Zwemvestje na net behalen van zwemdiploma

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door samarinde01, 6 aug 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. HappyRabbits

    HappyRabbits Fanatiek lid

    20 jan 2014
    4.890
    4.387
    113
    Even aanhaken met een vraag aan de ouders: hoe goed kunnen jullie zelf zwemmen? Ik heb alleen A en B, behaald halverwege jaren 80. Ik kan gerust zeggen dat ik minder goed kan zwemmen dan de kinderen die nu alleen A hebben. A stelde destijds niks voor en het verschil met B was alleen die 7 meter onder water zwemmen. Als ik zie wat ze nu allemaal moeten kunnen met A! Ik ben wel volwassen, dus sterker uiteraard. Maar veel zwemervaring heb ik ook niet. Ik ga wel gerust de wildwaterbaan of de zee in, maar neem geen risico’s. Wanneer ben je ‘goed genoeg’? Want als je je kind begeleidt, dan moet je dus wel behoorlijk zwemvaardig zijn....
     
  2. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Sowieso is geen risico’s nemen natuurlijk het belangrijkst. En bv in zee zou ik nooit echt gaan zwemmen, al helemaal niet met een kind - in de zee kun je lekker tot je knie (of heup als je ervaring hebt) en dan een beetje dompelen, lekker spelen, over golven springen etc.
    Als ik m’n kinderen begeleid, houden we het hoe dan ook veilig. Dus dat zijn bv zwembaden waar ik goed kan staan, zodat ik ze eenvoudig boven water kan houden als dat nodig is.
     
  3. pluk

    pluk VIP lid

    13 dec 2005
    16.062
    4.264
    113
    Ben met mijn ( jaren 80) A en B diploma bijna verzopen in zo'n wildwaterbaan. Ondanks veel zwem ervaring in zowel zwembad als open water.

    Toen mijn kinderen jonger waren gingen we naar het familiezwemmen in het zwembad hier. Dan mag je alleen komen onder begeleiding van een ouder en heb je weinig last van "loslopende" tieners.

    Op zwemles was de " klacht" bij beide kinderen dat ze niet watervrij waren ( ze waren toen 5) Tja mijn ouders hebben een boot, op die leeftijd wisten ze dus al dat je nooit zomaar in het water moest springen omdat je niet weet hoe diep het is, je niet weet wat er op de bodem ligt en je zinkt als je je reddingsvest niet aan hebt. Tja dat noemen badmeesters/juffen dus niet watervrij.

    Nu zijn ze de " loslopende" tieners en gaan ze zelf naar het zwembad in het dorp.

    In buitenwater zwemmen we zelden, afgelopen vakantie waren we aan zee, dan mogen ze tot hun knieën in het water
     
    nicole18 vindt dit leuk.
  4. ikkie97

    ikkie97 VIP lid

    7 mei 2011
    10.092
    3.539
    113
    Klopt. Wat mijn dochter moest doen voor haar B diploma doe ik haar niet (meer) na. Alleen heb ik wel meer kracht en kan iets adequater reageren in een noodsituatie schat ik in. Dat is ook het grootste probleem met kinderen. Ook al kunnen ze zwemmen, als er iets onverwachts gebeurt weet je nooit hoe ze reageren
     
    HappyRabbits vindt dit leuk.
  5. spruitje80

    spruitje80 Fanatiek lid

    5 jul 2016
    4.417
    3.967
    113
    noord holland
    Ik heb zelf A en B via schoolzwemmen gehaald en daarnaast (deels tegelijkertijd) nog 9 brevetten bij de reddingsbrigade gehaald.
    Ik wilde graag dat mijn kinderen A, B en C haalden. Maar ik begreep ook dat iets zwaar tegen je zin indoen dat niet altijd toelaat.
    Gelukkig is dat bij mijn kinderen wel gelukt om A, B en C te halen. Maar van vrienden bijvoorbeeld waren ze al 2,5 jaar met A bezig bij hun kinderen, dus ja dan geloof ik wel dat het niet altijd lukt omdat t echt niet meer leuk is. Maar vaak zijn ze dan wel al wat ouder, dat scheelt dan meestal ook wel iets.
     
  6. tupp

    tupp VIP lid

    13 jun 2009
    22.622
    18.475
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Ik hen zelf A, B, zwemvaardigheid 1, snorkelen 1, balvaardigheid 1 en reddend zwemmen 1. En toen gingen we (weer) verhuizen en dat zwembad bood die diploma's niet dus ik kon daarin niet verder. Maar wel nog jaren lid geweest van een zwemvereniging. Als tiener zwom ik 2 keer per week.
    Nu zwem ik lang niet zo veel meer. Maar de basis is goed, technisch heb ik een goede slag en dat scheelt echt enorm. Conditie is wel wat minder, natuurlijk. Maar ik kan me goed redden. Met kinderen blijf ik wel in de buurt van water waar ik kan staan. Maar ik maak me niet direct zorgen als het even niet kan. In een zwembad ben je sowieso nooit meer dan een een paar meter bij de kant vandaan of van een plek waar je kunt staan. In natuurwater houd ik dat ook zo ongeveer aan. Mijn kinderen vinden het wel leuk om 'zeepaardje' te rijden op mama. Dus ik weet uit ervaring dat ik het in ieder geval met de jongste met gemak 25 meten volhoudt en als ik moeite doe (en dat doe je, als het nodig is!) haal ik 50 meter ook wel. En dat is dan zonder adrenaline. ;) Maar goed, ik ga ruim minder ver bij ondiep water uit de buurt dan dat hoor.

    Mijn man is een minder goede zwemmer. Hij blijft met de kinderen waar hij kan staan. En bij voorkeur waar zij ook kunnen staan.
    Dat laatste wordt lastiger. Onze oudste is al een behoorlijk goede zwemmer, zeker voor zijn leeftijd. A B C en nu waterpolo. Kortom; gaat zijn moeder achterna. Maar nu zwemmen we veel in een zwemvijver. Toch minder overzichtelijk dan een zwembad. Met name papa vindt dat lastig. Vooral omdat de oudste graag en veel onder water zwemr. Steeds uit beeld dus. Iets met loslaten... in en bij water toch weer lastiger. Maar we laten hem zo veel mogelijk zijn gang gaan. Eén van ons blijft bij de jongste (nog geen diploma) en de ander past op de spullen en let vanaf een afstand steeds op de oudste.
     
    HappyRabbits vindt dit leuk.
  7. Athina

    Athina VIP lid

    31 okt 2007
    23.506
    3.165
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    #27 Athina, 9 aug 2020
    Laatst bewerkt: 9 aug 2020
    hier deed ik die eerste periode een buik kurk aan... met name in buitenwater. Precies om wat jij zegt; als ze onder gaan zijn ze 'weg' . https://www.decathlon.nl/browse/c0-sporten/c1-zwemmen/c4-zwemgordels/_/N-b719i9
    Verder hebben wij ook flexibeams in de caravan, als we op vakantie bij een meertje zitten ofzo. Die zijn dan ook fijn.
    Iets later - en nu nog; als ze wat verder in buitenwater gaan zwemmen hadden we deze: https://www.decathlon.nl/p/zwemboei-open-water-zwemmen-ows-100/_/R-p-310505?mc=8560285

    daar konden ze dan ook prima mee zwemmen, maar wist ik wél waar ze waren als ik even de andere kant op keek.

    Maar voor nu, voor jouw situatie zou ik voor een kurkje gaan...
     
  8. Lenteliefde

    Lenteliefde Actief lid

    22 aug 2015
    164
    14
    18
    NULL
    NULL
    Ik begrijp dat hij zijn easyswim diploma heeft? Onze dochter heeft dit ook sinds een paar maanden. Ik vind dat zij goed kan zwemmen, heb er echt wel vertrouwen in. Ik vind het easyswim concept super, juist omdat ze zoveel mogelijk de praktijk nabootsen (kriskras door elkaar zwemmen, want kinderen zwemmen nu eenmaal niet in baantjes). Maar ik laat haar inderdaad niet zonder toezicht zwemmen, er is altijd wel een volwassene bij. Ook toen ze nog wel een easyswim vestje droeg, was er een volwassene bij.
     
  9. Amberxx

    Amberxx Fanatiek lid

    6 nov 2013
    4.599
    4.638
    113
    Als je kind abc heeft en nog niet fatsoenlijk kan zwemmen zou ik vraagtekens zetten bij de les. Hoe komt een kind dan aan het diploma? Of ben je zelf bang en onzeker als ouder?

    Hier heb ik bewust superspetters gekozen omdat daar veel elementen van reddingszwemmen inzitten. En ze hebben A, B, C. Ook zwemmen ze iedere les vanaf het begin zonder strijdmiddelen. Zodat ze leren zichzelf te redden en om te gaan met het water. Er is dus niet opeens een kurk die afgaat bij een bepaalde les.

    Wij volgen daarnaast ook een aanvullende cursus zwemmen in open water. En gaan met de kinderen zelf oefenen in open water (kou, donker water etc).

    Ik heb het idee dat veel kinderen het zwemmen niet bijhouden. Soms te weinig conditie hebben en veel ouders onvoldoende opletten ivm telefoon, boek of zon.

    Abc is een beginnende zwemmer die net als bij het rijbewijs ervaring op moet doen. Zonder drijdmiddelen maar met toezicht van een volwassene.
     
  10. Amberxx

    Amberxx Fanatiek lid

    6 nov 2013
    4.599
    4.638
    113
    .
     
  11. Mammielove

    Mammielove Niet meer actief

    Ik heb zelf alleen mijn A en in vergelijk met wat ze nu moeten voor A stelt mijn diploma niet zoveel voor.
    Dochter heeft nu 3 jaar schoolzwem gehad, maar geen diploma gehaald (laatste jaar maar kort ivm corona), jammer dat ze zo weinig eisen stellen met schoolzwem. Ze staan nu dus op de wachtlijst. Ze heeft al eens gevraag of ze zonder drijfmiddel mocht zwemmen, maar dit mocht niet van de juf, ze zwemt met 1 bandje om 1 arm. We hebben nu op vakantie veel gezwommen en zij de laatste dagen ook veel zonder bandjes en dat gaat hartstikke goed. Dus daar ga ik het wel even over hebben als ze weer gaat starten. Ze houdt alleen nog dr neus dicht, en dat is het grootste probleem met het gat duiken. Ik doe ook altijd mn neus dicht, dus ze heeft t niet van een vreemde, haha
     

Deel Deze Pagina