Je hoeft niet een jaar als zelfstandige te werken om toch een uitkering te krijgen! Alleen: als je minder dan een jaar werkt, kijken ze naar je omzet van het afgelopen jaar en kan de uitkering veel lager uitvallen dan het minimumloon. Maar zeker gewoon aanvragen! Ook als je een eigen particuliere verzekering hebt, heb je ook recht op deze uitkering. Een mooie aanvulling van je inkomen dus. Het is wel een hele papierwinkel die je moet opsturen en de dames van het UWV-kantoor in Heerlen zijn niet altijd even vriendelijk ;-(
Dames (en meelezende heren), Ik, Annemiek Verbeek, ben freelance journalist en voor de Opzij bezig met een groot achtergrondartikel over de ZEZ-uitkering. Daarvoor ben ik op zoek naar 'pechvogels' die pas in de loop van 2008 voor zichzelf begonnen zijn, maar wel eind 2009/begin 2010 een kindje krijgenn. Hierdoor voldoen je waarschijnlijk niet aan de zelfstandigeneis van 1225 uur om recht te hebben op een maximale uitkering. Dan wordt de hoogte van de uitkering gebaseerd op je omzet uit 2008 en kan de uitkering veel lager uitvallen, soms maar zo'n 600-700 euro ipv 1300 euro. Herken je jezelf hierin, of ken je iemand die zo achter het net vist? En vind je het leuk om je verhaal te delen met anderen? Mail me dan op post-at-annemiekverbeek.nl. Een interview gaat telefonisch, je krijgt van tevoren de tekst te lezen én er wordt een mooie foto van je gemaakt. Hoop iets van jullie te horen! Groet, Annemiek