Heeej allemaal, I.v.m een verhoogd risico op een kindje met Neurale Buis defecten (open rug en open gehemelte) moet ik de 10-voudige dosis foliumzuur slikken. Daarvoor heb ik aparte pillen voorgeschreven gekregen. Nu wil ik echter aanvullend nog extra vitamines slikken (zo gezond eet ik immers niet altijd ) Het nadeel is alleen dat alle zwangeschapsvitamines ook al foliumzuur bevat. Ik ben dus bang dat ik dan misschien teveel foliumzuur binnen krijg. Hier iemand ervaring met deze combinatie? Of iemand die advies hierover heeft? Hoor het graag! Thnx!
Je kan er gewoon zwangerschaps vitamines naast slikken, heb ik toen ook gedaan en mn gyn vond het prima. Hier trouwens extra foliumzuur ivm een tekort ivm darmziekte. Het heeft goed geholpen want afgelopen donderdag was mn foliumzuur zelfs iets te hoog maar dat schijnt niet erg te zijn.
Omdat foliumzuur een wateroplosbare vitamine is, zul je een teveel aan foliumzuur uitplassen. Dus ik zou er idd gewoon een zwangerschapsmultivitamine bijpakken.
Teveel foliumzuur kan alleen schadelijk zijn als je een tekort hebt aan B12. Misschien is het wel slim om je B12 te laten prikken, zodat je weet dat dat ook goed is. Daarnaast geeft een tekort aan vitamine B12 ook een verhoogde kans op neuraalbuisdefecten. Heb zelf een B12 tekort gehad en toen mocht ik even geen foliumzuur slikken.
Die tip over vitamine b12 is zeker erg waardevol. Een tekort aan vitamine b12 in combinatie met (veel) foliumzuur kan hele vervelende gevolgen hebben. Ik heb niet het idee dat een gyn daar per definitie helemaal van op de hoogte is. Er is een hele informatieve website over vitamine b12 tekort. Ik ben overigens ook een zwangerschapsvitamine genomen naast een hoge dosering foliumzuur. Maar ook vitamine b12 injecties...
Ik heb me er even verder in verdiept vanavond naar aanleiding van jullie berichtjes. Bij mij is mijn vit. b12 nooit gecontroleerd. Bij mijn vorige zwangerschap heb ik ook een verhoogde dosis foliumzuur geslikt. Ik slik deze dosis trouwens omdat mijn moeder meerdere kinderen met neurale buisdefecten heeft gekregen. Maar wat ik nu begrijp hadden ze idd moeten controleren of mijn b12 waarde wel goed was! Daar schik ik wel een beetje van! Dat mijn gynaecoloog hier nooit over begonnen is! Volgende week dus toch maar eens bellen. Wat adviseren jullie, met de huisarts of met de gynaecoloog?? Ennuh...bedankt. Er zit hier een hoop kennis!!
Stichting B12 tekort idd b12 is heel erg belangrijk, helaas is dit (nog) een onderliggende ziekte waar veelste weinig van bekend is.
+1 Zou het eerst via de ha spelen. meestal heeft een gyn er ook weinig kaas van gegeten. ik zeg ook omdat de ha al moeilijk zat kan zijn. succes
Succes meid. Gewoon simpelweg even vragen of je B12 kan laten prikken bij de huisarts. Wie weet heb je gewoon een mooie waarde en dan hoef je je verder niet druk te maken.