Onze dochter heeft echt ontzettende krijsbuien, 9 van de 10 keer is dit als ze honger heeft en zodra ze dan de fles krijgt is het weer goed (maarja, dat duurt ff voordat die klaar is! Het is afgekolfde melk en dat verwarmen we met een flessenwarmer). Ze drinkt dan ook ontzéttend gulzig en verslikt zich dan snel, maar daar hebben we al vanalles aan geprobeerd te doen (kleinste speen, voeding verdikken, pauzes tijdens t drinken inlassen, etc) maar niks helpt.. Als Yentle zo overstuur is, is ze ook gewoon niet meer te troosten, alleen maar met de fles.. Aan de borst drinken lukt dan ook totaal niet! Dan wordt ze namelijk helemaal wild, omdat t niet snel genoeg gaat (denken we). We weten gewoon echt niet meer wat we met haar aanmoeten Het is toch niet normaal dat een baby zó overstuur raakt alleen maar omdat ze honger heeft?? In het begin (eerste week ongeveer) liet ze nog rustig weten dat ze honger had door op haar handjes te sabbelen enzo en dan pas als het te lang duurde ging ze huilen (niet zo krijsen als nu). Nu wordt ze gewoon echt krijsend wakker of gaat ze vanuit t niets (zonder dat ze enige andere aanleiding heeft gegeven dat ze honger heeft) meteen krijsen en gillen... We weten t gewoon echt niet meer wat dit zou kunnen zijn.. Op t CB gooiden ze t op krampjes, maar die heeft ze gewoon écht niet! Want na de fles is alles weer koek en ei.. Aan de ene kant is het niet echt een probleem want t is heel makkelijk op te lossen door haar te voeden, maar ik maak me echt zorgen hierom dat ze zo overstuur raakt meteen! Op deze manier is borstvoeding via de borst geven ook niet te doen want ze is echt hartstikke wild dan Soms lukt het wel, via de borst, maar ik wil t graag volledig kunnen maar het is gewoon écht niet leuk om je kindje zo overstuur te zien en te moeten worstelen om haar normaal aan de borst te laten drinken.. Ik heb gegoogled maar kan eigenlijk niks erover vinden We hebben wel goeie verhalen gehoord over Osteopathie dus ik ga straks een osteopaat bellen, eens kijken of die ons verder kan helpen.. Maar misschien dat t iemand hier bekend voor komt?? Maak me gewoon echt zorgen en ben bang dat er meer aan de hand is dan alleen maar ongeduldigheid ofzo.. (want daar gooien we t nu maar op)
Ik denk dat het echt ongeduldigheid is. Ik herken het van mijn eigen dochter. Het wordt wel minder. Maar in het begin zijn ze primair als het om eten gaat. Bij mij hield het ook pas op als die fles erin zat. Vooral 's nacht niet fijn....maar het gaat over!!
komt ze om een bepaald aantal uur? sommige kindjes geven zichzelf een schema op. Dan kan je alvast het flesje warm maken voordat ze honger heeft. Of de borst geven. Anders kan je voeden op JOU verzoek. Dat al eens geprobeerd? Misschien geeft ze wel al signalen maar zijn die zo klein dat je het niet opmerkt. Het blijkt zo te zijn dat kinderen die signalen afgeven waarvan de ouders ze niet oppikken dan wel snappen uiteindelijk gewoon gelijk gaan huilen want tja dat wordt wel begrepen. Succes!
@Sweetlakecity: nee er zit echt toaal geen ritme in.. De ene keer komt ze na 2 uur en de andere keer pas na 4,5. We hebben het een aantal keer geprobeerd om ongeveer in te schatten wanneer ze honger zou hebben (als ze onrustig werd) maar dan houdt ze gewoon haar mond dicht en wil ze er niks in hebben hoor Maar het erge is dan soms dat we het aanbieden, dan wil ze niks, maar 5 minuten later (!) gaat ze ineens krijsen en wil ze wel.. We snappen het gewoon écht niet... We zijn een beetje bang dat er meer aan de hand is.. Je hoort ook nog wel eens verhalen dat er tijdens de bevalling dingen zijn gebeurd die bepaalde dingen verstoren bij de baby. Daar zit ik nu dus een beetje mee aangezien ik een zware bevalling gehad heb; ze had in het vruchtwater gepoept, ik heb pethidine gehad en later aan een ruggeprik, ze lag verkeerd de eerste 5 cm van de ontsluiting en ze is met de vacuümpomp geboren.. Nouja, we gaan straks gewoon even bellen en leggen t ook aan de telefoon uit.. Misschien dat er dan al gezegd wordt dat het geen nut heeft om langs te komen, maar dan kunnen we dat iig uitsluiten
Mijn dochter had dit ook. In het begin met BV idd heel lastig, want leg haar dan maar eens goed aan. Later met KV was het gewoon heeeeel hard brullen en dan duren die paar seconde die het water in de magnetron moeten ongelovelijk lang! Dit is ook echt wel een tijd geweest dat krijsen, overstuur raken... Maar nu niet meer! Ze is blijkbaar erg ongeduldig!
Ik herken het ook.. En hier is de BV ook mislukt. Mijn zoontje was de eerste paar dagen nog wat suf van de bevalling (vacuumpomp, geel zien etc). En dat ging over in 3 keer borst zuigen, en dan hield hij op. Gewoon geen geduld om te wachten. Daarna thuis bleef dat. De BV is daardoor nooit echt gelukt. Ik heb nog wel gekolfd, maar dat hield ik niet vol fulltime. Hij liet zich direct horen zodra hij honger had. Niks sabbelen of smakken. Direct de keel open.. Bij de intake van 2 weken kreeg hij daarom de stempel temperamentje. Mijn zoon kreeg toen net honger en brulde net zolang tot hij de fles had. En dan ook flink doorklokken inderdaad. We kregen nog de tip om na de eerst paar slokken alvast te boeren, maar dan brulde hij zo hard, dat was gewoon niet te doen. Dus dan maar doorklokken, hij had er zelf ook geen last van. Maar inmiddels is dat allemaal over. Vanaf het half jaar, met bijvoeding, ging het een stuk beter. In ieder geval geen gebrul meer om eten. Gewoon ongeduldig en focus op voeding.
Nou, ik heb de hele ochtend flink gegoogled en vind t een beetje 'eng' worden. Ik zie zóveel dingen terug in Yentle van de symptomen van verborgen reflux... Na het eten teruggeven, al kan de reflux ook 'verborgen' zijn - Ze spuugde in het begin best veel en sinds dat over is krijst ze zoveel.. Regelmatig de tong uitsteken en veelvuldig, luid slikken Pijnlijke gezichtjes trekken van het zuur dat terugvloeit - Ze kijkt echt superzielig en krijst ook echt met tranen en wordt knalrood.. Typisch geluidje (klinkt een beetje als 'hieiep') - Doet ze als ze net begint met drinken héél erg, maar ook regelmatig als ze slaapt.. Wij dachten dat t tijdens t drinken gewoon kwam doordat ze zo gulzig drinkt en tijdens t slapen gewoon doordat ze droomt dan ofzo.. Erg onrustig, gespannen zijn Is ze regelmatig, niet continu Slecht slapen, vooral wanneer de baby plat ligt - Ze is 's nachts als ze dus moet slapen juist vaak wakker! En overdag ligt ze wat rechterop in het voedingskussen of als we weggaan in de maxi cosi en dan slaapt ze lekker door.. Het hoofdje naar achter willen houden en opstrekken omdat zo het minste zuur terugvloeit - Ze begon net weer te krijsen om voeding en normaal is ze dus niet rustig te krijgen totdat ze kan drinken, maar nu hield ik haar zo vast dat haar hoofd wat meer naar achter hing en toen werd ze ineens stil! En helemaal strekken doet ze dan ook tijdens het krijsen.. Als we haar op schoot vasthouden gaat ze zo op haar benen staan (met ondersteuning natuurlijk, maar we krijgen haar benen niet meer opgetrokken dan...) Zuur ruiken uit de mond - Dit doet ze ook! Viel me al veel eerder op, maar ik dacht dat het gewoon door de melk kwam... Begin nu echt t idee te krijgen dat ze hier last van heeft... Hoop echt dat we gauw terecht kunnen bij de osteopaat en dat hij ons vermoeden kan bevestigen zodat we er wat aan kunnen doen of dat hij Yentle met wat anders kan helpen..! Misschien ben ik wel gewoon echt eigenwijs of overbezorgd.. maar echt, hoe Yentle doet, ik kan me gewoon niet voorstellen dat dit alleen maar ongeduldigheid is..
Ik kan me voorstellen dat je je zorgen maakt, zou ik ook doen! Ik zou als ik jou was ook contact opnemen met een goede lactatiekundige naast hetgeen je al van plan bent. Zeker als je borstvoeding wilt blijven. Nu krijg je tepel-speenverwarring en je kindje is nu al ongeduldig omdat het allemaal te lang duurt aan de borst. Het is mooi en goed om je kindje lang bv te geven, moeite van het proberen waard! Je kunt ook een dag of wat met je kindje in bed kruipen. Jij met je borsten bloot en veel huid op huid contact. Je kindje kan zo happen wanneer ie wil en tussendoor kan je het zelf ook proberen om aan te leggen. Dat geeft vaak rust en veiligheid. Soms doen een aantal van die dagen wonderen!
Veel kindjes drinken de melk ook rechtstreeks uit de koelkast, probeer dat eens. Vers gekolfde melk is bij kamertemperatuur heel lang houdbaar, ik meen 10 uur? Je kunt dus meteen na het kolven het volgende flesje vullen en klaarzetten. Als je denkt dat platliggen een probleem is door reflux dan kun je het hoofdeinde wat verhogen, dan heeft ze er minder last van. Rond 6 weken gaan kindjes overigens gewoon ineens veel feller krijsen, doordat ze dan ineens beseffen dat ze de herrie die ze maken ook aan kunnen sturen. Waarom niet gewoon eerst naar huisarts of kinderarts? En een lactatiekundige, als je haar ooit terug aan de borst wilt hebben!
Wat betreft de bv, ik heb al contact met een LK, alleen mijn situatie wat betreft bv is heel apart, dus in die zin zou je daar ook wat dingen aan af kunnen leiden, maar nu ik er verder over nadenk heeft t gewoon niks met de bv te maken dat ze zo doet! Ze drinkt namelijk wel aan de borst, maar na 3 slokken gilt ze het uit en dan gaat ze weer verder drinken, dan gilt ze het weer uit, drinkt ze weer verder, etc etc, het is dus niet zo dat ze er te ongeduldig voor is, want ze heeft ook dagen dat ze wél goed aan de borst drinkt, zonder te gillen. Maargoed, het is een lang en uitgebreid verhaal en ik heb even geen zin om t allemaal uit te leggen Het komt er iig op neer dat ze vanaf het begin KV gekregen heeft, ik ben pas 2 weken na de bevalling begonnen met BV, eerste 2 weken helemaal niks gedaan ermee, productie was dus 0 toen ik begon. Maargoed, dit is allemaal offtopic eigenlijk Ik ga iig naar de osteopaat met haar en hopelijk kan hij ons verder helpen! Misschien dat de huisarts ook wel slim is nu, aangezien we zelf dus aan verborgen reflux denken, maar ik weet even niet wat beter is om eerst te doen, huisarts of osteopaat?
Ik zou geloof ik de huisarts doen. Als er dan iets lichamelijks is, dan kan de osteo daar rekening mee houden..
zou bij de osteo kijken misschien is t kiss? anders de kinderarts. klinkt als reflux en ben je daar te laat bij dan is de slokdarm goed aangetast.
We hebben de huisarts ook maar gewoon meteen gebeld, kregen natuurlijk eerst een assistente en die deed heel moeilijk.. "Als ze huilt, dan ga je toch niet de dokter bellen? Ja, baby's huilen wel eens ja.. Heb je al een speen geprobeerd?" Grrr! "Nee mevrouw, we zijn achterlijk..." Zucht.. Iig werden we later door de huisarts zelf gebeld. Naar aanleiding van ons verhaal denkt hij idd ook aan verborgen reflux. Yentle wordt nu doorverwezen naar de kinderarts, het is alleen even de vraag wanneer we daar precies terecht kunnen. Ook zou ze eventueel al iets kunnen krijgen om het maagzuur minder te maken (als dat dus echt is wat ze heeft, dat weten we natuurlijk nog niet zeker) maar ik wil haar liever niet iets geven als we niet zeker weten dat dat het is. Maargoed, als t nog een week duurt voor we terecht kunnen bij de kinderarts en t is niet schadelijk dan wil ik t wel proberen als dat haar pijn kan verlichten/wegnemen! De huisarts zou er nog met de kinderarts over praten wat op dit moment het handigst is om te doen.. Iig lijkt het dus tóch meer te zijn dan alleen maar ongeduldigheid...
oja geen antibiotica nemen!! je verpest zo haar darmflora. Oja je kan haar bedje op boeken schuin zetten he Misschien dat het helpt omdat ze overdag als ze wat schuiner ligt weinig last heeft. Succes!
Anouschka had dit ineens ook toen ze een week of 4 was. Daarvoor niks aan de hand tijdens de fles (afgekolfde melk).Eerst weten ze het aan spruw (de huisarts, 3 maal een kuur gehad), toen aan mijn melk, er werd gesuggereerd dat mijn melk al aan het verteren zou zijn ofzo en na een onderzoek van een andere arts kwam reflux naar boven, Anouschka was inmiddels al 9 weken. Zantac gekregen en nutriton door de fles (inmiddels al gestopt met bv., want dat was echt drama, heel verhaal en veel verdriet van gehad) en nu gaat het uitstekend. Jou verhaal klinkt ook heel erg als reflux (verborgen). Ik hoop voor je dat er iets uitkomt bij de kinderarts en dat je rustig bv kan gaan geven en je kindje de rust krijgt. Dit is natuurlijk heel vervelend zo.....