Mijn zoon praat nog altijd niet!

Discussion in 'Baby en dreumes' started by Veertje84, Jun 29, 2015.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Veertje84

Veertje84 Fanatiek lid

Oct 9, 2013
    1,023
    10
    38
    Female
    Social worker
    NULL
    Hoi allemaal,

Ik begin me toch wel zorgen te maken... Mijn zoon is bijna 2 jaar oud en hij zegt nog bijna geen woordjes. Hij zegt "nee" (lol wel een heel belangrijk woordje natuurlijk) "mama" (maar dit zegt hij niet alleen tegen mij) en hij zegt "da" (dag). That's it... er lijkt ook geen vooruitgang in te komen. Het is al maanden zo eigenlijk.
    Ik probeer hem te stimuleren met boekjes/liedjes en vaak tegen hem praten. Noem maar op...
    Begrijpen doet hij wel, als ik bijvoorbeeld zeg dat hij iets moet gaan pakken of wat dan ook dan doet hij het. Als we een boekje lees met hem en aan hem vraag: waar is dit of dat, dan weet hij het precies aan te wijzen. Zelfs dingen waarvan ik denk "dat weet hij nooit!" (Zoals een pinguïn ofzo hahaha)
    Motorisch is hij gewoon leeftijdsadequaat. Vooral met de fijne motoriek is hij erg bezig en lijkt hij ook het meest interessant te vinden.

Herkent iemand dit??? Is er iets wat ik nog kan doen of wat ik verkeerd doe???

2. leutjj

leutjj Niet meer actief

Ik wou ook zo topic starten. Dus lees met je mee.
    Mijn dochter zegt ook nog niet veel.
    Wel:
    Mama, papa, Ah bah, die, dag dag, haai, asjeblieft (op haar manier), ze weet wat een hond zegt (woef), een koe, schaap. En er zijn vast nog wel wat woordjes wat ik vergeet.
    Verder begrijpt ze dingen wel goed, als je vraagt wie wie is, als je vraagt iets te geven aan opa of oma, of spulletjes. Ze deelt graag, als ze iets van je ziet liggen bijvoorbeeld je telefoon brengt ze die gelijk na je toe. Ze doet liedjes na met dansen.
    Met de motoriek zit het helemaal goed.
    Maar ze zegt verder niet veel. Ze maakt wel op haar manier duidelijk als ze iets wil, kwa je er heen brengen of wijzen enz.

Ik lees mee!!

3. Veertje84

Veertje84 Fanatiek lid

Oct 9, 2013
    1,023
    10
    38
    Female
    Social worker
    NULL
    Thanks voor je reactie :) maar als ik jouw verhaal lees denk ik dat jouw dochter toch echt wel genoeg woordjes zegt!?! Dierengeluiden doet mijn zoon ook niet! Hij probeert het niet eens. Kijkt me dan alleen raar aan (zo van: wat een gek!).
    Ik geloof dat ze zeggen dat kinderen van twee vier woordjes moeten zeggen (afgezien van mama en papa) en dan voldoet jouw dochter daar toch prima aan?

4. leutjj

leutjj Niet meer actief

Ja dat klopt wel, en aan de ene kant maak ik mezelf er niet zo druk om en denk ik het kot wel.
    Maar veel mensen zeggen wel dat ze niet veel zegt en andere kinderen van haar leeftijd al wel meer. Dan ga je wel even nadenken en wou het hier op het forum oom vragen.

5. Averlhach

Averlhach VIP lid

Mar 26, 2011
    8,809
    1,014
    113
    Female
    Drenthe
    Onze oudste was laat met praten. Met 2 jaar kon hij echt minimaal praten, maar ik maakte mij geen zorgen. Ik was ook een late prater.
    En na zijn verjaardag ging hij praten en stopte niet meer. Soms had ik het idee dat hij zo 10 tot 20 nieuwe woorden per dag leerde. Met 2,5 was hij een gemiddelde prater.

En nog steeds staat zijn mond weinig stil ;)

Denk je zelf dat er iets niet klopt kan je aan de bel trekken, maar ik hoor vaker dat het na de 2e verjaardag ineens goed komt.

6. Veertje84

Veertje84 Fanatiek lid

Oct 9, 2013
    1,023
    10
    38
    Female
    Social worker
    NULL
    Thanks! Dat stelt me wel een beetje gerust:)
    Ik ben niet iemand die snel bezorgd is, maar nu zijn tweede verjaardag eraan komt sta ik er wel wat meer bij stil. Vooral ook in vergelijking met leeftijdsgenootjes.
    Hij functioneert verder gewoon normaal. Geen rare of gekke dingen te bedenken.
    Maar het lijkt hem soms zo te frustreren dat hij niet kan zeggen wat hij wil. Dan wordt hij boos. Soms denk ik wel eens dat hij zeg maar nog niet "ontdekt" heeft dat hij woorden kan maken om iets duidelijk te maken. Dat dat kwartje zeg maar nog niet gevallen is bij hem haha:)

7. duimpje

duimpje Bekend lid

Sep 25, 2009
    604
    5
    18
    Onze zoon wordt in augustus 3 en nu pas komen bij hem de woorden los. Zo telt hij opeens van 1 tot 10, roept hij dat hij een andere beker wilt 'blauw' dus de kleuren gaan nu ook, ook andere woorden rollen er nu beetje bij beetje uit.

Ik weet hoe je je voelt, ik voel me nog steeds zo haha. Je wilt zo graag dat ze gaan praten en helemaal als je andere kinderen van dezelfde leeftijd zie praten.

8. Katenhond

Katenhond Fanatiek lid

Aug 14, 2014
    1,394
    174
    63
    Ik denk dat je 't prima doet!

In mijn optiek concentreren kindjes zich in hun ontwikkeling vaak op één bepaald gebied en is er dus op dat moment weinig aandacht en groei op andere gebieden.
    Ik denk dat het belangrijk is dat je zoontje een goed taalbegrip heeft (dus begrijp wat er gezegd wordt) en dat de rest van automatisch wel volgt.
    Tenzij je natuurlijk de indruk hebt dat er specifieke hindernissen (mondmotoriek o.i.d.) in de weg zitten.

Mijn peuter is ook niet zo woordrijk (vind ik zelf).
    Begon al heel spoedig met praten, maar kwam niet verder dan een enkel woordje.
    Stortte zich toen helemaal op de motoriek.
    Is net twee geworden maar kan zich al goeddeels zelfstandig aankleden / uitkleden, tanden poetsen, toilet bezoek, eet met mes en vork, kan heel goed torens bouwen met kleine blokjes en ga zo maar door.
    Dus niet bepaald traag op dat gebied, denk ik.;)
    Maar qua taalvaardigheid vind ik haar dus beslist niet vlot, in tegendeel. We zingen liedje met haar, lezen boekjes en spreken duidelijk en omdat ze verder i.m.o. geen beperkingen heeft op mondmotorisch gebied of anderszins, ga ik er van uit dat ze 't wel oppakt als ze daar behoefte aan heeft.
    Omdat haar taalbegrip wel heel erg groot is (kan rustig opdrachtjes uitvoeren, die achter elkaar worden gegeven.) kan ik er ook niet van wakker liggen.
    Het interesseert haar gewoon niet en geef haar eens ongelijk, met wijzen en "dees" en "die" kom je er ook nog wel:D.

Dat gezegd hebbende... de laatste maand is ze ineens wat minder gefocust op de motoriek en wat meer op taal. Dus horen we ineens nieuwe woordjes en korte zinnetjes...

9. Taco

Taco Actief lid

Dec 11, 2012
    433
    35
    28
    Hier ook 2 late praters, komt echt vanzelf wel goed. Je kunt niet meer doen dan het aan te bieden en dat doe je al dus gewoon zo doorgaan.
    Op het cb begon ze er de vorige keer ook over dat de jongste te weinig zei. Daar gaan ze uit dat ze tussen 1,5 - 2 jaar 30woorden moet zeggen. Nou ja geloof niet dat hij hier aan gaat komen maar ja druk kan ik me er ook niet om maken, ineens gaan ze super veel praten..

10. Kimmy

Kimmy Actief lid

Jun 25, 2010
    315
    0
    0
    Ik zou het nog even aankijken tot z'n 2e verjaardag en dat even overleggen met cb. Mijn jongste kwam ook niet zo snel op gang met praten. Zei wel wat meer woordjes maar ging heel langzaam en wilde nooit wat napraten om te proberen. Echter paar dagen voor 2e verjaardag ging knop om en ging he meer proberen. Op die manier kon ik het flink stimuleren door haar bijvoorbeeld te laten kiezen. Wil je appel of peer? Toen ging ze stilaan antwoord geven (oke soms nog heel onduidelijk maar werd steeds beter) op die manier woorden ook zelf leren gebruiken en sindsdien grote sprong in woordenschat/taalgebruik.
    Voor die tijd lukt het simpelweg niet om dan antwoord te geven.dus ik zou nog even afwachten!

11. nora25

nora25 Actief lid

Oct 18, 2013
    347
    94
    28
    Female
    NULL
    NULL
    Hoi Veertje,

Ik lees ook even mee. Heb jij een tijd geleden hier ook geen topic over geopend? Of was dat iemand anders? Toen heb ik ook gereageerd. Mijn 22 maanden oude zoon is ook nog steeds niet veel verder. Hij zegt: papa, mama, nijn, nee, bah, oh, die en kaas. Ongeveer één keer in de maand komt er een woordje bij;). Maar passief weet hij werkelijk alles. Zoals al meer mensen zeiden: ik vergelijk ook veel met leeftijdgenootjes. En dan voel ik me soms falen, omdat hij niet praat. Helaas heb ik al twee keer een reactie gehad van iemand die zei dat het dan waarschijnlijk aan mij ligt, omdat hun kind van die leeftijd al zinnetjes maakt. Dat maakt me best verdrietig. De ervaringen van anderen met late praters die ik hier lees, geven me dan toch weer moed.

12. allanieew

allanieew Actief lid

Jan 5, 2011
    298
    15
    18
    thuisblijf moeder (and proud to be one)
    bij utrecht
    mijn oudste zoontje zei met 2 jaar niks, maar we hadden wel het idee dat hij gewoon kon praten en dat hij heel veel begreep, hij is toen vervroegd op de peuterschool geplaatst (hij zou pas met 2 jaar en 7 maanden geplaatst kunnen worden maar kon nu met 2 jaar en 3 maanden komen) en 2 maanden later sprak meneer volzinnen van 12 woorden en meer. Het bleek dat hij erg taalgevoelig was en intelligent, maar hij doet dingen pas als hij ze volledig onder de knie denkt te hebben en toen hij zag dat de andere kinderen ook niet perfect konden praten kreeg hij genoeg zelfvertrouwen om te gaan praten. Dat gold ook voor zindelijk worden en fietsen hij wilde niet, hij wilde niet, hij wilde niet toen deed hij het en kon het ineens zindelijk (ook 's nachts) en ineens kon hij fietsen en daar hebben we heel wat ruzie voor moeten maken, want hij weigerde om er ook maar op te gaan zitten. Soms heb je zo'n kind :) Als je kindje dus alles lijkt te bergijpen wat je van hem vraagt dan zou ik me dus niet te druk maken, ja je kindje is misschien nog niet zo vlot, maar kan je zomaar ineens verrassen. (om vervolgens niet meer stil te houden hier is momenteel de mijn lijfspreuk,:" kleuter hou nu eens op met dat geleuter")

13. Ctje1987

Ctje1987 Fanatiek lid

Mar 29, 2011
    2,822
    94
    48
    Female
    Zuid-Holland
    Die van mij zei ook nagenoeg niks rond zijn tweede verjaardag.. en nu, een halfjaar later kakelt hij de oren van mijn kop. Nog niet alles is even duidelijk, maar ik begrijp hem. Komt vast helemaal goed!

Ik herken je zorgen wel hoor! Maakte me ook veel zorgen toen.

14. aicirtap

aicirtap VIP lid

May 25, 2014
    9,148
    3,392
    113
    Female
    Vaak is het zo of hun taalontwikkeling is ontzettend goed al vroeg, maar de motoriek veel minder ver/goed. Of andersom.

Ik zou hem ook stimuleren om dingen te te zeggen. Door te vragen: wat is dat? wat voor kleur is dat? en kan ook speelderwijs door bijv. duploblokken samen te bouwen en dat hij/zij de kleur moet benoemen welk blokje hij/zij wilt, etc.

Ik zou het wel melden bij het eerst cb of huisartsen bezoek. En verder zijn / haar ontwikkeling goed in de gaten te houden.

15. XoXo

XoXo Niet meer actief

Je hebt 2 verschillende praters. De een oefent heel veel en kan al snel wat woordjes (soms niet helemaal duidelijk) uitspreken. Hier komen met regelmaat nieuwe woordjes bij. En de ander oefent niet, wacht wat langer en kan dan ineens "uit het niets" goed praten en hebben de snelle praters ook zo weer ingehaald.

Als je verder geen afwijkende dingen (niks begrijpen, niet goed horen enz) opmerkt, zou ik me geen zorgen maken.

Mijn zoon ging pas praten met 3,5 jaar en dochter zei haar eerste woordje met 10 maanden.

Share This Page