toch maar onderzoeken na 3 miskramen?

Discussie in 'Onderzoeken en echo's' gestart door doortje79, 29 dec 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. doortje79

doortje79 Fanatiek lid

28 nov 2008
    4.404
    0
    36
    He meiden,

Ik en mijn man zijn er eigenlijk wel uit, we willen laten onderzoeken hoe het komt dat ik 3 miskramen heb gehad. Voordat mijn dochter werd geboren heb ik 2 miskramen gehad en na mijn dochter (2 weken geleden) weer 1...
    Ons gevoel is dat dit geen domme pech meer is.
    Maar wat kan ik verwachten? En als de uitslag niet goed is, wat kan er aan gedaan worden? Ik ben zo bang dat het nog meer beladen wordt, dan dat het al is...

x doortje

2. Laris

Laris Fanatiek lid

27 jun 2008
    1.917
    2
    0
    Voordat ik ons zoontje kreeg heb ik ook 2 miskramen gehad. Omdat zwanger worden bij ons al wat moeizamer ging, zijn er na de 2 miskramen onderzoeken uitgevoerd door het zh. Bij ons beide is bloed afgenomen en zijn de chromosomen nagekeken. Een afwijking daarin bij een van de twee kan een oorzaak zijn van de miskramen. Tevens heb ik een inwendig onderzoek gehad en is mijn eisprong gevolgd via echo's. Bij ons was alles prima in orde op dat gebied, dus dat konden wij uitsluiten. Ook de embryo's zijn nagekeken, en ook daar waren geen afwijkingen te vinden.

Bij sommige uitslagen kunnen ze de oorzaak (als die er al is) wellicht verhelpen of verbeteren. Houd voor ogen dat jullie al wel een dochtertje hebben en dat het dus niet onmogelijk is.

Wij wilden graag de onderzoeken om in ieder geval uit te sluiten dat er iets mis is, en als er wel iets mis was, dan wisten we iig of er nog redelijke kans was. Mij gaf het wel rust in ieder geval en het was fijn dat het helemaal goed was. Bij meer dan 60% van de miskramen is het gewoon dikke pech (was het dus bij ons) en kunnen ze geen zichtbare oorzaak vinden.

Ik wens jullie veel sterkte en hoop dat jullie wens snel mag uitkomen!

3. Loki09

Loki09 VIP lid

2 okt 2009
    7.631
    2
    38
    Brabant
    Ten eerste: Sterkte. Een miskraam is een vreselijk iets om mee te maken. Gelukkig heb je na de 2 miskramen een bevestiging gekregen dat het ook bij jullie lukt, een prachtige dochter!

Ik snap je twijfel heel goed over "Dit is geen domme pech" echter is het dat heel vaak wel en zijn er behoorlijk wat onderzoeken die gerelateerd (kunnen) zijn aan herhaalde miskramen maar zijn er helaas weinig oplossingen. Bij de meeste onderzoeken komt er niets uit, wat zeker niet altijd betekend dat er niets aan de hand hoeft te zijn. Simpelweg weten ze er nog erg weinig van.

Je kunt altijd een gesprek aanvragen met een gyn om bijvoorbeeld het chromosomen, stollings en schildklier onderzoek te laten doen. Dit zijn de 3 meest bekende en zijn door bloedprikken gemakkelijk vast te stellen (al duurt de uitslag enkele maanden).

Persoonlijk zou ik in jou geval mijn hoop willen putten uit je prachtige dochter en het verleden ervoor, maar dit is natuurlijk makkelijk praten vanuit iemand anders en misschien denk ik er heel anders over als het bij ons na deze kleine ook weer fout gaat (zou ook mijn 3e miskraam zijn dan).

Heel veel sterkte in ieder geval, en mocht je nog vragen hebben of informatie willen over de onderzoeken enzo mag je me gerust een pb sturen.

Liefs

4. Naiobi

Naiobi VIP lid

25 apr 2008
    6.397
    0
    0
    None
    Hellendoorn :)
    @doortje79 voor Quinn heb ik 1 miskraam gehad.. en nu in halfjaar tijd 2.. maar het lijkt erop dat het nu goed gaat.. Mocht het toch niet zo zijn dan wil ik denk ook na laten kijken.. Vind 3 keer achter elkaar wel veel..

Het is natuurlijk je eigen keus wanneer je er naar wil laten kijken..

Wat ik wel anders heb gedaan is foliumzuur slikken bij de 3e poging en geen baby&mama pillen.. Weet alleen niet of dat het verschil maakt :)

5. mimi1982

mimi1982 Fanatiek lid

17 aug 2009
    1.850
    2
    38
    NULL
    NULL
    ik heb ook 2 miskramen gehad toen een dochter en nu pas weer een miskraam.
    wij zijn ook begonnen met onderzoeken want ook wij vinden dat dit geen pech meer kan zijn.
    wij merkten dat ze de onderzoeken wel deden (je hebt daar recht op) maar toch met moeite want je hebt tenslotte al een kind werd ons gezegd.
    een hoop onderzoeken werden hier (nog) niet uitgevoerd omdat volgens de gyn we het niet kunnen hebben omdat we dus al een kindje hebben.
    wij hebben een deel van de uitslagen al binnen hier is niks uit gekomen eind volgende maand krijgen we de uitslag van het chromosomen onderzoek.
    verliep de zwangerschap van jullie kindje goed??
    hier was dat ook niet al te best heel veel bloedverlies groeiachterstand en uiteindelijk geboren met 34 weken.
    maar het kan zeker geen kwaad om er onderzoek naar te laten doen
    succes!!

6. Juul75

Juul75 VIP lid

8 apr 2010
    12.092
    7.843
    113
    Ik heb dit jaar 2 miskramen gehad na een gezonde dochter, met wel een heel zware zwangerschap (veel bloedingen, bedrust, HELLP en kind met schisis). Ik laat in januari (12 wk na de laatste miskraam) ook testen doen. We hebben er voor gekozen om intiiteel alleen te laten testen op behandelbare aandoeningen, dus geen chromosoomonderzoek bijvoorbeeld. En beladen is het toch al wel, na een aantal miskraam, ik had al nooit een zorgeloze zwangerschap en zal dat nu zeker niet krijgen. Een zwangerschap voor mij is iets waar ik doorheen moet voor een doel, een kindje. Lullig maar waar, en het zo bekijken helpt me wel.

7. Juul75

Juul75 VIP lid

8 apr 2010
    12.092
    7.843
    113
    @mimi, je zwangerschappen en miskramen klinkt als een kopie van ons! Alleen doen mijn gyns niet moeilijk, hebben zelfs uit zichzelf onderzoeken aangeboden. Da's wel heel fijn, hoef je daar niet achteraan te zeuren.

8. wannaBmum

wannaBmum Fanatiek lid

17 okt 2007
    2.957
    0
    0
    Veel gynaecologen houden aan dat je pas bij 3 opeenvolgende miskramen verder onderzoek krijgt. Ik heb voor mijn zoontje een miskraam gehad en afgelopen jaar ook twee. De onderzoeken zijn inderdaad meestal dat wat Loki beschrijft (en soms een vaginale echo om structurele baarmoederafwijkingen te controleren, maar dat is onwaarschijnlijk als je al een kindje hebt)
    Ik heb na mijn laatste twee miskramen wel met mijn gyn besproken of er een indicatie was voor nader onderzoek. Strict genomen niet zei ze (pas als ik er nog eentje zou krijgen dus) maar ze wilde het wel aanbieden. Ik heb er zelf voor gekozen om het niet te doen. Een chromosoomafwijking biedt wel een verklaring, maar meestal geen oplossing en daardoor alleen nog meer angst en onzekerheid. Zelf had ik niet het idee dat ik een schildklier of stollingsprobleem zou hebben (al voel je dat niet altijd zelf hoor!) Wij hebben dus bewust gekozen voor afwachten (met ons gezonde kindje als hoop) Gelukkig weer snel zwanger geraakt en tot nu toe gaat het goed!

9. BAS1759

BAS1759 Fanatiek lid

23 jul 2009
    2.629
    0
    0
    GTB
    Limburg
    He doortje ten eerste veel sterkte en ten tweede opzich stellen de onderzoeken niet veel voor. Voornamelijk bloedprikken bij jou en man voor chromosomenonderzoek en bij jou zullen er nog meer dingen gecontroleerd worden. Daarnaast vragenlijsten die ze doornemen eventueel inwendig onderzoek en zaad inleveren.
    Maar houdt voor ogen omdat jullie al een gezonde dochter hebben dat het een grote kans heeft dat jullie niets vinden. Dat zullen ze ook wel zeggen, want vaak is het toch gewoon domme pech zoals ze dat dan zeggen. Ik zelf heb 2 miskramen gehad 1 buitenbaarmoederlijke zwangerschap een gezonde zoon en weer 1 buitenbaarmoederlijke zwangerschap en nu krijgen we weer een gezond kindje. Bij ons is er ook niets gevonden toendertijd. Helaas komt het toch vaker voor dat het vaker misgaat zonder aanwijzende oorzaak. Heel veel succes en o ja het vervelende vond ik de wachttijd eer dat je alle uitslagen had, dat is nog wel het ergste en verder zou ik zeggen houdt jullie doel voor ogen. Een mooie tweede gezonde baby. Dat heeft ons heel erg geholpen.

xxx Joyce

10. doortje79

doortje79 Fanatiek lid

28 nov 2008
    4.404
    0
    36
    he meiden,
    bedankt voor alle reacties!
    @laris: wat fijn dat er bij jullie ook een gezond kindje is geboren! Wij willen ook dmv die onderzoeken uitsluiten( of juist bevestigen) dat er iets mis is. Dankjewel voor je uitleg!
    @loki: dankjewel voor je uitleg. Denk idd dat wij die 'standaard' onderzoeken gaan doen. Maar duurt dat zo lang voordat de uitslag er is??? Heerlijk dat jij nu goed zwanger bent!
    @naiobi: ik slik nu ook foliumzuur ipv die mama vitamines.:) zou het wat uitmaken? hopelijk blijft dit beebje bij jou zitten!
    @mimi: hmmm een beetje hetzelfde verhaal dus...heel naar voor je! vreemd he, dat je dan de gyn moet overtuigen dat je die onderzoeken echt nodig vindt!? Alsof miskramen krijgen niets is! Wel fijn dat er bij het eerste stukje niet uit is gekomen. Hopen dat het chromosomenonderzoek ook goed is! Zwangerschap van Sara verliep perfect! Geen bloedverlies, voelde me goed, Sara groeide goed. En een heerlijk meisje! Dat maakt het allemaal zo vreemd vind ik.
    @juul: wat naar dat het zwanger zijn nooit iets leuks zal zijn voor jou! ik zal zeker nog even nadenken over welke onderzoeken we willen, lastig vind ik...
    @wannabmum: ik heb na de 2 miskramen ook een inwendige echo gehad om te kijken naar afwijkingen in mijn baarmoeder. Dit zag er allemaal goed uit. Verder was het een babbeltje van: 'kan gebeuren en vaak domme pech'. En toen stonden we weer buiten. Gelukkig ging het de zwangerschap daarop goed.Gefeliciteerd met je zwangerschap!
    @joyce: dankjewel voor je peptalk! Doet me goed. Ja, sommige vrouwen hebben hier meer pech mee dan anderen, helaas... Maar ik had gewoon zo gehoopt dat een 3de miskraam ons bespaard zou blijven...

11. bamjolan

bamjolan VIP lid

7 mei 2008
    8.138
    0
    36
    Vrouw
    Moeder
    Den Haag
    Ik heb in totaal 9 vroege miskramen gehad (tussen week 4 en 6 in).
    Na de 3e miskraam (voor mijn 2e kindje overigens) heb ik wel een onderzoek gehad naar de baarmoeder hoe het eruit zag.

Ik ben zwanger geworden via een donor maar ik ben de enige bij hem die zoveel miskramen heeft gehad, hij heeft zich niet laten onderzoeken.

In 2006 heb ik een stollingsonderzoek gehad en nog eentje, na weer miskramen, maar ook daar kwam niets uit, het enige wat ze zagen is dat mijn foliumzuur en B6 veels te laag was, en die slikte ik wel gewoon.
    Een chromosomen onderzoek wilde de gyn eigenlijk niet laten doen nog, omdat er ook heel vaak bij een jong iemand niets uit komt, daarbij had ik inmiddels ook 2 gezonde kinderen en wellicht moest ik dat onderzoek zelf betalen, maar als ik hem wel wilde, kon dat ook gewoon.
    Uiteindelijk niet gedaan en inmiddels mama van 3 geweldige kinderen!

Succes!

12. Trees

Trees Niet meer actief

TS veel is al gezegd, maar als je uitgebreide informatie wil over welke onderzoeken ze in NL uitvoeren moet je even op de volgende site kijken. Er staat ook een tabel met kansen op een goede zwangerschap na zoveel miskramen.

NVOG: Herhaalde miskraam : Omschrijving van het probleem

Vaak wordt er niks gevonden, maar dat betekent niet perse dat het domme pech is. In de helft van de gevallen (statisch gezien) is de medische wetenschap nog niet ver genoeg om de oorzaak te achterhalen. In de andere heft van de geval is het domme pech.

Even om recht te zetten, maar er bestaan zeker wel behandelingen bij chromosoomafwijkingen, namelijk IVF-PGD. Hierbij worden de bevruchte eicellen voor het terugplaatsen gescreend om chromosoomafwijkingen. Alleen 'gezonde' bevruchte eicellen worden teruggeplaatst.

Voor de geboorte van mijn dochter 7 miskramen gehad tussen de 5-11 weken. Verder nog een bbz en twee hele vroege 'miskramen' rond mijn NOD (telt niet echt mee). Desondanks een prachtige gezonde dochter. Ik geloof in wonderen :D!

13. doortje79

doortje79 Fanatiek lid

28 nov 2008
    4.404
    0
    36
    @bamjolan: pfff ook al veel meegemaakt! Kan het ook aan je donor liggen, denk je (hebben alle kindjes dezelfde donor?). Je zult wel supertrots zijn op je 3 kids!
    @trees: hey! jij hier! heb je destijds gevolgd, vandaar :) Jij hebt uiteindelijk iets geslikt, waardoor je dochter bleef plakken toch? Bedankt voor de link!

14. Trees

Trees Niet meer actief

Ik ben aan de progesteron en bloedverdunners gegaan. Daarnaast nog wat schildklierpillen en Treesbeeb was een feit :D. Waarschijnlijk zullen we er nooit achterkomen wat nu heeft gemaakt dat het goed ging, maar mochten we ooit voor een tweede gaan ga ik voor dezelfde medicijnencocktail.

In mijn vorige berichtje heb ik het over statisch. Ik bedoel natuurlijk statitistisch. Het staat nu wel erg dom :).

Als je nog vragen hebt over onderzoeken mag je me gerust pb-en. Ik heb me de afgelopen jaren nogal in het onderwerp verdiept.

15. Kristel86

Kristel86 VIP lid

4 feb 2008
    8.631
    851
    113
    Vrouw
    Heel veel is idd al gezegd, weinig aan toe te voegen eigenlijk; ik wil alleen even zeggen dat, als jouw gevoel zegt dat er meer aan de hand is, je daar iets mee moet doen!
    Vaak is het bij de bekende onderzoeken zo dat er niks uit komt (maar goed ook aan de ene kant, maar aan de andere kant wil je ook weer graag duidelijkheid hebben), maar dan heb je voor je gevoel iig iets gedaan.

Ik heb, voordat mijn dochter geboren werd 3 vroege miskramen gehad (tussen 4,5-5 weken) en dat leek toentertijd veroorzaakt te zijn door een chronisch vit. B12 tekort. Vlak voordat ik zwanger werd van mn dochter ben ik begonnen met B12 injecties en die gebruik ik nog steeds.
    Helaas heb ik na haar geboorte al weer 3 vroege miskramen gehad (wederom tussen 4,5-5 weken), dus het leek niet veroorzaakt te zijn door een B12 tekort (wat ik overigens wel heb, maar dit staat dus los van de miskramen)

Nu zijn we er "per ongeluk" achter gekomen dat mijn luteale fase voor mijn doen aan de korte kant is en mijn progesteron ook niet bepaald hoog is. (heeeeel soms, zegge 2x per jaar, heb ik wel een normale LF (en dus genoeg progesteronaanmaak waarsch.), dus met onze dochter hebben we echt heel veel geluk gehad :))
    Nu zou ik dus vanaf Januari 2011 (had afspraak bij fertiliteitsarts staan) aan de progesteron gaan om mijn LF te verlengen waardoor baarmoederslijmvlies genoeg de tijd heeft om goed dik op te bouwen, een bevrucht eitje genoeg tijd heeft om helemaal goed in te nestelen EN het baarmoederslijmvlies in stand te houden.
    Nu weet ik sinds vrijdag dat ik weer zwanger ben en heb ik met spoed Utrogestan gekregen en tot nu toe lijkt het goed te gaan, maar totdat we een echo hebben gehad hou ik mn hart vast!

Iig, ik hoop dat je wat hebt aan mn verhaal (en ook aan die van de andere dames natuurlijk!) en ik hoop dat je spoedig een gezonde zwangerschap mag hebben :)

16. TessMe

TessMe Niet meer actief

Hallo,

Ik heb 3 miskramen achter elkaar gehad en we hebben gekozen voor de onderzoeken die ons werden aangeboden. We zitten middenin de eerste onderzoeken die hier gedaan worden. Alle uitslagen die al bekend waren waren allemaal in orde. Alleen op het chromosomen onderzoek wachten we nog. Die krijgen we in februari.

@Trees: Ik zie dat jij medicijen hebt gekregen. Ik vroeg me af of er dan ook iets uit de onderzoeken is gekomen dat je deze medicijnen gekregen hebt. Ik lees heel veel over progestron. Dat dat toch wel een vaak voorkomende oorzaak is.

17. bamjolan

bamjolan VIP lid

7 mei 2008
    8.138
    0
    36
    Vrouw
    Moeder
    Den Haag
    Ik weet niet of het aan mijn donor ligt eigenlijk, ik ben de enige die zoveel miskramen heb gehad, van de dames die hij heeft geholpen.
    Ik heb toen wel contact gehad met een andere wensmoeder, die hem ook als donor had, zij vertelde weer dat hij een afwijking in de mannelijke lijn zou hebben qua bloedaderen oid, maar dat ontkent hij.
    Ik denk ook maar zo, als het zo was, heeft hij er niets aan om dat te verzwijgen ivm de gezondheid van de kinderen.
    Ik heb nu 2 meiden en 1 zoon, alle 3 van hem idd, maar ze zijn kerngezond.
    Ik ken hem nu ook 9 jaar, dus ik denk dat het dan allemaal wel goed zit.
    Afgelopen keren dat ik voor een 4e kindje bezig was had ik ook weer licht positieve testen, waarvan ook 1 keer heel heftig ongie met veel pijn.
    Maar omdat er vorige keren toch niets gevonden is, vind ik het eigenlijk onzin om nu weer de molen door te gaan.

18. Trees

Trees Niet meer actief

Uit de standaardonderzoeken (inclusief second opinion) is niks naar voren gekomen. Alleen nu is het zo dat Nederland in vergelijking met bijv. Belgie en Duitsland hopeloos achterloopt op dit gebied.

Wij zijn naar een gynaecoloog gegaan die meer onderzoek doet dan wat in Nederland gebruikelijk is. Ten eerste bleek dat ik antistoffen tegen mijn schildklier aanmaak (anti-TPO) en dat verhoogd de kans op een miskraam al met drie keer. Onder invloed van hormonen werkt mijn schildklier ook nog eens te traag en vandaar de schildkliermedicatie. Ten tweede heeft deze arts voor het eerst tijdens een zwangerschap mijn hormoonspiegels gecheckd en mijn progesteronlevels waren veels te laag, ondanks dat er een gezond vruchtje was (ook dit is na de laatste miskraam door een patholoog anatoom uitgebreid onderzocht) en normale HCG-spiegels.

Als er niks uit de Nederlandse onderzoeken naar voren komt dan kan ik je echt aanraden om of naar een privekliniek te gaan in Nederland (bijv. het Geertgen) of naar het ziekenhuis in Gent. In Dusseldorf zit ook een kliniek, welke goed aangeschreven staat. De onderzoeken zijn daar veel uitgebreider en er zijn veel meer behandelingsmogelijkheden. Het meeste wordt ook gewoon vergoed door de zorgverzekeraars.

De herhaalde miskramenpoli in het amc is momenteel bezig met een odnerzoek naar onverklaarbare herhaalde miskramen en progesteron. Volgens mij zoeken ze nog proefpersonen en krijg je naast wekelijks een echo ook progesteron voorgeschreven. Dit kan in samenwerkig met je eigen ziekenhuis als de reistijd te ver is. Misschien ook nog een tip?

19. Flavour

Flavour Niet meer actief

Ik breek even in, want als je aan de trial in het AMC wilt meedoen, heb je 50 procent kans dat je een placebo krijgt, en je moet voor jezelf nagaan of je daar op zit te wachten.

Ik niet, dus ik ben naar Gent gegaan... (En velen met mij inmiddels, zie 'Wie heeft er ook meerdere miskamen gehad' onder 'Miskraam', waar veel wordt gepraat over ziekenhuizen die progesteron willen voorschrijven, PRIUS-onderzoek in het Radboud, en Gent.)

Trees, wat een lekker meissie heb je!

Suus

20. mimi1982

mimi1982 Fanatiek lid

17 aug 2009
    1.850
    2
    38
    NULL
    NULL
    @ trees waar kan je je nog op geven voor het progestron onder zoek in amc??
    ik ben al aan het zoeken geweest maar kan het niet vinden
    wij zitten over gent na te denken (mocht er niks uit de onderzoeken komen wat tot nu toe het geval is)
    maar het amc is dichter bij dus als ik me daarvoor ook nog kan opgeven zou het helemaal mooi zijn

Deel Deze Pagina