Vanaf 1 juni krijg ik een contract bij een uitzendorganisatie (Payroll) Hierbij werk ik meestal 4 dagen per week, maar soms ook 3 of 5. Ik krijg dan per week uitbetaald en krijg precies de uren uitbetaald die ik heb gewerkt. Tot 1 juni werk ik gewoon bij het oorspronkelijke bedrijf, 4 dagen per week met een vast salaris per maand. 19 juni is de laatste werkdag. Ik werk dus 3 weken onder payroll. 1. Hoe wordt mijn zwangerschapsuitkering berekend? 2. Ontvang ik deze uitkering per week of per maand? Alvast bedankt!
Beste Muriel, Vanaf 1 juni krijg je een contract via een uitzendorganisatie bij de werkgever waarvoor je tot 1 juni in dienst bent geweest. Je hebt twee vragen over je zwangerschapsuitkering. Hoe wordt de uitkering berekend? De zwangerschapsuitkering wordt berekend op basis van het loon dat je verdiende tijdens het dienstverband waarin je verlof begon. In jouw geval is dit de uitzendorganisatie. Voor de berekening van je dagloon kijkt UWV naar het loon dat je in deze periode verdient. Dit wordt gedeeld door het aantal dagloondagen in deze periode. Voor de zwangerschapsuitkering krijg je 100% van dit dagloon. Ontvang ik de uitkering per week of per maand? Als de zwangerschapsuitkering direct aan jou wordt overgemaakt, dan krijg je een wekelijkse betaling. De werkgever moet dit dan bij de aanvraag hebben aangegeven. Is dit niet het geval, dan betalen wij aan de werkgever en zal jouw loon worden doorbetaald. Actuele informatie over betaling van de zwangerschapsuitkering vind je hier . Ik wens je een goede zwangerschap verder. Met vriendelijke groet, Yvonne UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare