Zwemtocht

Discussie in 'Zwanger worden' gestart door Pipelina, 16 jan 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Pipelina

Pipelina VIP lid

11 nov 2007
    5.111
    2
    0
    Ik vraag me iets af. Hoe lang doet sperma er eigenlijk over om naar de eicel toe te zwemmen?

Gr Pip

2. Elmo

Elmo Niet meer actief

Super speurwerk...offe...allemaal uit het blote hoofdje ;)

3. MissQ

MissQ Fanatiek lid

3 jun 2006
    4.824
    1
    0
    Mooi geschreven, maar het heeft dus geen zin om een kwartiertje "met een kussentje eronder" te blijven liggen als ik dat zo lees.......

4. waarom niet?

5. Elmo

Elmo Niet meer actief

Nou, de echt goed zwemmers vinden hun weg ook zonder kussen echt wel hoor!
    ALs je het zelf prettig vind kan je het doen maar het is zeker geen must ;)

6. MissQ

MissQ Fanatiek lid

3 jun 2006
    4.824
    1
    0
    @Rach84, nou, als het een uur duurt voordat ze daar zijn en ik lig maar een kwartiertje stil, dan lijkt het me toch dat ze er na een kwartiertje weer uitkomen. Of heb ik het nou mis? Bij mij komt er namelijk als ik opsta gelijk het een en ander mee uit (sorrie voor de details..)

7. Ingeltje

Ingeltje VIP lid

16 nov 2007
    20.510
    2.427
    113
    Vrouw
    Pedagogisch medewerker
    Noord-Brabant
    Het lijkt mij dat binnen dat kwartier de zaadjes hun weg naar de eicel al lang gevonden hebben. De daadwerkelijke samensmelting is na een uur denk ik. Tuurlijk lijkt alles er weer uit te lopen, maar de sterke zaadjes zijn dan al lang bovenin.
    Ik heb het overigens ook gedaan, 5 minuten ff op de kop gelegen haha, om het zaad ff de tijd te geven zeg maar. Maar ga er vanuit dat het in principe niet hoeft.

8. MissQ

MissQ Fanatiek lid

3 jun 2006
    4.824
    1
    0
    Bedankt voor je aanvulling (wel grappig trouwens dat jij als man hier op het forum aanwezig bent en reacties geeft, zou toch meer denken dat er op dit forum alleen vrouwen aanwezig zouden zijn die al hun "geheimen" qua zwanger worden en zwanger zijn prijs gaven!).

En dat van dat waterig worden, dat klopt inderdaad, maar heb nooit geweten dat de sperma dat uit zichzelf deed!

9. bemy

bemy Bekend lid

20 okt 2007
    711
    0
    0
    ik weet niet hoe lang het duurt. Kan je alleen vertellen dat wij het een dag voor mijn eisprong gedaan hebben en Bingo!

Groetjes,

10. Pipelina

Pipelina VIP lid

11 nov 2007
    5.111
    2
    0
    Bedankt voor al jullie reacties. Ik had echt geen flauw idee. Ik heb het maand ander halvedag voor mijn eisprong en 10 min na mijn eisprong gedaan. Dus ik hoop dat de zwemmers hun weg goed gaan vinden.

Gr Sil

11. Ingeltje

Ingeltje VIP lid

16 nov 2007
    20.510
    2.427
    113
    Vrouw
    Pedagogisch medewerker
    Noord-Brabant
    Hahahaha 10 minuten na je eisprong, je bent wel heel knap als je dát precies weet, had je er een microscoop bij? :)

12. Elmo

Elmo Niet meer actief

Vind ik ook heel knap hoor....op 10 min. nauwkeurig klussen :-D

13. MissQ

MissQ Fanatiek lid

3 jun 2006
    4.824
    1
    0
    Vond het in ieder geval fijn om weer iets van je bijgeleerd te hebben!

En ik mag natuurlijk niet vragen wat voor persoonlijke omstandigheden je op het forum hebben doen komen ....

14. Aquilegia

Aquilegia VIP lid

19 apr 2007
    8.914
    3
    36
    Vrouw
    psycholoog en astroloog
    Midden-Nederland
    Een aanvulling, uit: "Zwanger worden", door Mariël Croon:

De snelste jongens zijn niet de beste bevruchters

"Wanneer het sperma in de vagina is gelanceerd, beschermt de zaadvloeistof de zaadcellen een aantal uren tegen de zure vagina. In die periode zwemmen de snelste zaadcellen de baarmoederhals in. [...] Anders dan in de zure vagina, kunnen de zaadcellen in het cervixslijm uitstekend een aantal dagen overleven. In het slijm, of in het vocht van de baarmoeder, ondergaan ze een verandering, de capacitatie, waardoor ze in staat zijn een eicel te bevruchten. Daarbij wordt het buitenste huidje van de spermacel als het ware weggewassen, waardoor de zaadcel zich straks kan binden aan de eicel. Ook maakt de capacitatie de zaadcel extra beweeglijk, wat helpt om de eicel binnen te dringen.
    Voor de capacitatie moeten de zaadcellen een uur of zeven in het vrouwelijk lichaam verblijven. De snelste jongens, die onmiddelijk doorzwemmen naa de eileiders, zijn niet de beste bevruchters. Ze hebben geen tijd gehad om zich te behandeling te laten welgevallen.
    Zaadcellen kunnen een snelheid bereiken van tien cm per uur. Vanuit de vagina moeten ze ongeveer twaalf centimeter afleggen. Van de 200 miljoen zaadcellen die door een zaadlozing in de vagina belanden, bereiken er slechts een paar honderd de uiteinden van de eileiders, waar de bevruchting plaatsvindt. De rest laat het leven door de zure vagina, vloeit weer naar buiten of blijft in de baarmoederhals hangen en onderneemt niet het tweede deel van de reis. Zij worden uiteindelijk als lichaamsvreemde cellen beschouwd en door afweercellen van de vrouw 'opgegeten'."

Aanvulling: als je IUI doet, wordt deze behandeling in het laboratorium voor je gedaan! Vandaar dat het sperma bewerkt wordt.

15. Pipelina

Pipelina VIP lid

11 nov 2007
    5.111
    2
    0
    Ik ben 1 van de gelukkig die haar eisprong echt heel erg goed voelt! Stond deze maand in de bouwmarkt! Ik heb dan een scherpe pijn in mijn onderbuik die een paar uur nazeurt.
    Echt, geen grapje. Dus toen tegen mijn man we moeten nu naar huis, kind verwekken! haha heb zo gelachen.

Gr Sil

16. Pipelina

Pipelina VIP lid

11 nov 2007
    5.111
    2
    0
    p.s. geweldige biologie lessen hier!

17. Aquilegia

Aquilegia VIP lid

19 apr 2007
    8.914
    3
    36
    Vrouw
    psycholoog en astroloog
    Midden-Nederland
    Ovulatiepijn kan je de dag vóór je ovulatie, de dag erná of de dag ván de ovulatie hebben. Het is geen garantie dat je op dat moment precies ovuleert. Maar als het zo was, dan heb je nog wel op tijd geklust.

18. Pipelina

Pipelina VIP lid

11 nov 2007
    5.111
    2
    0
    Gelukkig! Ik word altijd precies 2 weken na deze buikpijn ongi vandaar mijn stelligheid

Gr Pip

19. MissQ

MissQ Fanatiek lid

3 jun 2006
    4.824
    1
    0
    Had van vrijdag avond tot zaterdag avond buikpijn, links onderin. Zou een eisprong kunnen zijn? We zullen het over 2 weken weten. Ga pas na de carnaval testen trouwens, dan weet ik zeker dat mijn NOD geweest is.

-x-
    Q.

20. Chida

Chida Actief lid

13 nov 2007
    443
    0
    0
    Verpleegkundige
    Rotterdam
    Eigenlijk verbaasinwekkend als je erbij stilstaat hoe het allemaal in zijn werking gaat. Een waar wonder!

Deel Deze Pagina