Wazo/zw

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door Anoniem362, 1 jul 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Anoniem362

Anoniem362 Nieuw lid

30 jun 2013
    1
    0
    0
    NULL
    NULL
    Goedemiddag,

Ik heb een vraag omtrent mijn WAZO- en ZW-uitkering. Sinds eind maart ontvang ik een WAZO-uitkering. Tot dan werkte ik via een uitzendbureau voor 32 uur per week. De laatste weken voordat mijn zwangerschapsverlof inging, heb ik echter maar halve dagen gewerkt i.v.m. bekkeninstabiliteit. Voor de andere helft ontving ik een ZW-uitkering. Het einde van mijn verlof is op dit moment in zicht, echter zijn de klachten op dit moment nog van dien aard dat ik waarschijnlijk niet meteen kan gaan starten met werken of wellicht maar deels. Nu had ik tot eind juni een contract voor 32 uur per week, ik heb jarenlang 32 uur of meer per week gewerkt. Ik heb een verlenging bij de opdrachtgever gekregen vanaf 1 juli tot het einde van het jaar voor 24 uur per week (1 dag minder per week i.v.m. het moederschap). Nu is het zo geregeld dat ik tot de einddatum van mijn verlof eind juli wel de WAZO-uitkering via het uitzendbureau voor 32 uur per week uitbetaald krijg. Mijn vraag is nu, wanneer ik na de einddatum van de WAZO deels of volledig in de ZW blijf, tot hoeveel uren ik de ZW-uitkering aangevuld krijg. Is dit gewoon tot de 32 uur per week die ik tot nu jarenlang heb gewerkt, of is dit maar tot 24 uur omdat ik hiervoor nu een contract getekend heb?

Ik hoop dat jullie mij hiermee kunnen helpen.

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Anoniem362,

Je wilt weten hoeveel Ziektewet-uitkering je krijgt als je na het eind van je WAZO-uitkering nog ziek bent als gevolg van je zwangerschap.

UWV berekent het dagloon op basis van het sociale verzekeringsloon (SV-loon) dat je verdiende tijdens het dienstverband waarin je ziek werd. Deze periode eindigt op de laatste dag van de voorlaatste maand of vier weken voorafgaand aan je eerste ziektedag. Dit is de referte periode.

Het totale SV-loon wordt gedeeld door 261. Dit is het gemiddelde aantal werkdagen in een jaar.
    Je dagloon krijg je over 5 dagen uitbetaald. Je uitkering wordt dus niet gebaseerd op het aantal uren dat je hebt gewerkt maar op het loon dat je verdiende voordat je ziek werd. Dus voor jou toen je nog 32 uur per week werkte.

Actuele informatie over de berekening van het dagloon vind je hier.

Ga je gedeeltelijk aan het werk?
    Dan geef je dit door aan UWV. Je kan elke vrijdag telefonisch je gewerkte uren van die week door geven. UWV zal dan je uitkering aanpassen.

Actuele informatie over werken naast je Ziektewet-uitkering vind je hier.

Ik wens je veel beterschap verder.

Met vriendelijke groet,

Yvonne
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

Deel Deze Pagina