Hallo allemaal, Er zijn voor en tegenstanders en allerlei 'regels' van het bezoeken van de sauna als je zwanger bent. Maar wat zou jij doen als je nu nog niet zwanger bent, maar wel bezig bent. Mijn geplande sauna staat geboekt net rond de tijd dat ik mogelijk 5 weken zwanger kan zijn als het raak wordt deze maand. Zou jij wel gaan en daadwerkelijk de sauna gebruiken, of juist alleen de minder warme of alles daar behalve de sauna of ga je niet? Ben wel benieuwd wat wijsheid Is. Vast erg bedankt!
denk dat het dan nog niet heel erg is, in feite weet je nog niet dat je zwanger bent toch. volgens mij is het ook weer anders als je vaak naar de sauna gaat, zie zelf regelmatig zwangere vrouwen wel bij de sauna, dan is je lichaam volgens mij wel gewend aan de hitte. echter vraag ik me wel af of het een effect heeft in het begin, zou dat zo niet weten. Misschien even een huisarts vragen?
Ik heb gelezen dat je beter de eerste 3 maanden niet kunt gaan. Daarna, indien je gewend bent aan sauna, zou het wel mogen maar ook dan minder lang in sauna zitten. Ik heb geen risico genomen en de eerste 3 maanden sowieso niet denk dat ik over paar maanden wel ga maar weet het nog niet In de periode dat ik bezig was, wel naar sauna geweest. Maar niet wekelijks.
Als je zwanger bent dan mag je niet naar de sauna, hot tub, hot yoga etc. Een onderzoek heeft aangetoond dat vrouwen die hot tubs, saunas etc heel vroeg in de zwangerschap gebruikten, dubbele kans voor een miskraam hadden. Sommige studies hebben aangetoond dat het verhogen van lichaamstemperatuur op die manier vroeg in de zwangerschap, het risico op neurale buis geboorteafwijkingen en andere aangeboren afwijkingen verhoogt. Ook is het voor mannen afgeraden om naar de sauna te gaan of een warm bad te nemen als je probeert zwanger te worden. Bron: A. Agarwal, reproductive biologist & American Pregnancy Association
Niet gaan. Met onze behandelingen werd het echt duidelijk gezegd. Niet te warm bad, geen sauna etc. Zeggen ze niet zomaar denk ik
Dames ontzetten bedankt voor jullie reacties, heb idd maar even gebeld zoals er werd geadviseerd. Advies van de gynaecoloog was "om niet te gaan als het zeer gewenst is om zwanger te worden, wetenschappelijk kan ik het zo snel niet onderbouwen. Maar als je niet wekelijks gaat raad ik het sterk af en mocht er onverhoopt iets mis gaan zal je niet denken was ik maar niet naar de sauna geweest." Mocht het dan raak zijn zeg ik het af mijn vriendin is op de hoogte dus dat scheelt. En mocht het niet raak zijn kan ik er nog even van genieten voor de volgende eisprong komt.
waarom zou je risico nemen? hetzelfde voor "slecht een wijntje", waarom zou je dat doen? Ik denk dat je in je zwangerschap zoveel mogelijk je best moet doen om je kind een goede start mee te geven. Net als hete kruiken en filet americain. Wellicht krijg je een kerngezond kind met tien stokbroden filet americain per dag. Maar waarom zou je risico's nemen?
Bedankt voor je reactie. Ik ga nu voor mijn 3e zwangerschap en heb dus ervaring in hoe en wat, maar snap je punt. Ik neem geen risico's, alleen de sauna en zwangerschap heb ik geen ervaring mee. De sauna stond al gepland voor ik door had welke data in mijn cyclus dit Is. Het is ook pas volgende maand, dus tegen die tijd weet ik of ik wel kan gaan. Was uit voorzorg mijn vraag. Toch vriendelijk bedankt.
Ik ga na 3 maanden gewoon na de sauna hoor. Bij beide zwangerschappen gedaan en dat was echt zo fijn. Lekker ontspannen, genieten en warmte