Heeft iemand ervaring met deze toets? Wat zijn de toelatingseisen? Is het moeilijk? Ik hoor graag jullie ervaringen!
Bedoel je voor een opleiding? En op welk niveau? Ik het een toelatingstest gedaan voor het hbo zo'n 5 jaar geleden.
Ik heb hem vorig jaar gedaan, voor HBO Verpleegkunde. Moest examen doen in Nederlands, Engels, geschiedenis en maatschappijleer. Heb er keihard voor geleerd en met prachtige cijfers (9.4, 9, 8 en 7) gehaald. Vond hem wel te doen, maar je moet een heel geschiedenisboek en maatschappijleerboek uit je hoofd kennen. Nederlands was een lees- en schrijfexamen, Engels een leesexamen Als je vragen hebt mag je wel pb'en.
Ik had nederlands, engels, maatschappijleer en wiskunde! Net middelbare school niveau...ik vond alleen wiskunde erg moeilijk maar dat vind ik zo ie zo lastig... verder vrij makkelijk hoor, zeker als je het vergelijkt met bijvoorbeeld het niveau van de opleiding die ik gedaan heb.
Het ligt dus aan de opleiding die je gaat doen, welke vakken je een toets voor moet doen? Of ligt het aan de cijfers van je laatst gemaakte examen? En kun je goed leren voor de toets? Weet je ook wat je moet leren?
Had het voor de opleiding MER gedaan. Moest toen examen voor Nederlands en Economie doen. Volgens mij hangt de toelatingsexamen van de opleiding af. Of er moeten dingen veranderd zijn sinds de InHolland affaire...
Ligt inderdaad aan de opleiding welke toetsen...dit kan je zo navragen. ..dingen als maatschappijleer en geschiedenis een eitje, gewoon het boek leren. Nederlands kun je niet echt voor leren...was een tekst schrijven en een tekst lezen met vragen...engels was ook te simpel je mocht er een woordenboek bij houden, tekst met alleen vragen... Wiskunde was trouwens ook in principe 1 boek...maar dan moet je de formules wel snappen ..ik ben daar gewoon slecht in. Ik had geloof ik twee 8en en één negen en een 5 op wiskunde maar dat mocht. ..geslaagd dus.
Ik ga me eens verder verdiepen en eventueel inschrijven voor een studie en toets. Scheelt weer 1 of 2 jaar, omdat ik dan misschien geen VAVO moet doen eerst. Werkten jullie ook naast de (deeltijd) HBO studie? Ik werk 24 uur en heb 3 kids, dus het zal zeker druk gaan worden. Maar ik wil zo graag meer dan ik nu doe!
Ik deed fulltime hbo opleiding dus 5 dagen in de week school, de andere twee dagen (zaterdag en zondag) werkte ik. Ik moest naast mijn opleiding ook gewoon mijn vaste lasten betalen natuurlijk... ik moet er wel bij zeggen dat ik pas zwanger ben geworden in het laatste jaar van mijn opleiding hoor! 1 maand na mijn afstuderen ben ik bevallen van de 1e!
Ik heb de toets in april gemaakt alleen gezakt op Engels helaas.. Voor maatschappijwetenschappen had ik een 8 en Nederlands een 9 best zuur dus.
Het verschilt sowieso per opleiding en per school. Hierboven zie ik dat ze moesten leren maar je hebt ook 21+ toesten waarbij je niets kunt leren en je dan vragen krijgt in nederlands, wiskunde, ruimtelijke inzicht en analogie. Je kunt dit vergelijken met soort iq testen op internet dan wat moeilijker. Je hebt ook dat je een project moet maken voor een bepaalde studierichting. Kortom het verschilt echt helemaal per opleiding en woonplaats/school etc..
Ik begin volgende maand weer met de opleiding HBO Rechten deeltijd. Was al mee bezig, maar ben even gestopt. Ik moet nog hooguit 2 jaar en loop stage intern op het werk gedurende de studie. Zit nu bij een andere hbo, dus druk bezig met vrijstelling vragen en daarna een plan van aanpak. Zal pittig worden, maar doe het in mijn eigen tempo.
Ik twijfel toch heel sterk. Misschien ga ik toch eerst Vavo doen. Beetje omslachtig, maar dan heb ik iets meer bedenktijd
Ik wist wel dat het bestond.. een lerares had me dat verteld,, ging ik naar het gilde omdat ik niv 3 mbo wilde doen zei ze nee zo een toelatingstest weten wij niks van en is niet landelijk.. dikke neus ze wilde me gewoon niet.
Afhankelijk van de studie, krijg je oude havo examens die je moet maken. Was bij mij zo tenminste. Ik heb MER gedaan en moest Nederlands en Economie doen.
Ik kreeg een random intelligentieonderzoek voor mijn it opleiding. Ik vond het erg makkelijk maar haalde de hoogste score die daar gehaald was dus misschien ben ik geen goede graadmeter.
Ik herken dit helemaal niet dat je verschillende examens zou moeten doen? Bijna 6 jaar geleden heb ik de 21+ -/toelatingstest voor de PABO gedaan. Ik heb nooit een middelbare school diploma gehaald i.v.m. vroegtijdig stoppen, dus dit was ideaal Ik kreeg gewoon 1 uitgebreid examen in diverse "vakken", namelijk: algemene kennis, Nederlands, Engels en wiskunde (volgens mij nog iets, maar dat weet ik niet meer) Na de test werd het meteen gecontroleerd en had ik nog een gesprek waarin o.a. de test besproken werd. Ik had het, ondanks niet leren, met vlag en wimpel gehaald en ik kreeg meteen de vraag wat ik op de PABO kwam doen i.p.v. dat ik WO zou gaan doen - Ehm, omdat ik die opleiding gewoon erg graag wilde doen? De test vond ik dus erg makkelijk, maar ik heb wat dat betreft wellicht ook wel makkelijk praten... (Hoogbegaafd ) Persoonlijk vind ik het dus heel moeilijk om objectief te beoordelen of het in z'n algemeenheid makkelijk of moeilijk is; het is afhankelijk van je eigen kennis en leervermogen Als je het heel graag wilt doen dan zou ik zeggen 'ga ervoor!' - Nee heb je, ja kun je krijgen De enige toelatingseis is overigens dat je dus 21 jaar of ouder bent, verder heb je geen diploma's o.i.d. nodig. Dat is het fijne aan deze test en ik ben ook erg blij dat deze mogelijkheid bestaat! Overigens heb ik, ondanks toelating, de opleiding niet gedaan.. Twee weken voordat ik zou beginnen kreeg ik het enorm benauwd van de gedachte om weer 4 jaar naar school te moeten. Wij hadden beiden een enorme kinderwens en ik vond het erg moeilijk om die nog 4 jaar in de koelkast te zetten. Uiteindelijk heb ik dan ook voor de kinderwens gekozen en doe ik nu totaal ander werk Maar geen haar op mijn hoofd die er spijt van heeft!