Zzp - vraag over 1225 urennorm

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door abu2018, 3 dec 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. abu2018

abu2018 Lid

9 sep 2017
    7
    0
    1
    Vrouw
    Hallo,

Ik ben zzp'er en zwanger. Ik ben me aan het inlezen over de mogelijkheid voor een zwangerschapsuitkering voor zelfstandigen. Hierbij heb ik de volgende vraag met een beknopte situatieschets voor de duidelijkheid:

Ik ben uitgerekend in mei '18, en begrijp dat als ik een uitkering aan zou vragen, er gekeken wordt naar het voorgaande jaar. Dat is dan 2017.
    In dit jaar heb ik meer dan 1225 uur besteed aan mijn onderneming. Ik houd dit allemaal netjes bij. Echter, ik ben kunstenaar en heel veel van mijn gewerkte uren zijn niet betaald/factureerbaar. Denk hierbij aan: netwerken, materiaalonderzoek, theoretisch onderzoek, website maken, schetsen, het maken van kunstwerken (niet in opdracht/voordat het evt. verkocht wordt), administratie, teksten schrijven, aanvragen van kunstsubsidies, etc. Ik zat in 2017 pas in mijn eerste zzp-jaar en zie dit alles dus als een investering in mijn praktijk. In het begin is het hard werken voor weinig, zoals bij zovelen in de kunstsector.

Ik werk dus volgens de norm genoeg, maar de opbrengsten zijn vrij laag verhoudingsgewijs (vergeleken met dit aantal uren werken in bijv. loondienst).

Zou ik dan in theorie (ik kan me voorstellen dat u niet een antwoord met 100% zekerheid kunt geven) recht hebben op een zwangerschapsuitkering?

Dankuwel.

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Hallo Abu2018,

Gefeliciteerd met je zwangerschap!

Je vraagt je af of je een zwangerschapsuitkering kunt krijgen en wat de hoogte daarvan dan zal zijn.

Als je een ZEZ-uitkering wilt aanvragen, maakt het niet uit hoelang je als zelfstandige gewerkt hebt. Voorwaarde om de ZEZ-uitkering te krijgen is, dat je al als zelfstandige werkte voordat je zwanger werd.
    Wij berekenen de ZEZ-uitkering op basis van de inkomsten die je het hele vorige jaar had.
    Bij het vaststellen van de hoogte van de ZEZ-uitkering, kijken we naar het aantal uur dat je als zelfstandige werkte.
    Heb je in het voorafgaande jaar minimaal 1225 uren als zelfstandige gewerkt? Dan gaan we er van uit dat je ten minste het minimumloon hebt verdiend, ook als je inkomsten lager waren. Je hebt dan recht op een ZEZ-uitkering van 100% van het bruto wettelijk minimumloon.

Ik wens je een voorspoedige zwangerschap verder.

Met vriendelijke groet,

Petra
    UWV WebcareTeam

Deel Deze Pagina