Hallo, Mijn dochtertje is nu 5 weken. Sinds 3 dagen is ze overdag erg onrustig. De nachten gaan prima. Ze gaat iedere avond lekker in bad en dan krijgt ze een flesje en komt ze even bij me liggen en gaat dan naar bed (meestal is ze dan al bij mij in slaap gevallen). Dan krijgt ze tussen 23.00 en 24.00 een fles en dan komt ze in de nacht weer tussen 3 en 4 uur. Ik leg haar na de fles meteen weer in bed en dan slaapt ze meestal wel verder. In de ochtend krijgt ze dan weer een fles en dan komt ze of bij mij liggen of weer in haar bedje en slaapt ze nog even verder. Maar de laatste 3 dagen is het vooral in de middag drama. Ze komt aan het einde van de ochtend uit bed en dan knuffelen we wat, flesje, verschonen en ik laat haar even spelen. Wanneer ze tekenen van moe zijn vertoond dan leg ik haar in bed. Nu begint ze echt hysterisch te gillen. Ze word heel boos en houd dit makkelijk een half uur tot een uur vol. Wanneer ik haar uit bed haal is ze stil. Op mijn arm valt ze even in slaap, maar is ook onrustig. Ze ligt dan een beetje te draaien en huilt een beetje. Lijkt wel of ze geen lekkere houding kan vinden. Als ze dan slaapt leg ik haar in bed, maar na een paar minuten is ze weer wakker. Vandaag hebben we haar laten huilen, want we wisten het echt niet meer. Ze had een schone luier, net gegeten en voor zover wij konden zien geen pijn. Ik vond het hartverscheurend haar zo te horen gillen, maar ik weet dat als ik haar uit bed haal ze weer stil is. Wat kan ik doen? Ik vind het zo zielig, maar weet dat als ik haar uit bed haal ik haar d`r "zin" geef. Kan ik misschien iets aan het dag ritme veranderen? Een heel verhaal. Ik hoop dat jullie wat tips voor me hebben. Alvast bedankt.
Hoi hoi, Het is altijd moeilijk om hier mee om te gaan. Het gaat allemaal lekker verder, de nachten gaan goed, ze slaapt goed. Allleen die middag hé. Als je haar iedere keer oppakt dan ben je bang om de fout in te gaan. Waarschijnlijk is ze een beetje prikkelbaar op dat moment. Een beetje extra aandacht is niet erg, als ze het maar niet de andere momenten ook gaat doen. Wanneer doe je haar in bad? dat zou je misschien kunnen verplaatsen naar een andere tijd. Wat gebeurde er toen je haar liet liggen? Is ze zelf in slaap gevallen? Groetjes Adrienne
Hallo Adrienne, De nachten gaan inderdaad goed. Het komt een enkele keer voor dat ze wat vaker wakker is, maar dat is te verwaarlozen. We proberen haar altijd een beetje rond de zelfde tijd in bad te doen. Dat is dat tussen 19.00 en 20.00 uur. Dit hebben we toen bewust gedaan omdat ze daar lekker ontspannen van werd. Ze is uiteindelijk in slaap gevallen. Wel erg onrustig en werd om de zoveel minuten even wakker om te huilen en viel daarna weer in slaap. Ze is ook echt heel erg moe, maar weigert te slapen. Maar als ik het dus goed begrijp mag ik haar gewoon uit bed halen. Want hoe zit het nou met het verwennen. Ik hoor regelmatig dat je een baby niet kan verwennen, maar voelt ze niet aan dat wanneer ze zo huilt en wij halen haar er elke keer uit dat ze het dan blijft proberen omdat wij haar toch wel uit bed halen?
Hoi hoi, Ik denk dat ze rond die tijd alle prikkels verwerkt die ze krijgt. Ze is dan moe, wil niet slapen, maar is ook niet tevreden. Je kunt haar op andere tijden in bad doen, maar waarschijnlijk heeft ze dan de periode van onrustig zijn op een ander moment. Het is niet zielig dat je haar laat liggen, ze heeft het even nodig. Als je haar toch wilt pakken, let er dan op dat het niet meer gebeurt dan alleen die ene keer op een dag. Als ze het meer gaat doen, moet je een stap terug doen. Je zou een puckababy kunnen proberen. Dat is een slaapzak zonder mouwen. De armen zitten dan onder de slaapzak. Veel kinderen worden er rustig van. Groetjes Adrienne
Dank voor je advies. Dat zou nog eens heel goed kunnen. Vandaag ging het gelukkig stukken beter. Ik merk dat ze aan het einde van de dag gewoon heel graag bij mij wilt liggen. Tot nu toe heeft ze maar 1 keer bij me geslapen en dat was aan het einde van de middag. Voor de rest is ze uit zichzelf in bed gaan slapen. Ik heb nog voor het dilemma gestaan om een puckababy te komen, maar ze slaapt eigenlijk ook goed zonder. Het gaat echt alleen om die middag. Wat ik wel doe is haar in een hydrofielluier wikkelen en dan haar handjes vrij. Dit vind ze ook wel erg fijn.