Oke, ik heb een nare werkgever. Dat is gewoon een feit. Er vliegen er hier geregeld mensen uit en als je een week ziek bent wordt er wel iets 'gezocht' om je eruit te kunnen werken. In de afgelopen 2 jaar zijn er talloze keren mensen ontslagen ( we zijn met een minimaal aantal ). Nu had ik een contract gekregen voor 2 jaar ( daarvoor al 2 keer voor 1 jaar ). Nadat ik vertelde dat ik zwanger ben, biedt ze me ineens een 'ander' contract aan. Deze loopt dan tot net na wanneer mijn verlof zou zijn ( als alles goed verloopt ). Terwijl mijn huidige contract tot en met 2016 loopt. Mag dit zomaar? Ik ga hier niet zomaar mee akkoord maar wat kan ik doen? "Leuke" bijkomstigheid: mijn werkgever zei doodleuk nadat ik 1 dag eerder weg was gegaan wegens bloedingen "oh nou ja, het is nog zo pril dus dat is dan niet zo erg als het misgaat"
niet mee akkoord gaan! Je contract loopt nog en daar hebben ze zich aan te houden. Tevens zijn kunnen ze je daarna niet een nieuw tijdelijk contract aanbieden. Dus als deze verloopt kunnen ze of de samenwerking opzeggen of een onbepaalde tijd aanbieden. Géén nieuw contract accepteren hoor! zijn ze helemaal mesjokke daarzo... ongelovelijk
ja echt he? Mijn huidige contract loopt tot en met 2016... degene die ik nu zou krijgen tot net na mijn verlof!
wauw wat een rot opmerking! sowieso niet accepteren en evt advies vragen bij juridisch loket of de vakbond? ze kunnen niet zomaar een nieuw contract geven hoor
Met zo'n baas had ik überhaupt nog niet verteld dat ik zwanger zou zijn en mooi tot een week of 13-15 mijn mond gehouden. Niet mee akkoord gaan in ieder geval! De regelgeving van contracten gaat of is zelfs al veranderd.
Idd niet mee akkoord gaan.. Overigens is het helemaal niet mogelijk wat je werkgever doet. Dat nieuwe contract is dan je 4e tijdelijke contract (ookal is de oude nog niet verlopen), dat zou dus een vast contract horen te zijn. Wanneer je dat nieuwe contract wel zou tekenen, geldt het automatisch als vast contract. Ookal staat er dus een einddatum op dus je zou je werkgever dan net zo hard terug kunnen pakken. Maar waarschijnlijk zoeken ze dan wel een andere reden om je eruit te werken. Niet tekenen dus en eventueel advies bij het juridisch loket inwinnen.
Nieuwe contract niet accepteren en inderdaad het juridisch loket bellen! Ze kunnen alleen je contract veranderen als het wegens bezuinigingen is dacht ik.. Maar dan zal het eerder aan je uren liggen dan aan de duur van je contract.. Dat 4de contract zou evt mogen als je nog onder de 27 bent?
Je hebt al een contract dus geen nieuw contract tekenen want anders knikkert ze je er na je verlof uit en dat heb je dan echt niet nodig. Ze zal zelf ook wel snappen dat je niet zo dom bent om dat nieuwe contract te tekenen terwijl je nu tot 2016 onder de pannen zit. Is inderdaad een nare baas om zo met mensen om te gaan, bah! :x Zou ook het juridisch loket eens bellen en kijken wat precies de regelgeving is omtrent die dingen.
Daar komt nog eens bij dat je dan willens en wetens hebt meegewerkt aan het eerder in gaan van WW.... het UWV zou hier ook nog wel eens moeilijk over kunnen doen. Niet tekenen en laat je goed voorlichten bij vakbond, juridisch loket of rechtsbijstandsverzekering.
4e contract mag volgens mij wel weer, dat is kortgeleden veranderd. Maar als je al een bestaand contract hebt kan ze je geen korter contract geven, alleen een langer. Dus niks tekenen!
Jeetje wat een naar mens is je werkgever zeg! Die opmerking van haar kan trouwens ook echt niet. Maar zoals de rest ook al zei: niet tekenen hoor! Je hebt al een contract ondertekend en daar moet zij zich ook aanhouden. Het juridisch loket bellen is zeker aan te raden. Dan weet je precies wat jouw rechten zijn! Heb je ondertussen je werkgever weer gesproken over dit nieuwe contract? Wat denkt ze ook wel niet?! Kan me hier echt kwaad om maken. Heel veel succes en laat je niet gek maken door dat rare mens!
Inmiddels heb ik bericht ontvangen dat ze nu mijn contract helemaal niet meer verlengt.. Heb nu juridische hulp ingeschakeld
Prima dat ze je contract niet wil verlengen... het loopt toch nog tot in 2016. Heb jij tijd om rond te kijken voor wat anders.
Ze doelt op mijn oude die begin 2015 afloopt.. Gedoe..weten jullie of je een pro deo advocaat kunt inschakelen?
Als je contract voor februari 2015 (vanaf feb 2015 geldt een aanzegtermijn) afloopt en ze verlengen het niet dan eindigt je contract dus gewoon. Maar eerst zei je dat je contract tot 2016 loopt......als je dat contract tot 2016 hebt ondertekend dan is er toch niks aan de hand? Een vierde contract hoeft niet altijd een vast contract te zijn. In de CAO kan iets anders zijn bepaald. Dat is bij horeca bijvoorbeeld het geval. Als je onder een bepaalde inkomensgrens zit kun je een advocaat op basis van toevoeging (gesubsidieerde rechtsbijstand) krijgen. Op RVR kun je die inkomensgrenzen bekijken. Als je verder juridisch advies nodig hebt kun je me een pb sturen.
Ik heb via mijn man gehoord (hij werkt in de HR) dat er vanaf 1 januari een nieuwe arbowet ingaat, deze is dus CAO overschrijdend. Daarin zijn een aantal nieuwe regels die de werknemers beter moeten beschermen. Je oude contract loopt af begin 2015, maar je hebt al een nieuw contract ondertekent? En dat is al ingegaan? Dan heeft jouw werkgever dat waarschijnlijk in de eerste plaats al gedaan om de nieuwe wet te omzeilen. Deze wet houdt namelijk in dat er maximaal 3 tijdelijke contracten gegeven mogen worden en dat maximum in een tijdsspanne van 24 maanden, ipv vroeger 36 maanden. Wat ik daaruit afleid is dat je werkgever je eigenlijk nu al een contract van onbepaalde tijd moet geven. Maar mijn kennis van het wetboek is niet zo uitgebreid en ik zag dat je juridisch hulp ingeschakeld hebt dus ik hoop dat het goed komt. Veel succes!
Ik zou wel een ander contract ondertekenen, maar dan ook bij een andere werkgever. Sjee, wat een lef om zulke rotopmerkingen te maken en om op zo'n stijl met je medewerkers om te gaan. Ik hoop dat je er met behulp van je juridische hulp er uit komt. Succes! p.s. had je dat contract tm 2016 al ondertekend? Daar kan ze dan niet onderuit he? Als het niet is ondertekend maar wel aangeboden weet ik niet wat je rechten zijn.