Ik heb begrepen dat dit de vernieuwde/verbeterde versie is van pethidine. Van deze laatste schijn je erg suf te worden dus dat je niets meer mee krijgt van de bevalling. Maar er blijken ook risico's aan vast te kleven ivm hart en ademhaling, in hoeverre dit kopt weet ik niet. Hierover heb ik enkele vragen: 1. Diegenen die hier ervaring mee hebben, wat is jullie ervaring? En de bekende risico's? 2. Indien dit niet goed is bevallen wat werkte voor jou wel goed? 3. Met een ruggenprik moet je 24 uur blijven na de bevalling ter controle, moet dit hierbij ook? 4. Blijf je wel een beetje bij? Ik lees dat je er een beetje high van wordt, maar ja dat wordt je van gewoon bevallen ook wel een beetje, dat je niet helemaal helder bent. Er is hier al wel een gesloten topic over maar daar heb ik niet alle antwoorden in kunnen vinden vandaar een nieuw topic. Ik heb overigens zelf bij de 1e bevalling uiteindelijk een ruggenprik gekregen, dit is erg goed bevallen (letterlijk haha) alleen het blijft toch een risico (op verlamming had ik begrepen en dat vind ik toch wel een enge gedachte) + je moet 24 uur blijven en ik zou het liefst meteen naar huis willen wanneer dit onze conditie toelaat. Tevens moet ik net als bij de 1e sowieso in het ziekenhuis bevallen, er is geen optie tot thuisbevallen. Voor de duidelijkheid, liever heb ik geen pijnbestrijding en misschien is dit deze keer ook niet nodig maar ik wil wel graag een beetje achtergrond informatie voor het geval dat.. Bedankt!
Ik was zo high als een kanarie, je mag niet lopen want je bloeddruk word continu gemeten en je word aan het eerst uitwendige en daarna inwendige ctg gelegd. Met persen word ie uit geschakeld (bij mij met 9 cm). Ik heb geen id of het geholpen heeft weet ik niet. Misschien dat het topje van de ijsberg eraf werd gehaald maar de weeen komen er knoeter hard doorheen.
Ik ben eigenlijk heel tevreden erover. Je wordt inderdaad zo high als een kanarie, maar zodra ze dat spul uit zetten ben je binnen een paar minuten weer helder. Je maakt dus de geboorte heel bewust en wakker mee! En je hoeft ook niet ter observatie te blijven, ik mocht na 2 uur weer naar huis. Moet er wel bij zeggen dat het de pijn niet echt wegneemt, het is meer dat je je tijdsbesef kwijt raakt en dat het daardoor wat sneller aan je voorbij gaat. Maar de weeën komen er idd gewoon keihard doorheen. Van die dingen als ademhaling of hartslag heb ik trouwens niets gemerkt, en mn zoontje maakte ook een super start. (apgar 9/10) Pijnbestrijding door Remifentanil en Pethidine
heerlijke pijnstilling, vrijdag mee bevallen en ik heb er geen slecht woord over te melden.. ik trok de ctg ook steeds los omdat ik dacht dat ik moest poepen hahaha en daar deden ze niet moeilijk over, je kan het vergelijken met of dat je stoned bent van een joint of te veel gedronken hebt...
1. Mijn ervaring met remifentanil is positief. Ik had liever een ruggeprik, maar dit was het snelst voorhanden dus heb ik hiervoor gekozen. Het is niet te vergelijken met een ruggeprik, omdat je nog steeds de pijn van de weeën voelt. Maar tussen de weeën door word je een beetje soezerig, waardoor je dan weer even nieuwe energie opdoet voor de volgende wee. En de tijd lijkt sneller te gaan, waardoor je het allemaal wat relaxter beleeft. Wat betreft de risico's: daar heb ik ook over gelezen. Wat heel belangrijk is, is dat je hartslag in de gaten wordt gehouden. Mijn hartslag werd gemonitord (en is tijdens de hele bevalling prima geweest), en mijn vriend zorgde dat ik niet helemaal in slaap viel. Een goed ziekenhuis zal je altijd streng controleren en in de gaten houden, en daarbij heb ik nog nooit verhalen gehoord dat er dingen fout zijn gegaan bij het gebruik van remifentanil. Toen het infuus uit werd gezet, was het spul ook meteen weer uitgewerkt, en het heeft geen effect op de baby. 3. Wij moesten wel 24 uur blijven, maar dat had niks met de remifentanil te maken. Volgens mij geldt die regel niet voor deze vorm van pijnstilling. 4. Ik was high, maar bleef wel 'scherp'. Ik ben wel het besef van tijd kwijtgeraakt, maar dat heb je denk ik inderdaad altijd wel bij een bevalling. Het is absoluut niet zo dat ik helemaal van de wereld was, of niet meer wist wat ik deed. Die pijnstilling heeft me juist geholpen om de controle over mezelf en over de pijn te houden. Ik moet wel zeggen, dat ik bij een eventueel tweede kind, áls ik de keuze heb, toch voor een ruggeprik zou kiezen, en niet voor remifentanil. Het lijkt me heerlijk om een ontspannen, redelijk pijnloze bevalling te hebben. Zeker gezien de afloop van mijn eerste bevalling (wat overigens niks met de remifentanil te maken had, maar hij kon er niet uit doordat het een sterrekijkertje was...dus tangverlossing). Remifentanil doet naar mijn idee niet genoeg tegen de pijn, dat is eigenlijk het enige nadeel dat ik kan bedenken.
Fijne topic ik wil namelijk ook geen ruggenprik maar kies liever voor deze pompje. Gister erover gehad met de verloskundige en het was wel een goede pijnstilling alleen is deze nooit erkend zei ze ( wat ze ermee bedoelde ????)
Alvast bedankt voor deze reacties! Meer reacties zijn natuurlijk altijd welkom. Ik hoop natuurlijk dat het niet nodig is om enige pijnstilling te krijgen maar weet van de vorige bevalling dat ik me best overvallen voelde door de weeen en daardoor in paniek schoot vandaar dat ik wel de optie wil openhouden. Hopelijk valt het nu allemaal mee, ik ben nog steeds niet bang voor de bevalling (heb er eerder zin in) maar wil me nu wel (in tegenstelling tot de vorige keer) iets meer verdiepen in de vormen van pijnstilling. Ruggenprik ken ik maar de rest dus nog niet.
Nou, ik was gewoon helemaal helder. Vond het ook bar weinig doen deze pijnstilling. Was ook de halve tijd met dat pompje bezig en of ik weer mocht drukken dat het me zelfs wat uit mijn concentratie haalde. Dat vond ik helemaal niet prettig. De weeen waren zeer pijnlijk, ik had echt het idee dat het niks daarvoor deed. Als het allemaal voorspoedig loopt, dan zou ik hier niet voor kiezen.
Hier een enthousiaste gebruiker Ook ik was zo high als een kanarie. Het haalt de pijn niet weg, maar absoluut wel het randje er vanaf. Ik was er echt enthousiast over. Bijwerking of niet weet ik niet, maar F. is wel met de knip geboren omdat haar hartslag wegviel toen ik persweeen kreeg. Heb overigens wel alles heel bewust meegemaakt. HIer moest ik ivm medische indicatie langer in ziekenhuis blijven maar dat had niks met de remifentanil te maken. Volgende (deze) keer wil ik het in eerste instantie zonder doen, gaat het niet goed, dan zou ik zo weer kiezen voor het pompje.
Ik was ook errug high, best lekker Heb de weeën alleen net zo goed gevoeld. Als ik een wee voelde aankomen, drukte ik op het pompje maar het duurt even voordat het werkt, dus pas als de wee weer wegzakte merkte ik het spul en dat was dus net te laat. Overigens, ik het ziekenhuis waar ik weer ga bevallen (UMCG) is deze pijnstilling vlak na mijn bevalling niet meer gebruikt. Er zaten teveel (nog niet onderzochte) risico's aan en te weinig toezicht. Met name ademhalingsproblemen, bij moeder en kind. Niet veilig volgens hun. Dus deze keer ga ik voor de ruggenprik.
1. Voor mij werkte het niet, het beste werkt t als je op t knopje drukt net voor de wee, zodat de pijnstilling er is als de wee op z'n hoogtepunt is. Ik voelde de wee niet aankomen, dus heb me lam gestaard op t knopje (of dat ie weer groen was, dan mocht ik weer drukken). Daarnaast ben ik grote delen van de bevalling kwijt. Daarbij heb ik me afgevraagd of deze pijnstilling niet een mede-oorzaak is geweest voor de vlakke en daarna dalende hartslag van zoonlief tijdens de bevalling. dit middel komt nl sowieso bij je kindje, ook al is t steeds maar kort. 2. bij de 2e bevalling heb ik een ruggenprik gehad en hiermee was ik helemaal 'bij' en binnen 2 uur in ontspannenheid naar volledige ontsluiting. 3. geen idee, ik moest bij beide bevallingen 24/48uur blijven 4. van de eerste bevalling (met pomp) hele delen kwijt
Weet niet of het er wat mee te maken had, Faith had ook dat haar hartslag erg naar beneden ging (19) . Ik werd door Medische indicatie ingeleid (duurde wel 10 dagen maar ach) , dus moest zowiezo een nachtje blijven ivm mn te hoge bloeddruk. Ik was niet gescheurd geknipt of wat dan ook. Dus als dat gebeurt komt het niet van t pompie. En ik mocht onbeperkt drukken had geen kleurtje erop hihi.. Ik voelde net als bovenstaande de weeen ook niet aankomen und in eeeens was die daar in vol ornaad OEI!! Maar volgende keer wil ik gewoon lekker thuis, of gewoon zonder medicatie. Weet nu in elk geval wat me te wachten staat haha
Ik heb ook Remifentanil gehad. Leuk spul hoor!! Ik werd er in ieder geval wel high van, tot groot vermaak van mijn man !! En vooral ook suf, ik heb veel gedoezeld tussen de weeen door. Maar dat had misschien ook te maken met het feit dat ik al heel erg lang op was vanwege de niet vlottende bevalling. Het heeft bij mij redelijk geholpen in het eerste gedeelte van de bevalling. Toen ik richting de 8 - 9 cm ontsluiting ging, kwam de pijn dwars door de Remi heen. Daarnaast kun je idd niet steeds op het knopje drukken en had ik weeen kort achter elkaar. Daardoor had ik de ene wee wel pijnstilling en de wee daarna niet.... Uiteindelijk heb ik een spoed ks gehad en die ruggenprik had ik eerder moeten weten hoor, wat was dat een verademing!!!! Voor wat betreft het dalen van de hartslag, dat was bij Luuk ook, maar remi bleek daar achteraf niets mee te maken te hebben. Ik zou dat goed bij je vk of gyn navragen als je daar iets van wil weten!
Ik heb het nu een week geleden gehad maar k vond het nog steeds een super ervaring hahahah wat is dat spul lachen zeg vind het echt grappig omt e lezen dat jullie mannen er ook zo om moeste lachen en dat jullie het zelf ook als super ervaren hebben en idd dat pompje is onbeperkt drukken! hehe
Als ik dat zo lees lijkt me het vreselijk... ik wil helemaal niet high zijn tijdens de bevalling. Ik hou ook niet van stoned of dronken zijn. Voor mij dus geen pethedine of remifentanil als ik iets tegen de pijn wil dan wil ik een ruggenprik. Heb een ruggenprik gehad bij mijn keizersnede en dan heb je ook een risico op verlamming, maar ja, je laat jezelf ook niet zonder verdoving open snijden...
Op het moment dat je gaat persen krijg je geen morfine meer en als hij/zij geboren word ben je gewoon helderr
sja maakt niet uit. Ik ben als de dood dat als ik zo stoned ben ik niet meer goed kan aangeven wat ik wil...
Hier dezelfde ervaring. De pomp was mijn vriend. Mijn beste vriend. Ik hield hem vast alsof mijn leven er vanaf hing, En ik voelde me geweldig. Heerlijk relaxed en super stoned. Maar wel scherp inderdaad. Daarom vond ik alleen het persen maar vervelend. De rest van de bevalling was een eitje dankzij de pomp. Julian kreeg direct een 10 en ik voelde me ook gelijk weer goed. Bij Isabella had ik een prik in mijn been en toen was ik er helemaal niet meer bij. Kon niet zelf douchen et cetera en herstelde echt langzaam.