tandjes poetsen hoe vaak?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Sas26, 2 aug 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Sas26

Sas26 Fanatiek lid

14 jan 2008
    3.291
    1
    36
    Hey meiden,

op de tube pasta staat kindjes van 0 t/m 1 jaar 1 keer poetsen, daarna 2 keer. maar nu las ik laatst weer n artikel van een kindertandarts en die adviseerde 2 keer poetsen vanaf de eerste tandjes... ergens anders las ik weer dat te veel fluoride voor n jong gebit ook niet slim is, dan kunnen ze witte vlekjes krijgen... Kortom, tegenstrijdige dingen!

Onze dochter heeft vanaf 6 maanden haar eerste tandjes en inmiddels is ze 1,5 en heeft ze al aardig wat tanden en kiezen.... T valt me ook op dat ze 's ochtends een beetje uit haar mond ruikt. niet stinken maar wel zo'n luchtje..weet niet hoe ik t uit moet leggen hihi!

Wat doen jullie? 1 keer of 2 keer poetsen?

2. Bri

Bri Niet meer actief

Vanaf eerste tandjes tot 2 jaar heb ik alleen 's avonds gepoetst (eerst hij zelf, daarna poetst een van ons nog een keer na). Vanaf 2 jaar ook 's morgens.
    Klein beetje peutertandpasta, dan is de kans dat hij/zij te veel fluoride krijgt niet groot.

Dat andere advies las ik pas ook ergens (goh, zouden wij dezelfde bladen lezen? :D) en toen was ik ook al verbaasd. Maar ik hou het gewoon bij wat ik hierboven schreef.

Die reuk 's morgens... bij m'n mannetje is dat soms een teken dat hij iets van een keelinfectie of ontstoken amandel heeft, dat gaat ook zo ruiken.

Ik neem aan dat je 's avonds voor het slapen poetst, en daarna niets meer geeft (behalve evt. wat water)?

3. vosje2000

vosje2000 Fanatiek lid

28 mei 2007
    3.777
    1
    0
    Thuismama en vrijwilligster voor diverse organisat
    1,5

Mike is 2 en 'poetst' smorgens zelf zn tanden, savonds doet manlief het goed.

4. Daan78

Daan78 VIP lid

25 jun 2008
    8.202
    1
    0
    Apeldoorn
    Hmmm...ik poets vanaf de eerste tandjes 2x per dag. Wist niet dat dat niet 'mocht'.

Maar goed, ze is bijna 1 dus dan is het geen probleem meer.

5. Sas26

Sas26 Fanatiek lid

14 jan 2008
    3.291
    1
    36
    Hey,
    ja die geur kan idd ook zijn doordat er iets van een verkoudheid of zo is... maar t valt me nu op.
    Na t tanden poetsen krijgt ze idd niks meer.

haha, wie weet lezen we t zelfde! T stond in een margriet geloof ik, of in de mama. Weet t niet meer..! Lag in het vakantiehuisje. Stond ook iets in dat er al zoveel jonge kids zijn die al 3 of 4 gaatjes hebben in de melktandjes...!

6. Cycaa

Cycaa Actief lid

15 jan 2008
    484
    0
    0
    In between jobs
    Zuid-Holland
    Ik poets haar tanden alleen 's avonds en vanaf september wil ik het 2 keer gaan doen

7. sidmick

sidmick VIP lid

23 jun 2008
    17.808
    4.192
    113
    Op advies van het CB hier tot het 2e jaar 1x per dag, daarna 2x

8. Bri

Bri Niet meer actief

Volgens mij wat het in de Kinderen. Staat altijd een rubriek in "Aanbellen bij...." en deze keer ging dat over de kindertandarts. Inderdaad, komt vaak voor dat kinderen al meerdere gaatjes in hun melkgebit hebben. Daar schrok ik wel even van.

9. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Hier was het advies ook tot 2 jaar 1 keer per dag. vanaf de 2e verjaardag 2 keer per dag. Dat is met tandpasta.

Je mag eventueel ook voor de 2e verjaardag 2 keer poetsen, maar dan wel 1 keer met water..

10. BLiS

BLiS VIP lid

29 jan 2009
    27.768
    1
    38
    Vrouw
    1x per dag en dan 's Avonds.
    Vanaf 2 jaar mag je 2x per dag poetsen

11. Daan78

Daan78 VIP lid

25 jun 2008
    8.202
    1
    0
    Apeldoorn
    Oh ok. Dat wist ik dus echt niet. En dat is waarom? Vanwege die fluor?

12. BLiS

BLiS VIP lid

29 jan 2009
    27.768
    1
    38
    Vrouw
    Klopt vanwege de fluoride:
    Fluoride is een natuurlijke stof die de tanden en kiezen minder kwetsbaar maakt voor zuuraanvallen van bacteriën. Het gebruik van de juiste hoeveelheden fluoride helpt zo gaatjes in tanden en kiezen voorkomen. De hoeveelheid fluoride in fluoridepeutertandpasta is aangepast aan het gebruik door kleine kinderen. In tandpasta voor volwassenen zit meer fluoride.

13. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Inderdaad. Fluoride is goed voor de tandjes, maar minder voor in het lijf. En omdat kleintjes het nog niet uitspugen hebben ze een speciale tandpasta nodig.

En als je daarnaast max 7 zoetmomenten aanhoud (eten en/of zoet drinken) dan is 1 keer ook wel genoeg tot 2 jaar.

14. mora27

mora27 VIP lid

25 nov 2009
    6.381
    0
    36
    webwinkel eigenaar
    in een huis
    ik poets vanaf ze tandjes hebben 2x per dag.... eerste keer smiddags voor het middagslaapje en de tweede keer savonds voordat ze naar bed gaan....

15. Sas26

Sas26 Fanatiek lid

14 jan 2008
    3.291
    1
    36
    maar weet iemand dan waarom het vanaf hun 2de jaar wel 2 keer mag? En t ene kind heeft die tandjes misschien al vanaf een half jaar, t andere kind vanaf ene maand of 13... Zit zomaar te denken hoor, t advies zal niet voor niks zijn maar goed, voor t zelfde geld is t over 2 jaar weer anders...!

16. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Ik denk omdat ze dan qua gewicht zwaarder zijn?

Er is een maximum hoeveelheid fluoride die je mag binnen krijgen, dat gaat per gewicht. Dus hoe zwaarder je bent, hoe meer je kunt hebben. En meer is wel weer beter voor de tandjes zelf..

Heeft verder niet zoveel te maken met wanneer het 1e tandje komt.

Deel Deze Pagina