Hoi, We vinden wel zielig voor ons lieve zoontje (zie je mijn banner hoe oud is hij nu). Want hij heeft eczeem sinds bijna 2 weken geleden, maar geen klachten. Blijkt dat zijn eczeem groeit extra, pff.. zinkzalf en andere zalf vsm helpt niet oplossen. We hebben besloten dat we gaan morgenmiddag naar huisarts toe. WIe heeft ook meegemaakt vzn je eigen kind als ons lieve zoontje?
Mijn zoontje kreeg een jaar geleden ook eczeem, was dus net zo oud als jouw zoontje. Het was eerst even uitvinden wat we het beste konden gebruiken en hoe vaak we moesten smeren. Gelukkig had hij er geen last van en hadden we het snel onder controle. Nu is het vrijwel weg. Alleen heeft hij nog droge wangen en soms plekjes in zijn knieholtes (daar had hij het vorig jaar niet). Wat bij hem het beste werkte was meerdere malen op een dag smeren met vette zalf. En hij gaat maar twee keer per week in bad. Succes ermee en elk kind is anders, dus je moet zoeken naar datgene wat voor jullie werkt!
Hier startte het ook met 6 maanden in combi met komst tandjes Alleen op de wangen en maar 1 keer in de knieholtes. We hebben het eerst met vaseline vet gehouden en leek weg te gaan. Maar kwam weer terug en een tandje rijker. Werd weer minder en daarna weer meer met weer een tandje erbij...etc Maar op een moment was het zo erg dat we door cb geadviseerd werden om cetramacrogol te gebruiken. Hielp eventjes maar niet voldoende. Toen naar ha (na 2 maanden) we hebben een soort uierzalf op recept gekregen en het helpt. Je leest wel es dat ze hormoonzalf moeten krijgen wil het echt verdwijnen maar ha wilde dat niet doen, zeker niet binnen het eerste jaar. Hormoonzalf tast de huid aan en maakt het dun. Je zou zelf dus vaseline, cetamacrogol crème, vaseline lanette crème kunnen gebruiken. Vet houden werkt... Ha zal je ws ook met dit naar huis sturen...
Hier ook droge huid en eczeem. Vandaag het advies gekregen om cetamacrogol te halen. Dot dus eerst maar proberen...
Ons zoontje heeft inderdaad droge huid en eczeem. Dus hij krijgt 2 zalf van hormoonzalf en vaseline fna.
Hier ook hormoonzalf gekregen icm vasaline lanette. Nu 2 weken aan het smeren maar het werkt niet veel. Na het weekend maar weer naar de ha...
Mijn zoontje heeft ook eczeem mee naar de huisarts geweest en heeft me hormoonzalf mee gegeven, alz je op internet leest wat voor troep dat spul is smeer je het liever niet .. heb zelf goede verhalen gehoord over paardenmelk zalf en smeren het nu een week lang en zijn eczeem is zo goed als weg. Alleen in zijn knieholtes nog iets maar daar was het ook echt erg. Google er maar eens op. Heb wel eerrst op een klein stukje wang geprobeerd om te kijken of hij er geen reactie op gaf..
Hier ook van alles geprobeerd. Wolvet icm amandelolie, Wonderolie icm amandelolie, duindoornzalf, vaseline lanette, etc. Maillot aan overdag, 1 a 2x per week douchen/badderen zonder zeep (behalve tussen zijn billen dan). Niets hielp. Ben er uiteindelijk afgelopen donderdag weer mee naar de huisarts gegaan en heeft me toch hormoonzalf gegeven. Hydrocortison. Nu is het gewoon zo goed als weg, op 1 plekje na, maar deze is ook aan het verdwijnen. Daarnaast blijf ik 2x daags lanette smeren om de conditie van zijn huid op orde te houden. Veel mensen zijn er huiverig voor, en dat snap ik, want het is heftig spul. Maar als niets anders meer werkt, dan kan dit soms net even het zetje geven die je nodig hebt, om het daarna vervolgens alleen nog maar bij te houden met een goede creme.
Mijn dochtertje van 7 maanden heeft ook eczeem. Van de Vaseline cetamacrogol werd het erger. De hormoonzalf werkte op zich wel maar ik was er geen voorstander van. Sinds kort onder behandeling van een kinderhomeopaat, en we zijn een maand verder. Haar gezichtje is bijna gaaf. Helemaal happy!
Mijn dochtertje van 4 maanden heeft ook eczeem (net als mama) Ze heeft van begin af aan al een heel droog huidje, vooral haar hoofdje (veel schilfers) en gezicht (ruwe wangetjes, veel rode vlekjes) Bij het CB hebben we het advies gekregen om vaseline met cetamacrogol te gebruiken en dat werkt wel. Ik moet het alleen wel elke dag 2x blijven gebruiken want vergeet ik het een keer dan krijgt ze meteen weer vlekjes. Ze heeft nu sinds een paar weken ook vuurrode knieholtes. Maar daar helpt de vaseline niet. Ben nu Bepanten aan 't gebruiken en het wordt in elk geval niet meer erger maar weg gaat het ook niet. Tja vet houden is het enige advies wat het CB gaf. Maar als het niet over gaat, ga ik binnenkort toch maar eens naar de HA. Ik heb voor mijn eigen eczeem hormoonzalf maar die durf ik bij haar niet te gebruiken. Wat ik nu ook doe als het wat mooier weer is, dan laat ik haar broekje even uit (dus alleen rompertje en truitje aan) zodat er wat lucht bij kan. Is het wat minder broeierig zeg maar.
denk ook aan een voedselallergie! hier alleen onder controle als er geen koemelk in gaat. Dan hoeven we ook niet te smeren, anders inderdaad hydrocortison en vaselinelanette of vaselineparafine.
hier bij zoontje ook eczeem, verschillende cremes geprobeerd via apotheek en cb maar helpt niet , werd alleen maar erger. toen via kinderarts hormoonzalf gehad en dat werkt wel ,maar zodra we gaan afbouwen komt het weer terug. smeer ook lanette creme om het vet te houden, maar het is hardnekkig. weet iemand of dit nu zn kindertijd zo blijft of groei je daar overheen? hij heeft het op zn wangen, voorhoofd, nek, buik, elleboogholtes, knieholtes
Dochtertje heeft ook eczeem. Eerst 2 weken met Vaseline Lanette gesmeerd, werkte amper. Toen 10 dagen met Hydrocortison. Dit werkt iets, maar niet afdoende. Sinds gisteren krijgt ze hypo-allergene fv van Nutramigen om te testen of ze misschien koemelkallergie heeft. Heel sneu voor die kleintjes he! Dochtertje gaat ook maar 2/3 per week in bad, terwijl ze het zo lekker vindt. Ook moesten we stoppen met fruit/groentenhapjes, terwijl ze hierbij de lepel bijna opvrat Via de zoekfunctie kun je trouwens mijn eerdere topic over hormoonzalf terugvinden. Ik was er ook huiverig voor, maar veel moeders geven toch aan dat dit het beste werkt en dat je het vaak niet lang hoeft te gebruiken...
Hier ook een voorstander van hormoonzalf. Toen eczeem opkwam bij mijn zoontje (bij 4 maanden) kon ik niet onmiddellijk terecht bij de pediater en de huisarts wou geen cortisone voorschrijven. Enkele dagen later was zijn hele hoofdje bedekt met eczeem. Ook zijn rugje, armpjes en wangetjes zaten vol. Hij krabde (zelfs met sokjes op zijn handjes) zo hard aan zijn wangetjes dat er 's morgens overal bloed aan zijn lakentjes hing... Hij huilde de hele dag door. Het was zooo zielig. Na enkele dagen cortisonezalf was alles bijna verdwenen! Bij ernstige huidproblemen heb je dus echt geen keus! Hier kwam het eczeem ook elke keer terug als ik de cortisone zalf afbouwde maar sinds ik de Trixera+ lijn van Avène gebruik komt het niet meer terug. Ik zweer echt bij die producten! Ze zijn duur maar ze zijn het echt waard! Mijn zoontje heeft zo'n teer velletje, niets hielp, behalve Avène. Hij gaat elke avond in bad met coldcream wasgel van Avène, daarna zachtjes droogdeppen en insmeren met de emolient balm (de balsem werkte nog beter dan de crème). Hij heeft sindsdien een gaaf en zacht velletje. Als ik hem door omstandigheden een keertje niet insmeer met de balsem heeft hij de volgende dag al onmiddellijk een droge, schilferende huid met rode vlekjes. Af en toe komt er nog een klein plekje eczeem weer terug. Daar doe ik dan een ieniemienie klein beetje hormoonzalf op en binnen de 3 dagen verdwijnt het weer. Mijn pediater zegt dat het een voorbijgestreefd idee is om kinderen minder in bad te doen als ze een droge huid hebben. Door het vele smeren moet je ze net vaak in bad doen, maar dan wel met een vette wasgel. In ons geval had ze gelijk.
@ Zarav interessant idee.... juist vaker in bad met een vette wasgel. Hier is de eczeem terug gekomen, vlak voor haat laatste enting en na de enting nog erger. Niets hielp, uiteindelijk toch hormoonzalf enkele dagen (dat was begin december) en tot nu toe hebben we het met onderhoudscrème onder controle kunnen houden. We hadden iets afgebouwd wat ook goed ging tot nu dan. Zit toch een allergietest te overwegen.
Sandana, hier had hij er ook weer meer last van vlak na de spuitjes. En rond het doorkomen van de tandjes. Zal wel door de verminderde weerstand komen. Dan smeer ik 's morgens ook een dikke laag crème voor de zekerheid. Ik dacht vroeger dat heel veel smeren met heel vette crème gewenning veroorzaakte en dat het dan niet meer hielp maar volgens mijn pediater is dat niet zo. Ik smeer dus lustig verder, zelfs al heeft hij geen last. Lang leve de vette crème!
Hier wordt hij de 14de getest op glutenallergie als hij niet bijgekomen is. Vraag me af als het er iets mee te maken kan hebben...
Mijn jongste zoontje heeft er ook heel erg veel laat van (al vanaf dat hij een maand of twee was. Eerst een aantal maanden aangemodderd bij de huisarts. Op een gegeven moment was ik het echt goed zat en heb ik gestaan op een doorverwijzing naar de dermatoloog. Mijn zoontje was in 3 mnd niets gegroeid en zat echt onder de eczeem. Een maand na het bezoek aan de dermatoloog ging het echt een heel stuk beter, hij had geen jeuk meer, de grote plekken waren weg. Sindsdien moeten we af en toe terug voor controle. Mijn zoontje heeft wel behoorlijke eczeem, hij krijgt een koolteerzalf, hydrocortison (voor de plekjes in zijn gezicht), triamcinolon (voor de plekjes op zijn lijf), vaseline/paraffine (om de huid vet te houden). Daarnaast hebben we pakjes van dermasilk voor hem. Gisteren ben ik weer bij de dermatoloog geweest en hebben ze bloedgeprikt om te kijken of hij allergieën heeft (ook ivm zijn benauwdheid).