Beste dhr/mw, Ik ga na aflopen van mijn contract starten als ZZP-er met de startersregeling. Ik begreep dat ik daarmee recht heb op een WAZO uitkering. Ik zal maar 1 week gebruik maken van de startersregeling en dan al met verlof gaan. Ik begrijp echter uit eerdere berichten op deze site dat je je ook voor ziekte en zwangerschap kunt verzekeren bij het UWV. Betekend dit dat je dan naast je uitkering uit de WAZO nog een tweede uitkering ontvangt?en geld dit ook nog in het geval dat je net als ik al hoogzwanger bent op het moment van afsluiten? Groet, Maes
Hoi Maes, Mijn excuses voor deze verlate reactie. We zijn je vraag aan het uitzoeken en geven je zo snel mogelijk antwoord. Met vriendelijke groet, Jantina UWV Webcareteam
Hallo Maes, We hebben antwoord op je vraag over de WAZO ,als je start met je eigen bedrijf tijdens de WW startersregeling, en de aanmelding voor de vrijwillige verzekering. De hoogte van de WAZO-uitkering is 100% van het dagloon dat voor jou geldt vanuit de WW. De startersregeling heeft hierop geen invloed. Voor de periode dat je als zelfstandige werkt tijdens de WW, hoef en kan je nog geen vrijwillige verzekering afsluiten. Je valt tijdens de startersperiode WW namelijk onder de WAZO en het daarbij behorende dagloon. Even ter overweging: De WAZO-uitkering heeft geen opschortende werking van de startperiode. De WAZO-uitkering is niet van invloed op de, bij aanvang startersperiode, vastgestelde einddatum van de startersperiode. Ik wens je alvast goede zaken en voor straks een mooie verlofperiode. Met vriendelijke groet, Petra UWV WebcareTeam