Zwemvestje na net behalen van zwemdiploma

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door samarinde01, 6 aug 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. samarinde01

    samarinde01 Fanatiek lid

    11 dec 2012
    2.809
    1.023
    113
    Zoontje heeft net zijn diploma A gehaald. Hij zwemt heel goed, maar toen we van de week gingen zwemmen in natuurwater, voelde het niet helemaal vertrouwd. Ik ben op zoek naar een zwemvestje die ondersteunend werkt. Voor het geval dat zeg maar.
    Hebben jullie een idee?
     
  2. MaMa

    MaMa Fanatiek lid

    21 dec 2012
    2.663
    376
    83
    Vrouw
    Utreg
    GossipGirlxoxo en NiekeKris vinden dit leuk.
  3. GroeneBomen

    GroeneBomen VIP lid

    7 mei 2019
    22.536
    26.112
    113
    Vrouw
    Ik zou zeggen: niets. Je moet ervaring opdoen en t effect van water voelen op je lichaam. Hij zal toch niet alleen nog zwemmen immers :) laat hem maar zwemmen waar jullie kunnen staan :) laat hem de stroming ervaren, de kou, de planten binnen jullie bereik.

    Hij kan zwemmen, maar mist nog de skills voor t echte werk en hem laten drijven geeft hem niet die ervaring
     
    Libelle82, Roos12, pluk en 3 anderen vinden dit leuk.
  4. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.813
    32.716
    113
    Dat is wat ik ook denk. Nu moet hij ervaring op gaan doen, dat lukt alleen door zelf te zwemmen. Zwemvest lijkt me een stapje terug.
     
  5. TotalBella

    TotalBella VIP lid

    11 apr 2019
    6.587
    6.276
    113
    Idd, gewoon erbij blijven en hem laten oefenen. Een a diploma betekent dat hij zonder hulpmiddelen kan zwemmen, niet dat hij een ervaren zwemmer is.
     
  6. MinnieMouse94

    MinnieMouse94 Niet meer actief

    Ik zou het niet doen, maar nog wel goed in de buurt blijven. Dus niet denken dat ie wel zelfstandig kan zwemmen zonder jullie in de buurt omdat ie z'n zwemdiploma nu heeft, maar eerst goed aan kijken hoe dat gaat in natuurwater.
     
  7. GroeneBomen

    GroeneBomen VIP lid

    7 mei 2019
    22.536
    26.112
    113
    Vrouw
    #9 GroeneBomen, 6 aug 2020
    Laatst bewerkt: 6 aug 2020
    Kan zelfs gevaarlijk werken ivm schijnveiligheid, ze kunnen slechter gevaar inschatten omdat ze denken dat t water niet zo gevaarlijk is want ze hoeven weinig te doen om te dobberen. Terwijl t doel is ze leren te zwemmen in open water
     
    suus1983 vindt dit leuk.
  8. nicole18

    nicole18 Fanatiek lid

    20 nov 2013
    4.495
    1.092
    113
    Niets is t beste idd, alleen in de wild water banen van centerparcs deden wij nog wel een vestje of kurken aan nadat onze zoon net geslaagd was voor zn zwemdiploma
     
  9. Damay77

    Damay77 VIP lid

    18 apr 2010
    13.647
    7.431
    113
    Vrouw
    Ik zou niks om doen. Bij onze zwemles gaven ze aan dat a diploma.nog maar het begin was . Ook al zwemmen ze goed, ze hebben nog niet de kracht en de routine om het alleen te redden. Je zal dus met a diploma ook in z'n 2-3 meter gebied moeten blijven. Zeker in natuurwater.

    En ik zou denken dat een zwemvest hem het gevoel van veiligheid kan geven terwijl hij juist nu moet leren het zelf te doen. Het is nu oefenen oefenen oefenen en bijhouden.

    En naar wat voor een natuurwater ga je? Bij de zee wordt het bijv afgeraden om drijfmiddelen te gebruiken.
     
  10. Majo1983

    Majo1983 Fanatiek lid

    1 feb 2013
    3.634
    2.336
    113
    Vrouw
    Broek
    Hmm veel mensen in kamp geen zwemvest... Ik heb gisteren mijn zoon van 6, met ABC (Easyswim) sinds een paar maanden, in een groot zwembad gewoon zijn Easyswim vestje aan gedaan. Hij zal het best zonder kunnen maar als ik hem niet constant kan zien (meerdere baden, hij ging soms zwemmen samen met meiden van 10 dus niet alleen) geeft dat mij een veilig gevoel (zelf vond hij t niet leuk maar ja).

    Hij heeft ook gewoon zonder gezwommen en zelfs van de hoge duikplank geweest zonder vestje maar dat is dan wel als ik hem kan zien en erbij ben.

    Ik vind zijn zwemmen nog niet goed genoeg om hem helemaal vrij te laten. Ik kan dat zwemvestje aanraden, het is geen reddingsvest, ze moeten dus wel bewegen om te blijven drijven maar het helpt zeker.
     
  11. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Ik zou sowieso altijd samen zwemmen met alleen A, in natuurwater en ook als ze nog niet echt zwemervaring hebben na de diploma’s. Maar geen zwemvest.
     
    MaMa vindt dit leuk.
  12. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.813
    32.716
    113
    Gaat hij met een zwemvestje toch ook niet leren? Op die leeftijd moesten ze trouwens altijd in het zicht blijven.
     
    Shakes, GossipGirlxoxo en GroeneBomen vinden dit leuk.
  13. GroeneBomen

    GroeneBomen VIP lid

    7 mei 2019
    22.536
    26.112
    113
    Vrouw
    Precies dit. Onder volwassen toezicht (en geen andere kinderen) meters maken om beter te leren zwemmen en anders eruit
     
    MaMa vindt dit leuk.
  14. Majo1983

    Majo1983 Fanatiek lid

    1 feb 2013
    3.634
    2.336
    113
    Vrouw
    Broek
    Klopt. Ik vond het ook lastig, de baden waren max 90cm diep dus hij kan er staan en de baden waren ook zichtbaar (geen glijbanen). De echt diepe baden waren verder weg verboden om daar zonder mij heen te gaan.

    Maar ik heb nog een zoontje van 4 waar ik 2 paar ogen voor nodig heb en het was druk dus ik kan gewoon niet elke seconde kijken waar hij is en hem meteen zien tussen 200 man in de baden.

    Het was de eerste keer dat we in deze drukte gingen zwemmen, ik alleen met de 2 kids (en vriendinnen met kids). Vond t doodeng, vandaar het compromis met het zwemvestje. Meters maken doen we ook zeker, maar dan 1 op 1 of op een superrustige plek.
     
    suus1983 vindt dit leuk.
  15. samarinde01

    samarinde01 Fanatiek lid

    11 dec 2012
    2.809
    1.023
    113
    Ik vind het wel grappig dat sommigen concluderen uit mijn tekst dat ik hem alleen zou willen laten. We zwemmen altijd samen. Onder constante toezicht. Ik weet dat zwemdiploma a niet betekend dat het nu klaar is. Daarom ben ik nu op zoek naar een vestje. Voor die momenten dat we in een meertje zwemmen.

    Ik snap je en geloof daar ook in. Leren door te ervaren. We zwemmen veel samen en altijd onder toezicht. Toch vind ik de plekken waar je (nog net) kunt staan ook spannend. Als er wat gebeurd (Iemand springt op hem, gaat met een bootje/luchtbed over hem heen)en hij schrikt en verdwijnt onder het water.
    Door de troebelheid van het water ben je hem kwijt. Meteen. Dat is mijn gedachte. Dan is leren minder belangrijk dan veiligheid.


    Een zwemmeertje. En dan varen we soms ook met een bootje wat verder het water op.
     
  16. GroeneBomen

    GroeneBomen VIP lid

    7 mei 2019
    22.536
    26.112
    113
    Vrouw
    #18 GroeneBomen, 6 aug 2020
    Laatst bewerkt: 6 aug 2020
    Oefen ook die situaties op plekken waar hij eb jij wel goed kunnen staan :) zonder zwemvest. Zodat je ook zijn reactie kan zien en hij t ook kan ervaren. Als een spel: laat hem maar onder t luchtbed doorzwemmen :) Daarna gewoon weer zwemvest aan als je dat fijner vindt. Ook al zou hij c diploma hebben, zwemmen in troebel water moet je leren en dat leer je ook niet in een helder zwembad: waarom nu niet al starten? :) Hij moet leren de bodem te voelen

    (Op bootje ben ik sowieso altijd pro zwemvest)
     
  17. tupp

    tupp VIP lid

    13 jun 2009
    22.622
    18.475
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    In alle eerlijkheid; als je het doodeng vindt en je eigenlijk weet dat hij nog niet goed genoeg zwemt, zou je dit dus eigenlijk niet meer moeten doen. Hoe jammer het ook is om leuk uitje aan je voorbij te laten gaan. De kans dat er iets gebeurt is klein, maar de gevolgen zijn groot.
    Sorry, ik wil je absoluut geen trap na geven ofzo, al snap ik dat dit met geschreven woord altijd harder overkomt dan bedoeld. Maar liever dat het nu zo tegen je gezegd wordt, dan dat niemand iets zegt en je jezelf de rest van je leven verwijten maakt als het wel mis gaat.
    Er komt gelukkig vanzelf weer een moment dat dit soort dingen wel kunnen. Of doordat je een extra paar ogen mee kunt nemen, of doordat je kinderen weer wat ouder zijn.

    Ontopic voor TS; mijn voorkeur zou ook uitgaan naar zelf laten zwemmen, maar wel binnen handbereik. Of in ieder geval zicht op je kind hebben waar hij kan staan en echt in de buurt blijven waar je kind niet kan staan. Je kind heeft nu het eerste zwemdiploma, dus iets meer vrijheid mag. Maar bij het afzwemmen van onze oudste werd nadrukkelijk gezegd: A staat voor het kind voor Aanleren en voor de ouders voor Altijd in de gaten blijven houden.
    B staat voor Beter en C is pas Compleet.
    Maar die A van Aanleren en Altijd in de gate houden, betekent dus ook dat je kind onder jouw toezicht de kans moet krijgen om verder te leren en beter te worden. Met drijfmiddelen leert je kind niet beter zwemmen. Het is juist belangrijk om kracht en uithoudingsvermogen op te bouwen. Je zult dat ook zien bij diploma B en C. Ze leren dan niet zo gek veel nieuwe dingen meer. De basisslagen zitten er immers in. Het gaat vooral om verder & langer.
     
    NiekeKris, Shakes en Majo1983 vinden dit leuk.
  18. tupp

    tupp VIP lid

    13 jun 2009
    22.622
    18.475
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Ook in troebel water. Juist goed dat je kind ook dat ervaart. De consequentie voor jezelf is: er nog dichter bij blijven (als je zelf goed genoeg zwemt) en / of echt alleen op plekken waar je kunt staan. En dat echt elke keer naar je kind benoemen: als je een keer onbedoeld koppie onder gaat, gelijk met je voeten de bodem zoeken. Je kunt hier staan.
     
    GroeneBomen vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina