Mijn oudste heeft vanaf het rapport gehad. Cito's: Spelling 1+, begrijpend lezen II, DMT lezen II en rekenen / wiskunde ll . Daarnaast heeft ze voor aardrijkskunde, geschiedenis, natuur, Engels een zeer goed. Taalonderwijs (woordenschat, taalvaardigheid zeer goed, spelling uitmuntend) Lezen: technische lezen uitmuntend, leesniveau avi uit, begrijpend lezen zeer goed. Rekenonderwijs: methodetoetsen uitmuntend, projecttoetsen ruim voldoende, automatiseren voldoende, inzicht zeer goed. Verder zijn de creatieve vakken, bewegingsonderwijs en schrijven ruim voldoende. Haar werkhouding is voldoende tot ruim voldoende. Dan hebben we het over inzet, tempo en concentratie. Haar werkhouding is dit jaar erg achteruit gegaan, naar mijn idee omdat ze zich verveeld? Geeft ze zelf ook aan. Wat betreft de vakken vind ik het rekenen nogal divers qua beoordeling. Van voldoende tot uitmuntend. Ik weet alleen niet zo goed hoe dat verschil zo groot kan zijn? Ze krijgt extra uitdaging op het gebied van rekenen, (plusgroep en plusboeken), zit in een verbredingsgroep en krijgt denkwerk. Naar wat ik van haar hoor en zie in haar schriftjes doet ze niet veel op school. Ze geeft aan dat ze snel afgeleid is door de klas, door haar eigen hoofd of ze heeft te weinig tijd. Donderdag hebben we gesprek met ik weet niet zo goed welke kant we op moeten gaan. Zijn haar cijfers wisselend omdat ze zich verveeld of omdat ze sommige dingen wat lastiger vind? Hebben jullie een idee door bovenstaand? Of gaan mijn gedachten met mij aan de loop en heeft ze gewoon een keurig rapport?
@Koekie1: Ik vind het verschil wel meevallen, sowieso van voldoende tot uitmuntend, maar helemaal omdat de voldoende voor automatiseren is. Dat is een heel andere vaardigheid, vraagt weinig inzicht, enz. Heel veel kinderen die het goed doen op school vinden automatiseren lastig, omdat het saai is en het gewoon veel oefening vraagt (en dat voor iets dat super saai is). Ik zou je twijfels mbt voldoende uitdaging en wat je dochter aangeeft gewoon bij school aangeven en daar over in gesprek gaan. En ook kijken waar de leerkracht mee komt/hoe die reageert op wat je zegt. Ik weet ook niet of de intern begeleider al betrokken is, maar misschien kan die ook nog meedenken?
Toen onze zoon te druk was innde klas, slecjt luisteren etc was dat inderdaad het probleem van te weinig uitdaging. Hier was gr 3 verschrikkelijk. Door de lockdown wel zelf veel aan kunnen bieden. Gr 4 was tot halverwege het jaar nog interessant en daarna niet meer. Hebben jullie ook begeleiding van een zorgteam?
Intern begeleider is nog niet betrokken geweest voor zover ik weet. Gisteren een stuk over automatiseren gelezen en lees inderdaad dat dat veel voorkomt, wat deze score dus ook logisch maakt. Ik zal donderdag eens vragen naar de intern begeleider.
Hier ‘helaas’ geen kind wat niet luistert in de klas. Hij zegt gewoon te zitten wachten tot ie weer verder mag. Thuis ook geen enorme uitbarstingen. Maar gewoon tot niks meer komen, alleen maar hangen. Wel duidelijk meer prikkelbaar. Het is meer een gevoel wat hij opwekt, mis het spontane, het tot spelen komen, het niets willen doen.
Hier komt er uit een vragenlijst dat mijn middelste heel veel bewegingsprikkels op zoekt door gebrek aan prikkels. Uit verveling loopt hij zelfs de tafels te automatiseren. Ik moet nog horen hoe hij daarin op school is. Het ging even beter, maar zijn frustratie begint weer op te lopen. Toen hij net 4 was kon hij uren stil zitten om zichzelf dingen te leren.
Dank je! Dan sluit ik dit deel. Deel 2 staat hier: https://www.zwangerschapspagina.nl/threads/hb-ontwikkelingsvoorsprong-intelligent-versneld-verrijking-etc-deel-2.721419/