Zijn er mensen binnen het forum die zzp'er zijn in de zorg? Ik werk ruim 16 jaar voor een werkgever in de gehandicaptenzorg maar speel steeds vaker met de gedachten om zzp'er te worden. Nu kwam ik ook weer een vacature tegen die me aansprak, maar daarvoor zal ik naar de KVK moeten. En ik weet niet of dat te combineren is met mn huidige werk. Als ZZP'er, hoe kom je aan je werk en is er genoeg werk? Kan je er van rondkomen? Wat zijn de grootste nadelen? Erg benieuwd naar ervaringen.
Werk is er genoeg maar vaak zijn zzp-ers duur voor een organisatie. Wij maken in de thuiszorg gebruik ervan maar het liefst zo min mogelijk. Wij zeggen ze ook als eerste weer af en dat vinden ze niet altijd leuk (wat ik ook wel begrijp hoor)
De tarieven zijn vaak hoger, maar je draagt natuurlijk ook zelf alle risico's: Je moet zelf pensioen opbouwen en je verzekeren tegen arbeidsongeschiktheid en aansprakelijkheid, je kunt zonder werk zitten, krijgt niet doorbetaald bij ziekte, moet zelf alle onkosten betalen... Ik werk als ZZPer gedeeltelijk op vaste dagen op een vaste plek (langdurige overeenkomst) en daarnaast 'vrij' op momenten en plekken die ik zelf plan en kies.
In werk in de ouderen zorg voor een grote organisatie en bij groot personeels tekort huren we Zzp'ers in. Hartstikke fijn maar ik vind het vooral irritant dat het vaak veel verschillende mensen zijn, ze komen vaak maar voor een enkele dienst en zijn die dag dus keer zoekende dan aan t werk maar door de werkdruk voor eigen personeel hoger is. Je word dus alleen ingepland bij grote tekorten en het kan dus zijn dat je de ene periode keer werkt als de andere. Nu denk ik dat de komende jaren je genoeg werk zal hebben ivm alle tekorten aan perosneel maar je weet t nooit natuurlijk
Ik werk binnen een hele grote organisatie en wij hebben als beleid dat we geen ZZP'ers vragen. Gewoon te duur, plus je houdt het cirkeltje in stand: medewerkers verlaten jouw organisatie om ZZP'er te worden en die huur je dan later weer in? Zo hou je tekorten. Door het niet inhuren van ZZP'ers gaan ze hopelijk weer in loondienst. Sowieso zijn er echt te veel ZZP'ers in de zorg, waarvan er een hoop op hangende pootjes terugkomen. Het is een afnemende trend.