Ervaringen baby's met heupdysplasie?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Blijdorp, 28 jun 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Blijdorp

Blijdorp Niet meer actief

Hi,

Mijn dochtertje heeft een groot deel van de zwangerschap in stuitligging gelegen dus vanmiddag krijgt ze een echo van haar heupjes om te controleren of ze geen heupdysplasie heeft. Ik maak me er ongerust over. Ze is net op haar zij aan het rollen en ze heeft net haar voetjes ontdekt. Hoe moet dat verder als ze in een spreidbroekje zou moeten? Kan ze dan wel gewoon leren kruipen?

Een beetje voorbarig misschien, maar het laat me niet los.

2. Beheer

Beheer Administrator
    Medewerker

11 feb 2005
    16.273
    2.975
    113
    Onze oudste heeft ook langdurig in stuit gelegen en zij bleek inderdaad een heupdysplasie te hebben. Met 6 maanden heeft zij een spreidbroekje gekregen tot (dacht ik) net na haar 1e verjaardag. De kruipfase heeft zij niet echt gehad. Na het spreidbroekje is ze gaan staan en vrij snel daarna gaan lopen.

Mocht je dochter toch heupdysplasie hebben, lees dan dit artikel over heupdysplasie bij baby's maar eens. Daarin staan tips en meer informatie.

3. Blijdorp

Bedankt voor je reactie. De beentjes ontwikkelen dus wel gewoon door ook al zitten ze in zo'n spreidbroekje? Tenminste dat haal ik eruit omdat jouw kindje redelijk vlot is gaan staan en lopen.
    Ik zou het wel erg jammer vinden als ze niet kan gaan kruipen. Ze maakt al sinds ze 10 weken is kruipbewegingen als ze op haar buik ligt. Natuurlijk zijn gezonde heupen belangrijker, maar toch :)
    Het artikel was interessant om te lezen. Ik ga nog even duimen dat er niks aan de hand is (en mogelijk nog een paar uur onnodig piekeren).

4. Vero0504

Vero0504 VIP lid

17 nov 2016
    18.959
    15.002
    113
    Ik maakte me er toen ook zorgen om, alles gelezen over en je kindje is heeeeel creatief om lekker toch te kunnen doen wat t wil doen. Hier pas met 34 weken versie gehad, eerste weken betrok ze een beentje wat minder met spelen maar dat ging al snel goed meedoen, keurige echo gehad en geen verdere gevolgen.

Mocht het zo zijn dat je kleintje een spreidbroek krijgt onthoud even dat maxicosi een uitleenservice heeft voor autostoeltjes kindjes met een spreidbroek, ze kunnen namelijk niet in een gewone autostoel.

5. misscoco

misscoco Actief lid

29 sep 2015
    233
    10
    18
    Mijn zoontje is 6.5 maand en heeft ruim 2 maanden de campspreider. De eerste week was drama maar daarna ging het goed. Het hoort er nu gewoon bij en we weten niet beter. Maar ik ben het niet eens met al die mensen die zeggen dat die kleintjes er geen last van hebben. Mijn zoontje wil bewegen, rollen en zn voeten pakken maar dat lukt niet. Hij is dus behoorlijk gefrustreerd. Als het broekje af is geniet hij enorm van het spartelen.

We hebben de autostoel van maxi cosi gehuurd, die bevalt prima. Ik heb slaapzakken van kiekhipwear, extra brede zakken voor spreidbroekjes. Daar slaapt hij goed in. De beste tip die wij kregen was handdoek rollen onder zijn onderbeentjes, daardoor ligt hij veel beter en toen ging hij ook goed slapen 's nachts.

Hier is het bij toeval ontdekt, een lichte afwijking aan 1 kant en de arts zei nog dat er waarschijnlijk niets zou komen uit de echo. Helaas want 2 dagen later had hij de spreider al om.
    Ik zag er heel erg tegen op, maar los van dat hij gefrustreerd is en het hem wel belemmerd is het me toch meegevallen

Succes!

6. Kache

Kache VIP lid

11 jan 2012
    6.257
    1.165
    113
    Het kindje van mijn broer had heupdysplasie (met luxatie) en is vanaf 4 wkn in spreidbroekje e.d. komen te zitten. Het was even wennen aan hoe dingen te doen, maar vooral voor mijn broer en zijn vrouw. Mijn nichtje heeft er niet veel van gemerkt denk ik :cool:. Heeft eigenlijk normale ontwikkeling doorlopen (ja, ook met rollen, kruipen e.d.) en is vanaf 2 jaar 'genezen' verklaard. Ik geloof dat ze nog een paar jaar op controle is geweest, maar alles is altijd goed geweest.

(ze is nu 8 jaar overigens en danst al sinds ze 3 jaar is, je merkt echt niets)

7. Blijdorp

Bedankt voor jullie reacties. De uitslag was goed maar op het randje. De hoek moet 60 graden zijn en hij was 60.2 eerste wel van augustus daarom weer een echo. De arts had het over mogelijk een gipsbroek... Lijkt mij wel een hele heftige oplossing voor als er maar een kleine afwijking zou zijn. Wat vinden jullie?
    Ik denk dat als het volgende keer niet helemaal goed is en ze dat voorstelt dat ik voor een second opinion ga. Sophia kinderziekenhiis zit hier toch vlakbij.

8. Kache

Kache VIP lid

11 jan 2012
    6.257
    1.165
    113
    Mijn middelste heeft tot 36 wkn in stuit gelegen en daarom heb ik aangedrongen op een echo van de heupjes. Die heeft ze met 10 wkn gehad en toen was er 1 heupje niet goed. Meteen een foto gemaakt en verwijzing kinderorthopeed. Deze trok de conclusie 'onrijp' heupje en wilde 3 maanden later een controle foto. Als het dan niet bijgetrokken zou zijn, dan zou hij het als heupdysplasie gaan behandelen (dus met spreidbroek e.d.), maar hij verwachtte dat dit niet nodig zou zijn.

Controle bij 6 mnd was foto helemaal goed, heupje had zich goed doorontwikkeld en wij konden gelukkig zonder poespas weer weg ;).

Als de afwijking nu klein is, is kans groot dat het over een paar maanden weggetrokken is en dan is behandeling niet nodig. Ik weet overigens niet welke arts het geroepen heeft, echo's worden meestal door de radioloog gemaakt, maar die heeft dus niet de expertise in huis mbt behandeling en kan dus ook de plank misslaan.

Ik zou persoonlijk met heupdysplasie geen risico's lopen, ik heb van heel dichtbij gezien het drama van een slecht behandelde heupdysplasie en geloof me, dat wens je niemand toe.

9. Blijdorp

Ik hoop ook dat het volgende keer goed is. Vind extra controle prima en behandelen als het niet goed is absoluut noodzakelijk, maar vond gipsbroek wel meteen heel heftig. Zeker omdat ze nu binnen de goede waardes valt. Dan denk ik eerder aan een spreidbroekje ofzo.
    De kinderarts zei het dus ik ga ervan uit dat ze er verstand van heeft, maar die opmerking over gips zit me toch niet lekker...

Trouwens wel heel fijn dat het bij jullie zo is gegaan! En dat het allemaal goed was bij 6 maanden :)

10. Blijdorp

Woensdag de definitieve controle gehad en alles was goed :)

Vero0504 vindt dit leuk.
  11. Vero0504

Vero0504 VIP lid

17 nov 2016
    18.959
    15.002
    113
    Gelukkig! Eindelijk een einde aan die zorg!

Blijdorp vindt dit leuk.
  12. Love1990

Love1990 Niet meer actief

Fijn, Heerlijk gevoel is dat hè!

13. Blijdorp

Heel erg fijn gevoel!

Deel Deze Pagina