snel op uitgekeken!

Suzie, ik had altijd een kleed in de kamer liggen, maar sinds ze kruipt helpt dat dus niet meer. Ze is er binnen 2 seconden af! Onze kamer is ook heel groot, dus ik heb ook het idee dat haar wereld opeens zo erg is vergroot dat ze zich geen raad weet met de mogelijkheden! Misschien heeft het gewoon wat tijd nodig...

Bedankt nogmaals!

11. Ireen

Ireen Fanatiek lid

Sep 8, 2008
    2,305
    1
    0
    Nou je bent niet de enige nee.

Mijn kindje is 10 maanden en staat sinds 8 maanden zelfstandig op, dit doet hij sindsdien elke keer als hij de kans krijgt. Zitten, staan, zitten, staan, zitten, staan, hij zit echt geen een minuut op de dag stil.

Groeien in de lengte doet hij wel, maar in 2 maanden was hij inderdaad nog maar 20 gram aangekomen, hij is echt de hele dag aan het topsporten.

Hij valt nu niet meer zo vaak, maar heeft dat wel gedaan. Ik legde een kleed neer zodat hij daarop kon vallen, maar ik ga niet de hele dag achter hem aan lopen.
    bij echt gevaarlijke situaties grijp in natuurlijk wel in, maar hij gaat bijvoorbeeld overal staan en valt dan om. Valt ie dan valt ie en dan troost ik hem wel weer.

Kun je niet lekker een eind met haar gaan fietsen? Dan krijgt ze lekker wat prikkels maar hoeft ze niet zo te bewegen en spaart ze ook wat energie (jij alleen niet :D).

Tegen etenstijd kan mijn kindje zich echt niet meer vermaken en dan krijgt hij van mij een flesje half gevuld met water, (dichte dop) waar hij lekker mee kan schudden. De rest van de dag krijgt hij die niet.

In de box heb ik hier speelgoed dat hij alleen in de box krijgt, zo blijft dat interessant voor mama/douche/wc/was ophangen/even helemaal gehadmomentjes.

12. Boefjesmamma

Jan 23, 2010
    2,378
    1
    0
    Gouda
    Wij hebben inderdaad laatst redelijk wat nieuw speelgoed gehaald omdat hij behoorlijk uitgekeken was op de rest.
    Bij Ikea dus die stapelbekers (2 euro) en pluchen blokken (5 euro geloof ik). Bij Wibra auto's (zonder kleine onderdelen 2 a 3 euro).
    Maar sinds we dus alles in een mand gooien, vindt hij de oude speeltjes ook weer leuk.

Ga je wel eens zwemmen met haar?
    Dat is ook leuke variatie.

Ik denk nog even verder ;).

13. adi

adi Niet meer actief

Mijn kindjes kunnen nog niet kruipen, tijgeren alleen achteruit of draaien om hun as op de buik. Hierdoor kunnen ze soms verschrikkelijk gefrustreerd raken, ze willen zooo graag vooruit.

Maar dat vraag jij niet. Wat hier wel altijd gegarandeerd leuk gevonden wordt is:
    - in een kinderstoel zitten en met iets heel hard op het tafeltje slaan. Hoe harder, hoe leuker;
    - spelen met spullen die GEEN speelgoed zijn. Ik geef ze altijd een geopend pak pampers. Er is niks leuker dan alle luiers uit de zak halen (en daar moet je moeite voor doen, want die zitten soms dicht op elkaar), dan vervolgens elke luier openvouwen, en ten slotte met de lege zak lekker spelen ;);
    - 'interactieve speelgoed', waar lichtjes en muziek uitkomt als je het aanraakt of verplaatst of een knopje indrukt. Dat blijft leuk.
    - een leuke flitsende bal. Hier kan ze eeuwig achteraan kruipen, want de bal 'vlucht' toch altijd weg..

En toch om even te pochen ;), wat een voordeel is van een meerling. Mijn kindjes houden gewoon elkaar bezig (nu al :D)

14. Juli2009

Juli2009 Niet meer actief

Heel herkenbaar! Mijn dochter is een paar weken ouder en net zo'n ondernemend dametje als jullie meisje. Ikk vind deze leeftijd ook een behoorlijke uitdaging ;) Aan het einde van de dag is ze steeds helemaal geloopt (en mama ook trouwens!) door het drukke gedoe de hele dag. Ze slaapt 2x per dag en rond etenstijd kon ze eigenlijk alleen nog maar huilen van vermoeidheid, maar even slapen of gewoon in bed liggen wilde ze natuurlijk helemaaal niet. En eten dus ook niet. Ga nu elke dag even een stukje fietsen of een stuk wandelen, waardoor ze gewoon even rustig zit en dus ook een beetje "uit rust", en daardooor red ze het weer gewoon tot een uur of 19:00.

Onze dochter kan nog niet goed staan, maar valt regelmatig om tijdens het optrekken of is zo wild als ze zit dat ze evengoed omvalt. Au! Eerlijk gezegd begint het nu een beetje te "wennen".... als ik aan de eerste paar keer denk dat ze op haar hoofdje viel hoor ik nogsteeds de "bonk" op de houten vloer :x Meestal gaat ze niet huilen, dus het zal wel meevallen met de pijn denk ik dan maar.

Speelgoed is dat hier nu ook niet zo'n succes, meestal maar voor 10 minutjes en dan moet er aan de kachel gerommelt worden, de (heel fijn) lage stopcontacten, muziekboxen, de vuilnisbak en ga zo maar door. Nieuw speelgoed had hier geen effect :(

Succes!

15. Gentle

Gentle VIP lid

Oct 10, 2007
    6,979
    1
    36
    Overijssel
    Ireen/Juli2009, dat klinkt zoooo herkenbaar! Dat fietsen/wandelen klinkt wel als een goed idee. Dat vindt ze ook leuk, en is nog best ontspannen (vergeleken bij de rest van de dag ;)). Dat van die fles klinkt ook leuk. Ze heeft ook een paar van die sambaballen van de hema, die vindt ze ook leuk! Ik probeer de speelgoedmand al regelmatig even over hoop te halen om er weer wat nieuws uit te halen, maar ze heeft al een poosje niets nieuws meer gehad. Maar weer eens even op zoektocht! Kunnen we van de week meteen weer een fietstochtje maken ;)

In de kinderstoel spelen is niet zo'n succes. Ze gooit namelijk alles op de grond, vrijwel meteen...

16. Mama101

Mama101 Lid

Mar 16, 2010
    49
    0
    0
    NULL
    NULL
    Grappig om te lezen...ben benieuwd hoe lang ik het dan ga volhouden, want mijn uk staat al sinds 7 maanden en kruipen en zitten zo rond 6 maanden...

nu staat m'n uk dus de hele dag en "loopt" langs de tafel (net 7,5 mnd).

17. petrabr

petrabr VIP lid

Oct 6, 2007
    8,000
    1
    0
    zuid holland
    Ik weet nog van toen Roos zo oud was dat ik het een hele intensieve tijd vond waarin je echt continu met je kind bezig bent maar..............

er is hoop, na een paar weken kunnen ze zich ineens weer een stuk beter vermaken, maar zo makkelijk als met een alleen maar liggende baby word het nooit meer :)

18. sabinu

sabinu Actief lid

Nov 4, 2009
    246
    0
    0
    -
    :):)hey ts, mijn dochtertje is ook van 17 aug. en zooo herkenbaar wat je schrijft, ze kruipt en staat al vanaf 6 maanden en nu ze 8 maanden is gaat ze zo snel, vorige week kroop ze super snel naar de keuke en ging ze in de waterbak van de hond zitten alles zeiknat:) maar volgens mij word t nog 'erger' als ze gaan lopen.

de box is hier ook egt niet leuk, ze gaat meteen weer staan ;)

ik ga nu vaak fietsen en wandelen, met een kleedje op het gras picknicken.. er is zo veel te ontdekken. en denk inderdaad outside of the box, soms kunnen ze zoveel plezier hebben met dingen die niet voor de hand liggen. een reclame blaadje aan flarde scheuren is hier helemaal het einde haha. en een tennisbal die overal heen rolt of een wc rolletje. een appel is ook grappig, die kan ook rollen maar je kan hem ook in je mond proberen te proppen haha:)

even denken wat ik nog meer kan bedenken.. oja een spiegeltje haha.

nouja verder zit er niets anders op denkik dan er de hele dag achteraan te rennen, maar nu ik aan het pcén ben is ze ook gewoon de huiskamer aan het ontdekken en ze komt toch steeds weer bij mama kijken en anders geef ik haar gewoon wat te doen.

groetjes

19. Madeliefke

Madeliefke VIP lid

Jan 19, 2008
    6,317
    216
    63
    Hier ook een augustus baby die zich enorm verveelt! :D

Wil morgen naar de speel-o-theek om daar lid te worden. Mag je voor 20 euro per jaar, iedere drie weken, drie stuks speelgoed meenemen. Had al op de site gekeken en ze hebben hier echt leuke spulletjes. Mooi buitenspeelgoed. Spulletjes van Vtech enz.

Hoop dat Puck hier blij van wordt, enne een blije Puck = een blije mama ;)

20. lieselot84

lieselot84 Fanatiek lid

Oct 11, 2008
    4,362
    0
    36
    Adm. mw.
    Overijssel
    Mijn schoonmoeder kwam met het idee om een stuk bakpapier te geven. is iets dikker dan gewoon papier en kraakt lekker.
    wanneer hij alles heeft natgesabbeld, dan kraakt het natuurlijk niet meer zo fijn ;)

Share This Page