ZEZ uitkering

Discussion in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' started by mamavane, Jul 1, 2013.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. mamavane

mamavane Bekend lid

Jan 27, 2011
    687
    21
    18
    Hallo,

Ik ben sinds februari dit jaar werkzaam als gastouder en zwanger. Nu ben ik me aan het verdiepen in de ZEZ uitkering, waar ik als zelfstandige recht op heb.

Ik kom echter steeds tegen dat er gekeken wordt naar het inkomen van vorig jaar (je moet ook een kopie van de aanslag/aangifte van vorig jaar meesturen) maar toen was ik nog elders in loondienst en nog niet werkzaam als zelfstandige.
    Hoe wordt de hoogte van de uitkering dan bepaald? Heeft het dan wel nut om de gegevens van vorig jaar op te sturen of moet er dan aangetoond worden wat er tot nu toe dit jaar als zelfstandige is verdiend?

Alvast bedankt!

2. UWV

UWV VIP lid
    Staff Member

Beste Mamavane,

Werk je pas sinds kort als zelfstandige?

De ZEZ-uitkering kan dan niet berekend worden over de gebruikelijke periode van één jaar.
    UWV gaat dan uit van een kortere periode.
    De ZEZ-uitkering wordt dan als volgt berekend:
    Winst : gewerkte dagen = grondslag

Je hoeft je dus geen zorgen te maken dat je geen of een lage ZEZ-uitkering krijgt omdat je pas vanaf februari als gastouder bent begonnen.

Stuur wel de gegevens waarom gevraagd wordt op het aanvraagformulier mee met de aanvraag.
    Kun je bepaalde gegevens niet meesturen?
    Geeft dit dan aan op het aanvraagformulier bij 9.1 “ruimte voor opmerkingen’.

Ik wens je een voorspoedige zwangerschap.

Met vriendelijke groet,

René
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

Share This Page