Mijn zoontje is 2 mnd en krijgt vanmiddag zn eerste prikjes. Ik ben nooit zo van de pcm maar wil het wel in huis hebben mocht hij er toch veel last van krijgen. Zetpillen van 60 mg zijn zo lastig verkrijgbaar, heb nu alleen van 120 mg in huis. Nou is dat pas vanaf 3 mnd maar er staat ook bij van 5,5-10 kg. Twee weken geleden was hij 5880 gram dus schat hem nu rond de 6 kilo. Mag hij dan al de pcm van 120 mg hebben?
Dit. Wij hadden ze overigens niet nodig na de eerste prikjes. Hij sliep geweldig goed na die prikken .
Toen mijn kleine de eerste prikjes kreeg, vertelde de verpleegkundige dat hij best een keer een pcm mocht als hij er echt last van had. En dat was gewoon eentje van 120 mg. Doorsnijden raadde zij af. Ik wist zelf niet van het bestaan af van de pcm van 60 mg, anders had ik die wel gehaald.
Ja hoor, dat mag gewoon. Toen onze dochter 3 weken was lag ze een weekend in het ziekenhuis. Daar vertelde de arts dat ze (toen 4,5 kilo) gewoon al 120 mg mocht en dat het vanaf 3 maanden op alle pcm stond, omdat artsen niet willen dat oudes teveel zelf medicatie toedienen zonder een arts te zien onder de drie maand. Ze kreeg daar dus altijd gewoon 120mg en wij zijn daar ook gewoon mee doorgegaan toen ze weer naar huis mocht (ook na de prikjes).
Op de site van het rivm staat ook 120 vermeld bij 0-3 mnd... Mijn dochter heeft ook nooit pcm gehad na prikjes die sliep ook vooral na de tijd dus hopelijk haar broertje ook. Ik vraag het straks ook gewoon even bij net cb en kan altijd nog even langs de apotheek rijden vanmiddag. Doorsnijden zijn de meningen over verdeeld volgens mij....
De kinderarts raadde mij zelf pcm 120 aan ipv 60. Zeker omdat mijn zoon toen ook 6 kilo woog (en nog geen 3 maanden was/is)
Onze dochter heeft ook voor 3 maand wel eens 120 Mg gehad. Dat kregen we toen ook als advies... Dus ik zou indien nodig een 120 Mg geven
Hier ook het advies gehad bij de eerste prikjes om 120mg te geven en geen 60mg. Dit omdat zoon ook al ruim 6kg was, ondanks dat hij inderdaad nog geen 3 maanden was. Hij heeft het gelukkig niet nodig gehad, want heeft van zijn eerste prikjes helemaal geen last gehad Hoeveelheid medicatie wordt berekend op gewicht en niet op leeftijd
Onze dochter had vorige week de griep en reageerde goed op 60mg de ha raadde ons toen aan dat dan te blijven geven want hoe minder hoe beter. En zij is al 8 maanden en niet heel zwaar maar ook wel boven de 7 kg.
1mnd-18jr: Startdosering: 40 mg/kg/dosis éénmalige dosis. Onderhoudsdosering: 90 mg/kg/dag in 3 doses. Maximum dosis: 3 g/dag, maximale keerdosering: 1 g/dosis. Dit staat er in het kinderformularium bij paracetamol. Ik weet niet hoe zwaar je kindje is maar als hij bijvoorbeeld 5 kilo is zou je 5 x 90mg=450 : 3 = 150mg/keer mogen geven. Dus je mag zeker die van 120mg geven. De vraag is of dit nodig is. Bij mijn kleintje heb ik toendertijd zetpillen van 60mg gehaald bij de apotheek en die werkten prima. Succes!
De verpleegkundige van het cb zei dat het echt niet erg was als hij 120 zou krijgen, maar ze adviseerde toch 60 omdat dat waarschijnlijk ook voldoende zou helpen als het al nodig zou zijn. Zij adviseerde geen 60 te kopen omdat je die verder toch niet weer gebruikt en de 120 door te snijden. En ober het niet gelijkmatig verdeeld zijn van de werkende stoffen zei ze tja dan is het misschien minder goed verdeeld maar het werkt nog steeds prima. Maar gaat erg goed tot nu toe dus waarschijnlijk helemaal niet nodig, gelukkig maar