Mijn dochter is nu 6 maand oud en zit op vier flessen opvolgmelk van 180+6 en daarnaast krijgt zij smorgens fruit en savonds groente te eten. Nu is het zo dat ik om mij heen zie dat veel kindjes rond drie uur iets anders krijgen dan een fles melk. Maar vaak zijn dit liga's lange vingers of andere babykoekjes. Op zich zou ik nu ook naar drie flessen kunnen gaan en die van drie uur dus kunnen gaan vervangen voor diksap en wat anders. Alleen ik vind het niet nodig om een fles te gaan vervangen voor koek. Is er ook iets anders wat ik haar kan aanbieden? Of zal ik dit voorlopig gewoon opvolgmelk houden? Brood krijgt ze af en toe eens een stukje om te oefenen maar daar vult ze haar buikje nog lang niet mee. Ik moet over twee weken naar het CB maar was even benieuwd wat andere moeders geven.
Ik kreeg hier op het CB een boekje met info hoeveel melk en wat een gezond voedingsschema is mee. Hier stonden ook allerlei tips in. Heb ik veel gebruik van gemaakt.
Ik had ook altijd om 3 uur een fles en nu nog, bij ons liep t gewoon niet als ik dan wat anders gaf. En elk kind is anders he, sommigen gaan al gauw over op ander drinken of meer ander voedsel dan melk. Terwijl andere kindjes nog lang melk blijven drinken.
Ik gaf onze zoon een broodkorstje, wat fruit, stukje rijstwafel... Maar t heeft nog even geduurd voordat die vierde fles eraf kon hoor.
Zes maanden vind ik zelf wat vroeg voor een koekje...dan zou ik eerder voor een broodkorstje of eventueel een soepstengel gaan. Maar dat is, in mijn ogen, geen vervanging van een fles melk. Het is een tussendoortje, waar ze vaak ook nog maar amper wat van binnen krijgen...in mijn ogen hoort daar dus gewoon een fles melk bij. Mijn ervaring is dat de flessen er vanzelf af gaan als ze daar aan toe zijn.
De fles gaat er van zelf af als ze er aan toe zijn. Hier ging met 7,5 mnd een fles eraf. De tweede fles van die dag werd verschoven tussen 13:30/15:00 terwijl het normaal gesproken 12u en 16u ofzo. Als tussendoortje bied ik een rijstewafel aan of een soepstengel.
Waarom zou je koekjes en diksap aanbieden? Daar zit ook erg veel suiker in he.. Kijk maar eens op de verpakking. Ik zou hoogstens eens een korstje droog brood aanbieden, kan ze dat eens ontdekken en opeten, heb ik hier ook gedaan Toen ze eenmaal toe was aan een boterham 's middags had ze dat ook helemaal goed door. En ach, ieder kind heeft zijn eigen ritme. Ik volg haar hier gewoon ook met hoeveel honger of dorst ze heeft, het is gewoon wat uitproberen Heeft je CB ook niet al wat advies gegeven hoe je de flessen kunt afbouwen oid?
Ik zit nog steeds op 5 flessen zelfs (ik ben wel de laatste aan het afbouwen proberen). Ik wil straks eigenlijk ook niet diksap gaan geven, maar gewoon water of slappe thee.
Hier doe ik 7/8 fles 150 10 fruit 12 brood (en evt 100ml fles als ze dr brood niet goed eet) 15 fles 200 (of 150 als ze bij t brood al n flesje heeft gehad) 17:30 groente met toetje (yoghurt met heel klein beetje diksap erdoor) 19:30 pap(fles) 200 Heel soms geef ik n tussendoortje als ze zeurderig is, maar nog lang geen etenstijd. Denk aan: Rijstwafel Soepstengel Klein stukje fruit Verder krijgt ze tijdens fruit, brood en groente thee. Tussendoor krijgt ze alleen water.