Help! zzp'ers gezocht...

Discussion in 'De lounge' started by hippydepippy, Oct 27, 2014.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. hippydepippy

hippydepippy Fanatiek lid

Apr 23, 2013
    2,331
    3
    38
    Achterhoek
    Hey meiden,
    Ik heb jullie hulp nodig.. Ik heb de mogelijkheid om als zzp'er aan de slag te gaan in een instelling voor kinderen met hechtingsproblemen. Nu is er alleen de issue van het salaris... Ze willen mij 680 euro betalen voor een heel weekend werk, van vrijdagmiddag 13:00 tot maandagochtend 9:00 uur. Dat is dus 68 uur werk. Nou is mijn vraag wat ik zal overhouden als ik dit verdien.. Ik ga dan twee weekenden per maand werken en zou dus bruto 1360 euro verdienen. Ik weet dat ik daarover natuurlijk inkomstenbelasting moet betalen en pensioenafdracht en een arbeidsongeschiktheid verzekering. Zijn er nog meer kosten? Heeft iemand enig idee wat ik netto zal overhouden? Ik dacht altijd dat je als zzp'er rekening moet houden met afdracht van ongeveer de helft van je loon en voor 680 euro per maand ga ik het absoluut niet doen.
    Als jullie het niet weten, enig idee welke instelling mij hierbij kan helpen? Ik moet zo snel mogelijk uitsluitsel geven anders nemen ze sowieso iemand anders aan :(
    Help!!!

2. Ster27

Ster27 Fanatiek lid

Jan 14, 2010
    2,905
    254
    83
    Ik kan je niet helpen, maar is het niet zo dat je als zzp'er meerdere opdrachtgevers moet hebben?

Het lijkt me overigens dat je wel iets meer eraan over zult houden.

3. novaa

novaa Fanatiek lid

Dec 28, 2009
    3,286
    0
    36
    Inderdaad ongeveer 50%. Arbeidsongeschiktheidsverzekering moet je voor kijken want het kan zijn dat die onbetaalbaar is voor je en dan houd je niks over. Ik vind het erg weinig geld.

4. Nic1976

Nic1976 Fanatiek lid

Oct 27, 2009
    4,545
    732
    113
    Het ligt er aan ... je moet 21% afdragen maar als je minder dan 1182 per jaar afdraagt krijg je dat weer retour. Dat geld voor inkomstenbelasting ... ongeveer 30%dat als je meer dan 1228 uur in je onderneming stopt je dat ook niet af hoeft te dragen. Het komt meestal op een korting neer. Je moet overigens wel aan kunnen tonen dat je een onderneming bent. Met een klant kan dat volgens mij niet ...

5. Tuuttuterdetuut

Tuuttuterdetuut Actief lid

Jan 22, 2014
    378
    0
    16
    NULL
    NULL
    Verzekeringen zijn niet verplicht, erg duur en de vraag is of je er wat aan hebt met zo'n klein inkomen.

Je moet een VAR-wuo kunnen overhandigen. Die krijg je alleen als je ondernemer bent. Dus je moet aan de ondernemerseisen voldoen.
    Dat is een minimaal aantal uren, minimaal aantal opdrachtgevers etc,..

Maar als je ondernemer bent, heb je ook een aantal kortingen en aftrekposten, waardoor je waarschijnlijk netto behoorlijk wat overhoudt.

Ik zou eens kijken op de site van de kamer van koophandel.

6. cherie

cherie VIP lid

Oct 18, 2009
    5,757
    0
    36
    Ga met een goede boekhouder babbelen, lijkt me handiger. In eerste instantie heb je nog zelfstandigenaftrek en nog wat dingen. Onder een bepaald inkomsten valt het afdragen nog mee.
    Pensioen en arbeidsongeschiktheid zijn keuzes geen verplichtingen. Vraag me af of je dat moet doen met die inkomsten daarbij is arbeidsongeschiktheidsverzekering vaak schrikbarend duur met veel haken en ogen.

Nogmaals ga ff met een boekhouder/accountant babbelen.

7. tjiptjap

tjiptjap Bekend lid

Oct 24, 2014
    950
    0
    0
    Als ik het op de achterkant van mn hand uitreken kom ik uit op het volgende

680 x 48 = 32640 (ik ga ervan uit dat je niet elk weekend wil/kan werken)

Dat is dan je jaarsalaris, hier gaat nog de zelfstandigeaftrek vanaf dan wordt pas belasting berekend

32640 - 7280 = 25360

1e schijf (19645 / 36,25 procent) te betalen 7121
    2e schijf (33363 /42 procent) (25360-19645= 5715) 2400

Totaal te betalen 9521
    dan houdt je over 15839
    per maand 1319 netto

maar er moet ook rekening gehouden met het inkomen van je partner als je fiscaal partnerschap hebt en ook met evt. andere aftrekposten.

Het is van belang om een goede aov af te sluiten en je moet idd meerdere opdrachtgevers hebben.

ik hoop dat het niet te warrig is, ik heb het even gauw berekend en op de tablet getypt, dus is het moeilijk terug te lezen

8. tjiptjap

tjiptjap Bekend lid

Oct 24, 2014
    950
    0
    0
    De var is niet verplicht maar de opdrachtgever kan er wel om vragen. Voor de belasting maakt het niet uit. Er wordt alleen gekeken hoe de belasting je inkomen beschouwt.

9. Abri

Abri VIP lid

Jun 16, 2010
    12,423
    3
    38
    Mijn man is bezig met het opzetten van zijn eigen zaak als ZZP'er in de zorg. Hem is geadviseerd door een uitzendbureau dat ZZP'ers begeleidt om €30 per uur te vragen om zo een enigszins 'normaal' salaris over te houden na aftrek van alles.

Edit: die €30,- per uur is de ondergrens zegt hij net.

10. tjiptjap

tjiptjap Bekend lid

Oct 24, 2014
    950
    0
    0
    Een aov is idd erg duur, als je andere inkomsten hebt misschien ook niet nodig. Ikzelf was erg blij dat ik m had toen ik zwanger werd en gewoon een inkomen had tijdens mn verlof.

11. sunshineS1976

sunshineS1976 Niet meer actief

#11 sunshineS1976, Oct 27, 2014
    Last edited by a moderator: Oct 27, 2014
    voor 68uur 680euro bruto?!
    Tien euro per uur incl nachten?
    Die is gek... vriendin van me is met iets soortgelijks begonnen als zzper en krijgt 50e per uur. En dat zijn gewone werktijden. Edit: zij werkt er wel "maar" 20uur per week.

12. Antje77

Antje77 Fanatiek lid

Mar 10, 2009
    4,319
    238
    63
    Ik vind het ook slecht betaald.
    ZZP is meestal minimaal 30 euro per uur. Je zal sowieso niet alle nachtelijke uren betaald krijgen. Meestal is dat de helft vd uren.
    Mag het ook zoveel uur aan een gesloten werken? Volgens arbo regels niet, maar weet niet hoe dat bij ZZP zit.

13. hippydepippy

Apr 23, 2013
    2,331
    3
    38
    Achterhoek
    Wow dat heb je snel gedaan! Ik zou om het weekend gaan werken dus waarschijnlijk 26 weekenden per jaar. Zal wat af gaan maar ook wat bij komen aan extra dagen dus dit houd ik aan.

14. cherie

cherie VIP lid

Oct 18, 2009
    5,757
    0
    36
    Tegenwoordig krijgen zzp-ers ook zw-schapsuitkering.

15. hippydepippy

Apr 23, 2013
    2,331
    3
    38
    Achterhoek
    Geen idee ook. Ik vind het ook belachelijk slecht betaald daarom hier maar mijn vraag, dacht dat het aan mij lag :) Ze zijn daar gewend om mensen in dienst te nemen, ik zou hun eerste zzp'er zijn. Denk dat zij daarom ook niet snappen dat er andere tarieven gelden voor zzp'ers. Hoop dat de andere persoon waar ze mee in gesprek zijn ook met de bedragen komt die ik in mijn hoofd heb, dat ze zien dat ik niets onredelijks vraag.
    Ik had idd ook in gedachten de nachtelijke uren voor de helft uit te laten betalen. Of het mag,zo lang achter elkaar werken, geen idee eigenlijk, nog niet over nagedacht. Er zullen denk andere regels zijn omdat zij een gezinshuis hebben. Ze werken zelf dus 24/7 dus dan zal dit ook wel mogen..

16. sunshineS1976

sunshineS1976 Niet meer actief

juist. Dit is eerder een gewoon loondienst salaris. En dan vind ik het nog weinig! Hoort veel toeslag te zitten op wknd- en nachtdiensten.

17. tjiptjap

tjiptjap Bekend lid

Oct 24, 2014
    950
    0
    0
    Had de beginpost ook te snel gelezen. Je inkomen zou met 26 wk binnen de eerste schijf vallen, dan gaat ook nog de zelfstandigeaftrek eraf. De kans is groot dat je maar heel weinig hoeft te betalen. Maar zoals ik eerder aangaf is het ook afhankelijk van andere aftrekposten (eigen huis) en het overige gezinsinkomen.

het klopt dat een zelfstandige ook een zez uitkering krijgt, dus ik had dubbelop, wat ook zeer prettig was.

18. hippydepippy

Apr 23, 2013
    2,331
    3
    38
    Achterhoek
    Hier dacht ik dus ook aan, 30 euro. Als dit dus inderdaad gangbaar is komen ze daar denk nog wel achter :) Dank voor je antwoord, nu weet ik zeker dat ik niet onrealistisch denk.

19. hippydepippy

Apr 23, 2013
    2,331
    3
    38
    Achterhoek
    Yup dan is het ook nog weinig. Ze hebben tot nu toe gewerkt met studenten en ja, als ik nog studeerde had ik getekend voor dat bedrag en de ervaring die je er opdoet. Dus snap dat ze er tot nu toe mee weg zijn gekomen.

20. gitta

gitta Fanatiek lid

Oct 22, 2013
    2,625
    427
    83
    Jij gaat er hier voetstoots vanuit dat ze wordt gezien als ondernemer voor de Inkomstenbelasting, maar met één opdrachtgever per jaar is dat echt niet zo. En ze zijn de laatste tijd (zeker in de zorg) ongelooflijk streng aan het controleren, omdat veel instellingen zzp'ers aannemen om zo de sociale lasten niet zelf hoeven te betalen. Ik zou er dus maar niet vanuit gaan dat je de zelfstandigenaftrek ook echt krijgt.

Share This Page