Mondstop-fase is teruggekeerd, 4.5jr

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Lumiere, 21 nov 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lumiere

Lumiere Fanatiek lid

11 dec 2012
    3.622
    593
    113
    doktersassistente
    Brabant
    Het lijkt alsof onze zoon van 4.5 jaar weer teruggekeerd is in de fase dat alles met de mond werd verkend. Sabbelen op speelgoed, zuigen op sjaal en jas, mouwen, touwtjes aan de broek, alles gaat weer in de mond. Gisteren haalde ik hem op bij de bso en hadden ze zijn vest uitgedaan omdat hij dat kletsnat gesabbeld had en koud. Het was echt doornat!

Hij duimt wel steeds minder, op school zelfs bijna niet. Dat heeft hij jaren gedaan. Speen heeft hij nooit gehad, alleen in de auto heel af en toe de eerste maanden. Hij is wel erg lang doorgegaan met alles in zijn mond stoppen, ik denk tot ruim na zijn 2e verjaardag. En nu is het weer terug. Hij merkt het zelfs niet, lijkt automatisch te gaan. Zou het kunnen komen doordat eind augustus de school is begonnen? Als een soort uitlaatklep?

Hij is wel gevoelig voor ticjes, altijd al geweest. Zegt bv op alles dat tegen hem gezegd wordt "wat zei je?" terwijl hij het prima verstaat. Hij zegt daarvan ook dat hij het niet kan tegenhouden. Net als het sabbelen en zuigen. Zojuist kwam ik de keuken uit en hij stond op een stoelpoot te sabbelen! Had zijn plastic stoeltje omgedraaid en de poot in zijn mond en sabbelen maar. Vond hij fijn, zei hij.

Behalve dit gaat het gewoon goed met hem, hij gaat graag naar school, oefent heel veel met letters lezen en liedjes zingen, geen dingen gebeurd ofzo waardoor dit kan komen. Het is gewoon precies hetzelfde als toen hij een dreumes was, mn de kleren in de mond stoppen en nat sabbelen.

Is dit toch een soort schoolstress? Of Sint-stress? Het neemt wel toe sinds Sint in het land is...

2. Fristi2012

Fristi2012 VIP lid

23 jun 2014
    6.100
    3.487
    113
    Kan stress zijn idd.
    Misschien een bijtketting of armband een idee.

3. Jackie87

Jackie87 VIP lid

6 aug 2013
    5.495
    2.948
    113
    Mijn dochter van 5 doet precies hetzelfde! Al een hele tijd. Ze lijkt het ook echt niet door te hebben.

4. San987

San987 Fanatiek lid

21 okt 2012
    1.516
    98
    48
    Mijn dochter doet het ook. Zij bijt ook weer nagels.
    Sommige kinderen hebben een extra prikkel nodig om andere prikkels te kunnen reguleren.
    Hier zijn we een bijtketting aan het overwegen

5. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Mijn oudste heeft best lang op haar haar gesabbeld/geknabbeld, uit een soort van spanning en het werd een gewoonte. Ik overwoog een bijtketting, want haar haren gingen gewoon stuk van al het gebijt erop, maar we bleken de gewoonte eenvoudig te kunnen afleren en ze zocht toen geen alternatief. Bij haar was die spanning toen dus al weg, maar de gewoonte van het gesabbel/geknabbel was gebleven.

Bij zulke natte truien zou ik ook kijken naar bv een bijtketting.

Deel Deze Pagina