In shiften werken

Discussion in 'Weer aan het werk' started by Appelflapje, Feb 27, 2025.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Appelflapje

Appelflapje Bekend lid

Aug 1, 2013
    761
    678
    93
    verpleegkundige
    Hallo

Onze jongste zoon is nu 9 maanden en ik ben nog steeds thuis van het werk (systeem tijdskrediet (in België)). Ik werk als verpleegkundige, dus in shiften, vroeg, laat, weekends,.. Ik vond het na de geboorte van onze oudste zoon al heel lastig om opnieuw aan het werk te gaan ivm die shiften.. Het heeft zeker ook z'n voordelen, maar ik zie momenteel vooral het vele praktische geregel ivm opvang en dergelijke. Nu met 2 kindjes vind ik het nog lastiger en twijfel ik om een andere baan te zoeken. Hoewel ik mn job heel graag doe.. En ik liever wel in de zorgsector wil blijven, maar dagdiensten zijn nu eenmaal moeilijk te vinden.

Iemand ervaringen met in shiften werken met 2 kinderen of meer, zou je het opnieuw doen,.. Of mensen die effectief een andere kant zijn opgegaan... ik heb wat nood aan verhalen en inspiratie :)

Groetjes

2. meis1987

meis1987 Fanatiek lid

Dec 13, 2011
    2,439
    372
    83
    in een huis
    Ik heb altijd vroeg/laat en weekenden gewerkt. Vond het top door de weekenden was ik door de weeks meer vrij. Laat was ook handig. Kids maar heel even na de opvang. Papa eind van de dag vrij. Vroeg vond ik wel lastig. Gelukkig een gastouder waar ze vroeg terecht konden.

Sophie122 likes this.
  3. Donna1993

Donna1993 Bekend lid

Oct 19, 2021
    721
    763
    93
    Female
    Ik vond het erg lastig worden om geen stabiliteit te hebben qua werk tijden/dagen incombinatie met mijn gezin. Ik werkte in de ouderenzorg als verzorgende IG en ben sinds begin dit jaar veranderd van baan. Ik werk nu bij de bloedafname poli in het ziekenhuis. Mooi vaste dagen en werktijden, bevalt me echt goed! Ik ben blij om van de shiften af te zijn, geen avonden, geen weekenden en geen feestdagen meer werken :).

4. lorreke

lorreke VIP lid

Sep 10, 2013
    5,297
    394
    83
    Dat is de reden dat ik gestopt ben met de wisselende diensten.
    Nu werkt m'n man ook in ploegen en kon dat niet handig op elkaar afgestemd worden. Dus dat maakte net nog lastiger.
    Maar als m'n man geen ploegen werkte was ik wel doorgegaan met de wisselende diensten.

5. nicole18

nicole18 Fanatiek lid

Nov 20, 2013
    4,613
    1,155
    113
    Ik werk in de ouderen zorg en vroeg of late diensten, geen nachtdiensten.
    Vind het juist top te combineren met kids, als er een uitje is op school ofzo kan ij altijd vrij zijn (als school het op tijd communiceert)
    Als er een kind ziek is ruil ik m'n ochtenddienst naar een avonddienst, m'n man hoeft dan maar een uur vrij te pakken om mij af te lossen.
    Wel vind ik het soms pittig als ik tot 23 uur werk en 's morgens om 6.30 uur de kinderen aan m'n bed staan.
    Moet er wel bij zeggen dat m'n man flexibele dienst tijden heeft en altijd de kinderen naar school brengt als ik vroege diensten heb

6. Indiana

Indiana Fanatiek lid

May 3, 2015
    1,179
    1,363
    113
    Female
    Flevoland
    Geen idee of dat bij jullie bestaat maar ik heb een tijdje in een 'flexpool' gezeten, je hebt dan geen vaste afdeling (hoewel als je dat aangaf je vaak wel op een vaste afdeling ingezet kon worden) maar kon dan wel mijn eigen diensten bepalen. Zo werd ik dus als flexer mee geroosterd maar wel alleen de diensten die ik aan gaf.

7. Zoe123

Zoe123 VIP lid

Feb 9, 2013
    11,806
    5,941
    113
    Female
    Ik werk al 23 jaar onregelmatig en zou niet anders willen
    Toen de kinderen nog op de basisschool zaten kon ik meestal bij de bekende dingen zijn, was ik klassejuf, hielp ik bij de schoolreis en excursies, kon ik naar de gesprekken
    Omdat ik het dan zo kon regelen dat ik bijvoorbeeld s'avonds begon die dag
    Nu ze allemaal op de middelbare zitten hoeft er wat dat betreft minder, maar zoals 2 weken geleden, had jongste dochter een presentatie vroeg in de ochtend, en daar kon ik gewoon bij zijn
    Dus ja, ik vind het echt ideaal

Wel hadden wij een geweldige gastouder
    De kinderen waren vanaf 0700 welkom
    De kindjes aten daar ook en vader haalde ze dan zo rond 1830 op, als hij thuis kwam van zn werk
    Thuis nog even spelen, in bad, en lekker slapen

8. esklessebes

esklessebes VIP lid

Mar 23, 2014
    7,002
    3,664
    113
    Is het niet bespreekbaar op werk om een basisrooster te krijgen.

Hier ook ruim 20 jaar in de wijkverpleging gewerkt met de laatste 15 jaar denk een basisrooster. Draaide 2 dagdiensten en 2 middag avonden.
    Sinds ruim een jaar draai ik mijn uren in 2 dagdiensten en 2 iets kortere diensten en 1x in de zoveel weken een weekend maar dan als medewerkersplanner/roosteraar.
    Dit laatste is flexibel kan mn kids naar school brengen en door naar werk. Kan evt een dagje thuiswerken enz.
    Wat ik nu wel eens mis is me time. Normaal met mn avonden was ik ook doordeweeks wel gewoon heerlijk alleen thuis overdag en kon ik makkelijker helpen op school. Maar je kan niet alles hebben nu ben ik flexibel, in de wijk was dat minder als dan een kind ziek was moest je zelf vroeg beginnen vond ik meer stress, al mis je het cliënten contact wel heb dat nu met medewerkers.

9. DisneyMama

DisneyMama Bekend lid

Nov 7, 2013
    819
    436
    63
    Mijn man werkt sinds een jaartje in de zorg en dus ook onregelmatig. Ik heb zelf een kantoorbaan (wel fulltime). We hebben de opvang rondom mijn werkuren ingericht. Dus op mijn werkdagen is er voor de jongste 2 geregeld.
    Mijn man mag 1 vast vrij moment in de week doorgeven en dat is hier de vrijdagochtend.
    Hierdoor is er in zijn werk vrijheid qua rooster en ben ik wat vaker alleen met de kinderen. Hij doet dan als de kinderen niet thuis zijn en hij niet ingeroosterd is meer het huishouden zodat ik dat niet hoef te doen.
    Hier werkt dat na een jaar nog steeds prima..

Share This Page