Toen ik van mijn dochter zwanger was wist ik niet precies hoe ver ik was, dus de termijn echo wees uit dat ik toen bijna 7 weken was. Dus zei m'n vk dat het nu geen nut meer had. Met mijn miskraam heb ik wel gelijk foliumzuur tabletten geslikt, maar dat is dus een miskraam geworden Nu heb ik dus zoieds van met Zara heb ik het ook niet geslikt, en dat is goed gegaan en met die miskraam dus niet. Dus heb ik besloten het niet te slikken! Hoe denken jullie erover? liefs jessica
Ik heb het wel geslikt, er is veel onderzoek naar gedaan en als ik door 1 klein pilletje per dag zoveel procent minder kans heb op een kindje met spinae bifida dan heb ik dat daar graag voor over. Deze zw. schap moet ik sowieso foliumzuur blijven slikken, 5 mg. ipv. 0,4 en daarnaast bloedverdunners ivm HELLP bij zw. schap dochtertje. En ook al eet je echt super gezond, je haalt niet genoeg B11 uit je voeding
JIj ook al niet! Ik haat pilletjes, geef mij maar elke dag een prik dan een pil hihi. Zo heb ik 2 xtra dagen in de ziekenhuis gezeten omdat ik antibiotica weigerde te slikken.. Ze hebben het dan via infuus gedaan maar dat schijnt langzamer te werken hihi.. Nee voor mij een hele voorbereiding als ik een pilletje moet slikken.. (adem in en uit, pilletje helemaal achter op mijn tong.. Slokje en dan hou ik het nog een half uur in mijn mond en uiteindelijk gaat het kokhalzend door mijn strot heen )
Ik slik wel foliumzuur, maar was daar eigenlijk al eerder mee begonnen, toen uit uitgebreid bloedonderzoek bleek dat ik een tekort aan foliumzuur en ijzer in mijn bloed had. Foliumzuur is dus niet iets wat je alleen maar slikt tijdens of voor een zwangerschap voor het kindje... Als je als moeder toch al een lager foliumzuurgehalte hebt, lijkt het me zeker de moeite waard om de tabletten te slikken; in de eerste plaats voor de eigen gezondheid en in de tweede om de kans op een gezond kindje te vergroten.
Nee niet het slikken, maar ik vind al sje een beetje bewust leeft dat je dan niet al die voedingssuplementen hoeft te slikken, ik van dat gewoon onzin, goedmaken wat je weet dat je fout doet in je voeding, en dat er nu onderzoek naar is gdaan garandeert niks over het eventuele invloed over 30 jaar van het extra innemen van foliumzuur, tevel vitamin d is ook schadelijk, dus omdat t een vitamine is garandeert mij niet dat er extra van nemen perse goed is, wie weet waar ze over 10 jaar achter komen, als je gezond eet krijg je genoeg foliumzuu binnen.
Ik heb het wel eens overlegd met een neurochirurg. Hij zei: als zo'n pilletje de kans op een open rug verkleint waarom zou je er dan over discusieren en het niet slikken. Het is bewezen dat het risico kleiner is en het is 1 pilletje per dag. Dus ik zou maar gewoon slikken, als je al 7 weken bent heeft het waarschijnlijk geen zin meer, maar ik zou het wel doen.
Dat hoeft, helaas, dus niet zo te zijn. Ik eet hartstikke gezond maar al sinds klein meisje een ijzertekort. Terwijl de groenten waarin ijzer zit, en de roosvicee ferro etc. niet aan te rukken zijn hier hoor! En dat geldt dus ook voor mijn foliumzuurgehalte.
Het bestaat niet dat je zelf door voeding de juiste hoeveelheid foliumzuur bereikt, ik geloof dat je dan bv 50 boterhammen per dag moet eten. (ik weet het niet helemaal hoor, maar belachelijk veel in ieder geval) Zo'n pilletje foliumzuur kan je het beste 1 maand voordat je zwanger wil worden mee starten. Na 1 maand is het foliumzuurgehalte op peil! Volgens mij kost het ongeveer 3 euro in de 3 maanden..., daar hoef je het niet voor te laten, ook zijn de pilletjes heel klein. Ik zie het maar net als de pil, die nam je toch ook elke dag! Verder slik ik ook geen vitamines ofzo hoor, vind ik meer dure urine... Waar mijn man altijd zegt dat dat onzin is en misschien heeft hij wel gelijk hoor! Ik let erg op mijn voeding, voldoende melk, 2 stukken fruit en 200 gr groente enz.... Gr
Ik slikte foliumzuur en toen ik eenmaal wist dat zwanger was vsm puur mama, een compleet vit. tablet. Ook hier de pil ingeruild voor het fol.zuur via gezonde voeding krijg ik namelijk niet altijd genoeg van alles binnen omdat ik een chronische darmaandoening heb. Soms zijn voedingsstoffen bij mij sneller uit mij lijf als dat ik ze er in kan stoppen, heb nogal een versnelde darmwerking. Overigens heb ik nog nooit gehoord dat floiumzuur een miskraam kan veroorzaken. Ik zou er dus niet van uit gaan dat het daarom eerder mis is gegaan met je zwangerschap.
Ik heb zelf bij mijn 2 zwangerschappen ook geen foliumzuur gebruikt. Nou en mijn zoon is hartstikke gezond. En de beeb in mijn buik doet het ook gewelig goed!
nee dat zoiezo niet, ik denk dat niet echt iets een miskraam kan tegenhouden. IK slikte voor mijn zwangerschap al foliumzuur (hele zware tabletten) omdat mijn maag dit niet uit eten kan halen. Uit een normale voeding haal je nooit genoeg foliumzuur voor een zwangerschap alleen voor "normale" leefomstandigheden. Dus ik denk dat het zoiezo altijd fijn is om te proberen en het gevoel te hebben of je er alles aanhebt gedaan (puur mentaal voor jezelf zeg maar) ik zou me schuldig voelen als het kindje iets heeft en ik heb iets niet gedaan (niet dat het dan perse mijn schuld is) maar dat gevoel zou ik zeker in het begin wel hebben. En wat is nu zo'n inieminie pilletje per dag? moet je maar denken, ik doe het ook in plaats van de pil dan merk je geeneens verschil. Better safe then sorry, en trouwens @maisy tuurlijk kunnen ze erachter komen dat het over 10 jaar schadelijk is ofzo maar goed misschien komen ze er ook wel achter dat tattoo's kanker veroorzaken , je handelt met hetgene wat je NU weet, niet wat je over 10 jaar weet...
En veroorzaakt er ook geen een.... TS, dat je een MK hebt gehad is heel naar, maar wss niet te voorkomen geweest. De foliumzuur is daar echt geen veroorzaker van en het zou voor mij geen reden zijn om het niet te slikken!
ik heb wel foliumzuur geslikt, ik zou het inderdaad vreselijk vinden wanneer mijn kindje een open ruggetje zou hebben en ik had geen foliumzuur geslikt. Wat misschien niet voorkomen kan worden door foliumzuur, maar in ieder geval zorgt het er wel voor dat de kans daarop afneemt. Voor de rest neem ik geen vitamines, dan denk ik ook, ik eet toch gezond