Men zegt dat je je kindje niet kunt overvoeden met borstvoeding. Je lichaam produceert wat je kindje nodig heeft en wil het heel veel drinken, dan zou de melk dunner/wateriger worden. Zodoende zou een kindje altijd de perfecte hoeveelheid voedingsstoffen binnen krijgen en overvoed je je kindje niet. Maar dan vraag ik mij af: wat als je een tweeling hebt? Dan moet je dus meer BV aanmaken, maar hoe weet je lichaam dan dat je 2 kinderen moet voeden dus dat de melk dan wel goed voedzaam voor 2 kinderen tegelijk zal zijn?? Ik vroeg het mij vandaag ineens af
Ik denk dat t antwoord heel simpel is (misschien klopt t niet, maar dit is puur hoe ik erover denk) Bij een tweeling zullen beide kindjes een borst "toegewezen" krijgen waar een eenling ze beide zou mogen leegdrinken. Waar een eenling dan sneller vol zit en langer zal kunnen teren op die voeding zal een tweeling die maar 1 borst kan drinken per keer in eerste instantie dus minder per keer binnen krijgen en weer sneller komen voor de volgende voeding. Er is dus gewoon 2x zoveel vraag en t lichaam zal zich hierop aanpassen door meer te maken. Ik ga er dus ook vanuit dat een tweelingmoeder veel meer melk zal hebben dan een eenlingmoeder als het borstvoedingsbeleid vanaf de geboorte goed aangepakt wordt. Al DENK ik wel dat een moeder van tweelingen gemiddeld vaker zal voeden per dag dan een eenlingmoeder op de lange termijn om zo te voldoen aan alle voedingsstoffen. Maar misschien past het lichaam zich wel aan aan de dubbele vraag en maakt ze per borst gewoon precies de goede samenstelling van vette melk en waterige melk Er zijn namelijk ook kindjes die elke voeding aan 1 borst genoeg hebben of moeders die maar met 1 borst voeden, dus die samenstelling is dan ook precies aangepast aan de behoefte van t kindje. Dit is het "mysterie" van vraag en aanbod
Ik weet ook niet precies hoe het werkt, wat ik wel weet is dat ik nu een cupmaatje groter ben dan toen ik alleen Bas voedde. Daan en Anko hebben niet allebei een eigen borst, dit omdat hun van grootte verschillen en dus allebei verschillende hoeveelheden nodig hebben. Ik ben bang dat ik, als ik ze een eigen borst geef ik 'scheef ga lopen' Ze groeien allebei heel goed, laatste keer wegen waren ze in drie weken tijd meer dan een kilo gegroeid. Waterige melk zullen ze dus niet binnen krijgen. Ik voed trouwens niet méér dan bij een eenling hoor, ze kwamen in het begin gewoon om de drie uur, nu 's nachts hebben ze er iets langer tussen en overdag beginnen ze ook af te bouwen.
Het zit niet zo simpel als je het stelt, dat de melk alleen maar wateriger zou worden. Moedermelk is helemaal ingespeeld op de behoeften van een kind, en dat wordt vooral gestuurd door het drinkgedrag van een kind. Naast een tweeling kun je ook twee kinderen van verschillende leeftijden aan de borst hebben (tandemen). Ik hoorde van een onderzoeker uit West Australie dat in dat geval de melk zich na een tijdje aanpast aan beide kinderen. Zowel op momenten als de jongste behoefte heeft aan bijvoorbeeld meer antistoffen als wanneer de oudste dat heeft zie je een piek in de productie van die stoffen. Bij tweelingen is de melk ook anders van samenstelling als bij eenlingen, vaak worden ze wat vroeger geboren en de eerste 2 weken maken de borsten dan speciale prematurenmoedermelk.
Haha, leuk dat er ook reacties op zijn gekomen. Eigenlijk is het dus zo dat het lichaam van de moeder gewoon door heeft wat ze moet produceren. Dit komt door het moment van de geboorte, door de geboorte en uiteraard door het aanleggen. het lichaam van de moeder weet dan gewoon dat ze twee kindjes moet voeden?? Ik vind het bijzonder Mystbusters ontrafeld haha
Bij een tweeling doe je volgens mij vaak óf per voeding wisselen van borst, óf per dag. Volgens mij is het gewoon een kwestie van vraag en aanbod. Hier straks misschien tandemen, ben benieuwd hoe dat zal gaan. Begint nu wat terug te lopen.