Goede avond, fijn dat ik deze topic net gevonden heb! Ik weet eigenlijk niet zo goed wat ik moet melden tegenover de UWV ? Ik ben voor tot 45% afgekeurd en ga nu mijn 3e jaar in als zelfstandige , veel werk kan ik niet meer doen. Maar doordat ik voor me eigen werk ,heb geen problemen meer met werkgevers die achter je aan zitten te pushen. Ook kan ik door deze stap nog wel aan onze toekomst werken...want ik had wat voor ogen wat in 2009 totaal in 1 x niet meer haalbaar was. Nu ik net zwanger ben en ook nog ergvoorzichtig ben met rond te vertellen, wilde ik welweten wanneer of moet ik dit al vertellen aan de UWV ? En hoe gaat het straks als ik met verlof ben? Ik ben nu 7 weken en zijn er vorige week achter gekomen dat waarschijnlijk de tumor al aan het groeien is?! Dus even afwachten ,maar probeer me hier weer doorheen te vechten Als ik nu eerder met me zwangerschap mijn klanten niet meer kan helpen? Eerder als 12 weken ? Of wat ervoor staat( zzp,er gaat altijd door, zodra je beter bent ,wil je weer je zaakje oppakken) Wat gebeurt er dan? Veel vragen, maar ik hoop dat u mij kunt helpen? Alvast hartelijk bedankt 😉😊
Beste Troy, Ik begrijp dat je naast je WIA uitkering werkt als ZZPer, en nu zwanger bent. Je wilt graag weten wanneer je aan UWV moet doorgeven dat je zwanger bent en wat er gebeurt met je uitkering. Je kunt hebt beste nu al aan UWV doorgeven dat je zwanger bent. Je kunt dit doen via het wijzigingsformulier van de WIA. Ontvang je een loongerelateerde WGA-uitkering? Je hebt dan recht op zwangerschapsverlof en een Zwangerschaps- en bevallingsuitkering (WAZO). De WAZO duurt minimaal 16 weken. De ingangsdatum is tussen de 6 of 4 weken voor je vermoedelijke bevaldatum. Deze uitkering komt in plaats van je WGA-uitkering en bedraagt 100% van je dagloon. Na je verlof stopt de WAZO, je krijgt dan weer een loongerelateerde WGA-uitkering. Denk er wel om dat je de WAZO-uitkering zelf moet aanvragen. Minimaal 4 weken en uiterlijk 2 weken voor je 1e verlofdag kun je daarvoor bellen met UWV, 0900-9294. Ontvang je een andere uitkering vanuit de WIA? Je hebt dan geen recht op een WAZO-uitkering. Je WIA-uitkering verandert niet tijdens je zwangerschap. Kun je je werkzaamheden als zelfstandige niet meer volhouden vanwege je zwangerschap? Geef dit dan ook door via het wijzigingsformulier. Wat dit zal gaan betekenen voor je uitkering is nu nog niet te zeggen. Dit hangt onder andere af van hoe je inkomsten als zelfstandige op dit moment worden gekort. Je krijgt na het insturen van het wijzigingsformulier daarover zo snel mogelijk bericht. Actuele informatie vind je op deze pagina. Ik wens je een voorspoedige zwangerschap. Met vriendelijke groet, Mariël UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare
Bedankt voor uw antwoord! Fijn! Alleen begrijp ik het nog niet goed, betekent dit dat ik helemaal geen geld/uitkering extra krijg? Omdat de Wia niet denderend veel is...dat hoeft ook niet want ik werk erbij, zodoende kom weer een beetje aan me loon wat ik vroeger verdiende. Alleen als ik straks complicaties krijg en echt 3/4maanden niet kan werken ,ben ik blut?? Ik zou echt niet weten hoe ik dit moet opvangen! En begin me nu ook wel zorgen te maken?, Ik hoop dat u hier nog wat duidelijkheid op kunt geven😉😊 Alvast hartelijk dank!
Beste Troy, Ik begrijp je ongerustheid. Om je goed en volledig te kunnen informeren hebben we extra informatie nodig over je (huidige) WIA-uitkering. Zou je ons een privé-bericht willen sturen met je telefoonnummer? We bellen je dan zo snel mogelijk. Met vriendelijke groet, René UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare