nieuwe club zinvol?

Discussion in 'Peuter en kleuter' started by debq, Aug 13, 2012.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. debq

    debq Fanatiek lid

    Mar 10, 2010
    3,797
    761
    113
    Quincy heeft op jongere leeftijd ook 2 keer in het ziekenhuis gelegen (bij 2 manden en 6 maanden) en is super rustig bij artsen, de kinderarts zei laatst dat hij nog nooit zo goed een jong kindje heeft kunnen onderzoeken. Of het er iets mee te maken heeft, maar dan ten goede? Wie zal het weten. Maar dat er kindjes zijn die bepaalde dingen kunnen herinneren, dat zeker. Ik blijf het wel knap vinden!
     
  2. debq

    debq Fanatiek lid

    Mar 10, 2010
    3,797
    761
    113
  3. Tamio

    Tamio Niet meer actief

    In Nederland zou ze met haar bijna 4 en half toch ook gewoon naar de kleuterklas gaan of mis ik nou iets?
     
  4. Johannal

    Johannal Fanatiek lid

    Jan 28, 2009
    3,119
    0
    0
    *zonder hier een waarde oordeel te geven*

    Mijn zoontje kan dit ook ongeveer allemaal en weer andere dingen ook... Heb er echt nooit aan gedacht dat het met intelligentie te maken kan hebben. Op het cb vinden ze hem we snel (vooral in spraak en kennis) maar zij spreken inderdaad ook over een ontwikkelingsvoorsprong en zeggen dat het (nog?) niets te maken heeft met hoog begaafdheid...? En dat het met hetzelfde gemak over 2 jaar gewoon weer gelijk is aan 'normale' standaarden.

    Seph kent een stuk of 10-12 kleuren (ook al een tijd) ook licht en donker enz..
    Hij praat al heel lang, maakt al lang lange zinnen maar gebruikt ook de verleden tijd ed op de juiste manier, hij is bezig met vervoegingen en aanwijzend vnw en werkwoordvormen ed (niet bewust/lettertijk he ik lees hem geen dictee haha) Hij rijmt graag en maakt woordgrapjes, ik vind hem erg creatief met zijn taal omgaan hij is er ook leergierig mee. Momenteel 'verzint' hij veel fantasietaal dit gebruikt hij naast zijn gewone taal...

    Hij kan tot tien tellen (op de juiste volgorde) en verder haalt hij het door de war... hij kan ook (tot een stuk of vijf) hoeveelheden benoemen en 'rekent' (er liggen 5 stukjes op je bord, als je er eentje op eet (dat doet hij dan) hoeveel liggen er dan?)

    Hij kent een stuk of 10 letters; Seph-letter, Oma-letter, enz enz en hij kan zijn eigen naam, die van zijn zusje en het woordje stop (want daar kent hij alle vier de letters van ) lezen.

    Daarnaast kent hij wel een aantal dieren maar ligt zijn interesse meer op het gebied van voertuigen en landbouwmachines :D
    Geen graafmachine maar een shovel of een kraantje of een greder, dieplader, vrachtwagen, Manitou, hoogwerker en ga zo maar door... zonder gekheid denk ik dat er echt aar zeer weinig machines zijn die hij niet kan benoemen (ook gekke dingen als een combine, hakselaar, asfaltteermachine, steenbreker enz enz)

    Ik kan zo ook nog wel een tijdje doortypen met nog meer weetjes en trivia....

    Daarom vraag ik me af kan je het nog anders omschrijven waarom je denkt dat je dochtertje hoog begaafd is? gewoon uit interesse...? In je stukje met voorbeelden herken ik me wel maar ik denk dat meerdere 'snelle peuters' daar nog wel inpassen zeg maar... snap je hoe ik het bedoel? Is het ook een gevoel wat je hebt of....???

    Ik denk overigens niet dat hij hoogbegaafd is oid eerder bijdehand en snel :D
     
  5. Saskia78

    Saskia78 Niet meer actief

    @johanna: het is precies zoals jij zegt hoor.. :)
    daarom zijn peuters en kleuters per definitie niet hoogbegaafd.

    neemt niet weg dat het wel danig in de weg kan zitten.
    onze dochter heeft bijvoorbeeld bijzonder weinig aansluiting bij leeftijdsgenootjes en vindt school enorm saai.
    en dan zal het mij heel eerlijk niet uitmaken of ze nou hoogbegaafd is of tijdelijk voorloopt
    ze wordt er namelijk heel ongelukkig van.

    snap je wat ik bedoel? :)

    en dan zijn er ook nog eens mensen die denken dat ik het enkel zeg om stoer te zijn of beter dan een ander...
    het geeft alleen maar gedoe tot dusver.
    wij genieten van haar overnieuwsgierige aard.. maar zijzelf kan er weinig mee in de praktijk.
    dus dat moeten we nog leren.
    (en nee ik bedoel er niemand op zp mee.. maar er zijn in ons dagelijks leven echt mensen die niets snappen van het idee dat wij denken dat er iets mee gedaan moet worden. dat mensen op zp er hun vraagtekens bij hebben vind ik niet zo vreemd.. die kennen onze dochter tenslotte niet :) )
     
  6. Lucia

    Lucia VIP lid

    Sep 6, 2005
    12,287
    6
    38
    Thuishulp
    België
    @Saskia; dat lijkt me idd knap lastig! Onze dochter speelt ook vaak met iets oudere (pakweg een jaar)kindjes op school, wss omdat ze daar meer aansluiting bij vindt. Ze is samen met een paar andere kleuters begin dit jaar naar een hoger klasje gegaan wegens reorganisatie, en was eigenlijk de enige die meteen met de oudere kindjes speelde en op hetzelfde niveau praatte/opdrachtjes maakte.
    Vervelend dat mensen gewoon denken dat je opschept!!

    @Tamio; dan zou ze idd ook al naar school gaan bedacht ik me later. :D
     
  7. Johannal

    Johannal Fanatiek lid

    Jan 28, 2009
    3,119
    0
    0
    Goh ik vind dit topic ergens wel een eye opener.... Mijn zoontje speelt eigenlijk altijd met oudere kindjes (die vind hij ook reuze interessant) En zij spelen ook met hem... Nu ik er over nadenk inderdaad nooit mer de jonge kindjes... (hij zit op een evrticale groep)... Nou ja wij en hij hebben nergens last van dus tot die tijd zien we wel..... als die tijd al ooit komt want ik denk nog steeds dat hij gewoon 'alleen maar' snel is... we zullen zien...

    Lijkt me wel 'vervelend' als je je altijd moet verdedigen mbt je kind....
     
  8. Johannal

    Johannal Fanatiek lid

    Jan 28, 2009
    3,119
    0
    0
    is erfelijkheid ook iets wat hier in mee speelt?
     
  9. Tamio

    Tamio Niet meer actief

    @Lucia, onze dochters schelen een week ;)
    Mijn dochter is ook zo'n snel meisje. Was heel vroeg met lezen van letters en cijfers bezig en vlak voor haar derde ging ze echt lezen, net als de dochter van Gentle.
    Gisteren hadden we daardoor een wat grappig incident. Een vriendinnetje was komen spelen en ging een boekje 'lezen'. Wat inhield een verhaaltje verzinnen bij de plaatjes. Mijn dochter verontwaardigd, 'dat staat er helemaal niet!' Vriendinnetje: wel waar! Dochter: echt niet, je zit maar wat te verzinnen!
    Op school hebben ze veel problemen met haar gedrag, maar of dat door haar intelligentie komt durf ik niet te zeggen. Wel zei de schoolmw dat het het typerend is voor een kindje met zo'n hoge intelligentie om geen autoriteit te accepteren. Waar het ook aan liggen mag, er is wel veel aandacht voor (dat eist ze ook wel ;)) en het zal met der tijd wel duidelijk worden.
     
  10. belize

    belize VIP lid

    Feb 25, 2009
    11,105
    203
    63


    wat ik vaak niet begrijpt dat je heel vaak de emotionele problemen van je dochter in verband ziet met haar intelligentie of eigenlijk met wat zij allemaal weet/kan/begrijpt. het kan ook zo zijn dat deze zaken niet samen hangen in haar geval. misschien is ze mopperig en klaagerig zonder dat het ergens mee te verklaren is. en dat ze misschien daarom geen aansluiting vindt met de leeftijdgenoten?
    op haar leeftijd begrijpt een intelligent kind wel dat de andere kinderen minder snel zijn, minder begrijpen of weten ; zonder dat dit hun vriendschappen hindert. en andersom ook. een niet te intellingente jongen kan wel snappen dat andere kinderen sneller zijn maar hij kan dat wel compenseren tijdens spel of vriendschappen.
    je dochter noemt school en alles en iedereen in haar school stom. dat is een emotionele rejectie van iets waar ze 'nog' niet durft deel te nemen.
     
  11. belize

    belize VIP lid

    Feb 25, 2009
    11,105
    203
    63
    ik bedoel absoluut niet rot of gemeen saskia!maar dat weet je ook denk ik!
     
  12. Kristel86

    Kristel86 VIP lid

    Feb 4, 2008
    8,631
    851
    113
    Female
    #32 Kristel86, Aug 18, 2012
    Last edited: Aug 18, 2012
    Interessant allemaal :)

    Voor zover ik weet kan erfelijkheid wel degelijk een rol spelen; ik ben zelf hoogbegaafd (ben officieel getest toen ik 8 jaar was omdat ik "problemen" kreeg op school ermee; en om maar even met cijfertjes te gaan gooien; mijn IQ was zo'n 145) en ik heb vanaf het begin af aan al het vermoeden dat onze oudste dochter misschien ook hoogbegaafd is.
    Nu weet ik dat je nog niet met deze term mag gooien op zo'n jonge leeftijd, maar er zijn genoeg signalen in ieder geval; als baby al...
    Als baby heb ik altijd het gevoel gehad dat ze enorm ongelukkig was... Het kwam op mij over alsof ze een peuter in een babylichaam was.
    Ze wilde zo enorm veel, maar lichamelijk kon ze het niet en dat uitte zich in enorme frustratie en heel veel huilen. Wij hebben met haar echt een enorm zwaar eerste jaar gehad door al die frustratie.
    Ze ging rond haar eerste verjaardag praten, wat natuurlijk met simpele woordjes begon en het ging zooooo snel! Sindsdien is ze ook een stuk makkelijker geworden qua omgang, ze kon toen immers zeggen wat ze wilde.

    Ik vind het niet nodig om allerlei voorbeelden op te noemen, maar van baby af aan weet ik gewoon dat ze anders is dan andere kinderen van haar leeftijd.
    Ze is zo wijs voor haar leeftijd en ik vergeet gewoon vaak dat ze pas net 3 geworden is; voor mijn gevoel is het qua geestelijke ontwikkeling een meisje van een jaar of 5/6.

    Ik herken ook zo enorm veel in haar denken en doen van mijzelf; nu maar ook als kind.

    Op t CB hebben ze het er ook al vaker over gehad en via hen hebben we ook een passende basisschool gevonden.
    Het is geen basisschool voor specifiek hoogbegaafde kinderen, maar ze passen de lesstof aan aan het vermogen van je kind en dat vind ik wel zo belangrijk!
    Zelf heb ik vroeger op school heel veel problemen gehad door mijn hoogbegaafdheid en mocht ons meisje inderdaad ook hoogbegaafd zijn dan vind ik het wel zo fijn dat ze daar mee aan de slag kunnen om zo haar leertraject zo soepel mogelijk te laten verlopen.
     
  13. debq

    debq Fanatiek lid

    Mar 10, 2010
    3,797
    761
    113
    @ Johannal, ik denk niet dat onze dochter hoogbegaafd is, ze is gemiddeld veel sneller dan andere kinderen van haar leeftijd, volgens het cb, kinderarts en het kdv. Een ontwikkelingsvoorsprong denk ik daarom wel degelijk. Hoogbegaafdheid is nog lang niet te testen en een ontwikkelingsvoorsprong hoeft niet aan te houden. Het kan best dat ze straks een jaar stil staat bijvoorbeeld.
     
  14. debq

    debq Fanatiek lid

    Mar 10, 2010
    3,797
    761
    113
    En misschien wel een grappige aanvulling, een vriendin van ons is lerares van een groep 1/2 klas, ze krijgt vaak kindjes binnen die op verschillende gebieden minder 'ver' zijn als onze dochter. Dat vergelijk heb ik zelf natuurlijk niet, maar hoor het wel van haar.
     
  15. Gentle

    Gentle VIP lid

    Oct 10, 2007
    6,979
    1
    36
    Overijssel
    Belize, ik denk dat je wel iets te kort door de bocht gaat. Een hoog intelligent kind snapt veel, maar dat maakt het niet leuker of gemakkelijker om 5 dagen in de week in een groep te moeten meedraaien waarbij je bij de meeste kinderen heel weinig aansluiting vindt! Dat kun je snappen, maar dat verandert het niets... Het lastige is dat veel lesstof en leermethoden vaak snel kunnen aangepast worden voor kinderen met ADHD, autisme, pdd-nos, etc, maar hb kids worden geacht zich aan te passen, 'want als je zo slim bent...'

    Mijn dochter stapt vaak snel over op de juffen-rol, zorgt voor de andere kinderen, ook van haar eigen leeftijd, en gaat ze ontzettend bemoederen. Vooral kinderen die nog niet zo veel praten.

    Hier speelt erfelijkheid ook mee, veel slimme onderpresterende familieleden... Hopelijk kunnen we dat bij Julia voor zijn!
     
  16. belize

    belize VIP lid

    Feb 25, 2009
    11,105
    203
    63


    je begrijpt mijn bericht niet!!!Ik bedoelde: het is niet zo dat een kind dat intelligenter is dan de rest persee helemaal geen aansluiting moet kunnen vinden met die kinderen. zoeken van aansluiting, het herkennen er van en dat in het werk kunnen zetten o.a. deze zijn een deel sociale ontwikkeling,n deel opvoeding, n deel ervaring o.a.
    je kunt ook zien in je eigen omgeving dat n 5 jarige kind het heel leuk kan hebben met een 3 jarige, of n 8 jarige kan heel goed met een 5 jarige broer zus heel veel pret hebben. dat ook 5 dagen per week.

    bemoederen en voor mijn jongen verzorgen deden meerdere meisjes op t kdv toen hij n baby was. leidsters zeiden dat oudere(2,5+ jaar) meisjes dat altijd doen. heel typisch meisjes gedrag!

    mijn jongen kan ook enorm heftig tikkertje spelen met n jongentje dat achterloopt, of met een jongen abra cadabra spelen (die 1 jaar ouder is ) maar niet zoveel kleuren kent als hem, niet zo ver kan tellen, en niet weet dat het straks weer herfst wordt en bladeren van de bomen zullen vallen. zijn beste vriendin(8 maande ouder) droeg nog luiers en ze moest verschoond worden als ze poepte, maar hij wachtte dan eventjes hahaha. om te voorkomen dat hij weg loopt laten ze hem wel helpen met speelgoed op ruimen etc. maar voor de rest merken ze weinig verschil met de andere kinderen op psz. maar het is wel antroposofisch dus helemaal niet leer -gericht. (bewust gekozen, volgens antroposofische rond 7-8 jaar is de juiste leeftijd om echt te gaan leren)

    maar wat je wel krijg na een ochtend psz :bepaalde kinderlijke taal gebruiken(je moet komen mamamaaaa ik heb auw, ipv; mama dit is heel pijnlijk kun je even kijken)
     
  17. belize

    belize VIP lid

    Feb 25, 2009
    11,105
    203
    63
    en onderpresteren is echt zeer wijd verspreid.komt vaker voor bij gemiddelde intelligenten.
     
  18. Gentle

    Gentle VIP lid

    Oct 10, 2007
    6,979
    1
    36
    Overijssel
    Ik snap het belize, maar toch denk ik dat die relaties wel anders zijn. Het kunnen prima vriendjes en vriendinnetjes zijn, maar ik denk dat het voor elk kind belangrijk is om zowel in sommige relaties het voortouw te kunnen nemen, en in sommige relaties zich op kunnen trekken. Kinderen hebben ook voorbeelden nodig (en dan geen volwassenen).

    Het blijft echt lastig om onderpresteren aan te pakken, want ik ben er op de psz niet bij natuurlijk, dus ik weet niet altijd hoe ze daar is...
     
  19. Saskia78

    Saskia78 Niet meer actief

    mja natuurlijk moet ze ook kunnen spelen met kindjes die minder slim, bijdehand of wat dan ook zijn
    maar het is wel prettig als er OOK kinderen zijn die wel op dezelfde manier denken en waar je dingen mee "in common" hebt zegmaar.

    in de vakantie een likeminded jongetje op visite gehad
    wat een verschil was dat... ze hebben heerlijk gespeeld
    de hele dag van 10 tot 16..
    klasgenootjes is ook gezellig.. voor een uurtje.
     
  20. Arevinol

    Arevinol VIP lid

    Oct 7, 2007
    7,759
    3
    0
    mama!
    Denk dat het ook van het kind afhangt.

    Mijn vriend is/was(?) ook HB en heeft altijd veel vrienden gehad. Ik ben nooit officieel getest op IQ, maar had zeker ontwikkelingsvoorsprongen, was altijd t slimste kind van de klas. Maar ik had gewoon veel vriendinnetjes waar ik prima (lang) mee kon spelen. Sommigen gingen later naar het vwo, anderen naar de mavo.

    Je kunt je ook optrekken aan kinderen die op andere gebieden dingen 'beter' kunnen. En sommige kinderen zijn van nature wat meer volgzaam. En mijn zusje (niet hb) had bijv ook moeite met aansluiting vinden..

    Ik snap dat het wel een probleem kán zijn hoor, maar het hoeft zeker niet voor ieder kind een issue te zijn.
     

Share This Page