Hallo allemaal. Ik heb geen idee of ik in deze categorie goed zit maar ik stel m toch hier. Mijn vriend en ik verwachten begin mei ons eerste kindje. Nu zitten we met het volgende 'probleem'. Ik ben zelf zzp er en werk onregelmatige dagen/tijden. Ik werk zelden sochtends. Meestal begin ik eind van de middag en savonds. Mijn vriend heeft een gewone Full time baan. We willen heel graag een gastouder omdat we dit een prettiger gevoel vinden. Alleen ben ik dus eigenlijk op zoek naar een soort opvang die heel flexibel is. Ik heb heb geen idee maar denk dat ik teveel eisen stel. Omdat ik sochtends eigenlijk zelden werk zou ik heel graag vanaf smiddags pas opvang voor ons kind willen regelen. Dit omdat ik het gewoonweg zonde van ons geld vind om ons kind naar de opvang te brengen als ik thuis ben en daarbij wil ik natuurlijk gewoon zelf bij ons kind zijn als ik thuis ben. In principe zou het om 3 dagen per week ongeveer gaan van 2 tot 6 ofzo... Zoiets... Maar zou haar eventueel ook wel iets eerder willen/kunnen brengen. Zo rond 12u ofzo... Maar soms dus ook vaker als ik wel opeens moet werken, wat ik meestal 1a2 weken van te voren hoor.. Hebben hier meer ervaringen met deze constructies? En wie kan ons hierbij helpen? Tips of adviezen zijn meer dan welkom... Ik hoop van jullie te horen...
Volgens mij moet dit topic inderdaad verplaatst worden maar even terugkomend op je vraag: Ik denk dat een gastouder aan huis zeer geschikt zou zijn! ALs je goede en duidelijk afspraken maakt kan er veel. Wij krijgen ook oppas aan huis en de oppasdagen/tijden verschillen dan zelfs per week!
Hoi, onze kinderen gaan naar een gastouder bij ons in het dorp. Wij kunnen ze brengen wanneer nodig. Heel flexibel dus.
wij hebben ook een gastouder die heel flexibel is. vaak is dat met gastouders wel hoor. Je moet je even aanmelden bij een stichting kinderopvang in jullie regio en dan komt er iemand bij je thuis om te praten over wat voor iemand je zoekt en je tijden en dagen waarop je je kindje wil brengen. Op basis daarvan gaat zij zoeken naar een geschikt iemand voor jullie en brengt jullie in contact... mocht je er dan geen fijn gevoel bij hebben, geef je dat aan en kijkt ze weer naar iemand anders voor jullie ect. totdat je zegt dit voelt goed...
Dankje dat is een hele goede tip! Ik had wel wat contact gehad met een gastouder uit de buurt maar die wilde dus dat we de hele dag zouden betalen en hoelaat we haar dan brachten maakte haar niets uit.. Maar gelukkig is het dus ook mogelijk een gastouder te vinden die wel de gebrachte uren in rekening brengt en flexibel is dan ga ik me gewoon aanmelden bij een gastouder bureau hier in de stad. Dankjewel!
Natuurlijk kan dat! Je moet alleen zelf goed gaan bedenken wat je wilt. Ik zou zelf in jouw situatie een aantal vaste dagen kiezen, bijv ma/di/do dat je opvang wilt. In overleg met je gastouder kun je ook de brengtijd bepalen, als dat voor jou niet heel veel uit maakt. Ik ben zelf gastouder en breng bijvoorbeeld mijn oudste dochter van en naar school tussen de middag. Brengen en halen kan bij mij dus niet tussen 11.30 en 12.00 en tussen 12.45 en 13.15. Dus dan zou je bijvoorbeeld 13.30 kunnen afspreken. Misschien vind je het tegen die tijd fijn om zelf om half 6 je kindje weer op te halen en dan samen te eten, en dan daarna zelf weer verder te werken bijvoorbeeld. In het begin is dat nog niet zo van belang, maar ik weet zelf dat kinderen vaak na 4 uur/half 5 moe worden, en dan is het fijn als ze of mee eten bij de gastouder, of rond 5 uur/half 6 worden opgehaald. Dan zijn ze niet zo afgepeigerd (zeker op dreumes/peuter leeftijd). Maar een gastouder is net zo flexibel als jij. Begintijd, eindtijd, in overleg kan er heel veel. Ik heb ook ouders die soms nog kort van te voren verzoekjes hebben. Ik geef dan wel aan dat het niet altijd lukt, soms zit ik vol of heb ik zelf een afspraak gepland. Ik ben natuurlijk geen 5 dagen per week volledig vrij om altijd te pas en te onpas op te passen. Maar als jij daar ook in mee kan (en bijvoorbeeld in geval van nood een oma of buurvrouw hebt die ook een keertje zou kunnen oppassen), dan zijn die keren dat je het kort van te voren pas weet ook vaak wel te regelen. Wat je ook eventueel kunt doen, is iets regelen met je werk. Veel ouders zullen dit probleem hebben als je zo kort van te voren pas weet wanneer je moet werken, dus misschien kunnen ze je daarin tegemoet komen. Als ze die spontane keren misschien op diezelfde middagen kunnen plannen als wanneer jij al opvang hebt bijvoorbeeld, dan heb je het probleem niet! Ik zou zeggen, zoek een leuk, fijn gastouderbureau en leg daar je wensen eens neer. Mocht je in de regio Zwolle/Kampen/Dronten wonen, stuur dan even een PB, dan kan ik je daar nog wel wat tips in geven. Zeker als je er vroeg bij bent en zo'n beetje rond je 20e week gaat zoeken, dan is het vast wel te vinden! Ik zou er zelf iig geen probleem mee hebben, en ik ken er hier dichtbij meerdere. Zorg wel dat je voor je verlof een gastouder hebt gevonden. Dan zit je niet vlak voor je bevalling of in je kraamweken met stress! Succes!
Bedenk je wel dat je bij een gastouder aan huis een minimumloon voor je gastouder betaalt, wat flink veel meer is dan 1 kindje onderbrengen bij een gastouder. Ik krijg zelf ong 5 euro per uur per kindje, maar het minimumloon is volgens mij zeker het dubbele. Als ouders krijg je niet méér toeslag voor een gastouder bij jouw thuis, dan wanneer je je kindje ergens heen brengt. Pas bij 2 of meer kindjes kan het soms wel uit qua financiën, maar let daar goed op.
Helaas mijn werktijd aanpassen kan niet.. Ik ben musicus en geef muziek les. Op lesgeef gebied heb ik altijd vaste tijden/dagen maar als musicus wisselt het heel vaak... Dan weer een week sochtends tot 13u dan weer een keer van 13 tot 16 maar deze dingen weet ik vaak wel op tijd..Maar ben dus totaal afhankelijk van wie we wanneer en waar wil hebben... Het ging me er meer om dat ik ons kind bijvoorbeeld voor het grootste gedeelte (hoe het er nu uitziet ma Di do van 12 of 2 tot 6) kan brengen.. Maar dat moet dus geen probleem zijn : fijn! Ik ga het voorleggen bij een gastouder bureau...!
Ja hoor ik werk zelf onregelmatige diensten, dus de ene week zal de kleine 8 uur per week bij de gastouder zijn en de andere week waarschijnlijk maximaal 16 uur (2x8uur). Het hangt er zelf vanaf op welke dagen de gastouder zelf beschikbaar is en wat de minimale uren zijn die je in het contract afsluit met het gastouderbureau.
Hier ook al vier jaar een gastouder en die kan zeven dagen in de week en 24 uur per dag. ik heb een flexibel oppascontract afgesloten voor ongeveer 20 uur in de week. werk zelf in de zorg dus werk de ene dag wel, andere dag niet.het is elke week verschillend op welke dagen en tijden ik werk. Gaat prima zo... Kan ze ook een dag vantevoren bellen met wil je oppassen en dat kan dan gewoon. Erg fijn..
Ik vond je al lijken op een van de gezinnen waarvan de kinderen bij mij komen. En voila, ook musicus, ook muziekles en soms extra oppas nodig bij een concert oid. Grappig! Maar prima mogelijk dus!