Bloeddruk aan hoge kant en groei achterstand

Discussion in 'Zwangerschap' started by aafke77, Feb 12, 2009.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. aafke77

aafke77 Actief lid

Jul 21, 2008
    190
    1
    0
    Apeldoorn
    Dames, ik maak me zorgen...
    Vorige week maandag heb ik een pretecho gehad. Alles was prima in orde en de babie deed het volgens de verloskundige prima.
    Ook even mijn bloeddruk gemeten en nog steeds aan de hoge kant, 130/85. Niks aan de hand zou je denken. Maar sinds zondag heb ik last van mijn buik (hard, gespannen, steken en drukkend) en ik maakte me dinsdag (iets meer dan een week na de echo dus) toch zorgen. Heb de verloskundige gebeld en ik kon vandaag langskomen. Weer bloeddruk gemeten, nog hetzelfde. Maar de verloskundige vond mijn babie 'op de hand' te klein en wil nu voor de zekerheid een echo. Maandagmiddag mag ik komen......En jullie begrijpen ik ga op internet zitten snuffelen en ik maak mezelf nu helemaal gek.......ik lees dingen over dat hoge bloeddruk en groeiachterstand ernstige gevolgen kan hebben en dat het dan misschien eerder geboren moet gaan worden. Tel daar mijn buikpijn (waarschijnlijk gewoon mijn baarmoeder die uitrekt, bandenpijn en mijn darmen volgens de verloskundige) bij op en jullie snappen waarschijnlijk wel dat ik het niet meer heb nu.........
    Wat denken jullie van mijn verhaal, maak ik me druk om niks.....?

2. Kristel86

Kristel86 VIP lid

Feb 4, 2008
    8,631
    851
    113
    Female
    Hoi Aafke,

Ik kan me vorstellen dat je je druk maakt!
    Maarrehm, even een vraagje, wie heeft gezegd dat die bloeddruk hoog is?
    Ik heb een verpleegkundeopleiding gedaan en weet niet beter dan dat dit gewoon een goeie bloeddruk is hoor! Maargoed, misschien is er een verschil met een bloeddruk normaal en een bloeddruk tijdens de zwangerschap, dat weet ik dan weer niet..
    Iig kan ik je niet geruststellen, ik heb namelijk geen verstand van dit soort zaken, maar ik zou zeggen; als je je écht zorgen blijft maken, bel morgen de vk gewoon even. En stop met t zoeken op internet, daar vind je echt de meeste enge verhalen altijd ;)
    Ik hoop dat iemand anders je wel gerust kan stellen en dat je iig een beetje kan slapen vannacht.

Succes!

3. Noatje

Noatje Fanatiek lid

Apr 12, 2008
    3,488
    0
    36
    N-BR
    Mijn kleintje had al voor de 20 weken een behoorlijke groeiachterstand... ben met 28 weken met die reden op advies van VK 50% gaan werken. En vanaf toen begon hij weer flink te groeien... resultaat: geboren met 40w & 2d met een gewicht van 3500 gram precies!

Om die bloeddruk moet je je niet zo druk maken, die zou ik niet echt heel hoog noemen... ik zou wel adviseren je rust te pakken = beter voor je kindje ;)

4. futuremama

futuremama Fanatiek lid

Oct 10, 2008
    2,507
    0
    0
    pedagogisch medewerker
    lekkerkerk
    Hey,

Mijn bloeddruk was volgens de verloskundige ook ietsje te hoog 130/90 niet iets om zich zorgen over te maken. Ik word alleen extra in de gaten gehouden! Als ik jou was zou k niet teveel op internet kijken (makkelijker gezegd dan gedaan) maar je maakt jezelf echt gek zo!

Heel veel sterkte!

Liefs

5. diaantje1984

diaantje1984 Actief lid

Jan 17, 2008
    298
    0
    0
    Ik werd gister helemaal niet lekker op het werk, had hoofdpijn en erg duizelig. Toen me collega's (ben zelf verpleegkundige) mijn bloeddruk gingen meten was deze 150/80. Bovendruk aardig hoog, maar onderdruk viel op zich nog mee. Toch maar de verloskundige gebeld en mocht gelijk langs komen.
    Toen zij me bloeddruk ging meten was het 150/90, onderdruk wel hoog. Ik moest gelijk even urine nalaten kijken. Gelukkig was daar geen spoortje eiwit in te bekennen.
    En de kleine maakte het verder ook goed, hartje ging goed tekeer. En ik voel het ook nog lekker bewegen/schoppen.

Nu moet ik zaterdag weer terug naar de vk om alles weer te checken, dus het was wel even schrikken gister. Werd er gewoon emotioneel van, die stomme hormonen af en toe he!

Nu mag ik vandaag niks doen, moet me rustig houden en bankhangen.
    Dus ben benieuwd morgen.

@kristel86: Je onderdruk mag inderdaad niet hoger als 80 worden in de zwangerschap. Je hart moet sowieso al harder pompen om je kindje ook genoeg bloed te geven etc. Bij een hoge bloeddruk moet het hart nog meer werken, en zo kan je kindje een achterstand krijgen. (Dit hoeft niet bij iedereen zo te zijn hoor) maar dit willen ze voorkomen. Daarom nemen ze vaak al snel actie bij een onderdruk boven de 80.

6. mirjamc

mirjamc Actief lid

Apr 6, 2007
    105
    0
    0
    Emmeloord
    Vind je verloskundige dat echt een te hoge bloeddruk?Ik loop in het ziekenhuis voor controle van mijn bloeddruk en ze gaan zich pas zorgen maken en het een te hoge bloeddruk noemen bij een onderdruk vanaf 90/95.
    Ik denk niet dat je daar nu al zorgen over moet maken,tenzij de verloskundige anders zegt natuurlijk.

7. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Mijn vk vindt >140/90 te hoog.
    135/90 is grensgeval.
    Ik had de laatste keer 135/85 en dat was prima volgens haar.

8. yinte

yinte Fanatiek lid

Jul 28, 2008
    4,513
    1
    0
    mama en huismanager
    omgeving breda
    hier is het zo dat alles boven de 80 naar het zieknhuis gestuurd wordt voor ze zekerheid. de vk mag je dan niet in de praktijk houden en moet het uit handen geven aan de gyn. wat niet meteen wil zeggen dat het een drama is. jou bloeddruk is ietsjes aan de hoge kant maar niks om direct van in paniek te raken. mijn bloeddruk van gister 140/80. niet helemaal zoals hij zou moeten zijn, iets verhoogd volgens de gyn maar niet om je nu direct zorgen over te gaan maken. ik wordt nu een keer extra gecontroleerd en krijg over 3 weken een echo. de kleine doet het verder prima dus ik probeer gewoon zelf rustig aan te doen en vooral rustig te blijven qua gemoedstoestand. ik hoop dat dit je een beetje gerust kan stellen.

9. yinte

yinte Fanatiek lid

Jul 28, 2008
    4,513
    1
    0
    mama en huismanager
    omgeving breda
    ps. ik zie dat we maar 1 dag schelen. :)

10. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Nou, ik dacht dat 80 echt heel netjes is hoor; ook voor niet zwangeren!

11. yinte

yinte Fanatiek lid

Jul 28, 2008
    4,513
    1
    0
    mama en huismanager
    omgeving breda
    ja vond het ook nogal raar maar ze vertelde dat alles wat erboven kwam misschien in combinatie met mijn 120 toen dat dat voor de zekerheid doorgestuurd moest worden. ik heb nu 140 en nog steeds 80 en moet bij de gyn blijven. ik vind het zelf niet zo erg maar maak me er ook niet druk om. hij doet het ook niet zegt ie dus zal het wel kunen nog he.

12. aafke77

aafke77 Actief lid

Jul 21, 2008
    190
    1
    0
    Apeldoorn
    Dames, heel erg bedankt voor alle reacties!
    Ik heb vannacht idd even wakker gelegen maar gelukkig heb ik mezelf weer kunnen herpakken...
    Ik weet best dat er niks aan de hand is en dat ik me niet al te veel zorgen hoef te maken.
    Bedankt voor jullie steun, mede dankzij mijn vriendje die erg blij is dat ook jullie me af en toe kunnen overtuigen!

13. tom78

tom78 Fanatiek lid

Nov 30, 2007
    3,176
    0
    0
    Hoi!

Het ligt er een beetje aan wat je normale bloeddruk is.
    Toen jij je eerste controle had hoe was je bloeddruk toen?
    Bloeddruk is fluctief. Als je geen eiwitten in de urine hebt dan zou ik me niet al te veel zorgen maken hoor.
    Maar doe wel een beetje rustig aan neem jezelf in acht.

Ik heb zelf een hoge bloeddruk over gehouden van mijn laatste (2e zwangerschap) daar slikte ik tot twee jaar geleden nog medicijnen voor die ik langzaam heb afgebouwd.
    Mijn bloeddruk is altijd om en de bij de 140/90 daar maken ze zich in het ziekenhuis absoluut niet druk om. Ik slik wel medicijnen.

Veel sucses hoor!

Share This Page