sja, het leven is soms niet eerlijk. mijn rug en bekken zijn stuk, ik ben uitgescheurd, ben mijn ban kwijt geraakt door mijn zwangerschap, kon amper voor mijn oudste zorgen tijdens de tweede zwangerschap, mocht van alles niet eten en drinken en ga zo maar door. en mijn man had nergens last van...... en toch wíst ik dat voor ik er aan begon. ik vind zwanger zijn een hel, maar het heeft een bedoeling en dan leef je er helaas maar 9 maanden mee. en ja, ik ben 9 maanden in dienst van mijn kindje als je het zo wilt zien. ja sorry schat, je bent een fas-kindje, maar hallo, mama was er ook nog hoor. ben hier (mss) super hard in, wil niet opzettelijk kwetsen, maar meen het wel. ik vind drinken écht niet kunnen tijdens een zwangerschap, ook niet 1 glaasje. jouw kind heeft niks te kiezen en jammer dan dat je niet gezellig mee kunt drinken of dat het diner iets minder smaakt of dat je man nergens last van heeft en jij wel. en een vlos die een wijntje vind kunnen? absurd. ze zouden na de geboorte iets langer voor een kind moeten zorgen of eens een weekje mee moeten draaien in een fas kliniek. zullen ze het vast nooit weer zeggen.
Ik heb gehoord via via dat een gynaecoloog had gezegd, dat één keer alcohol drinken zelfs slechter is dan de hele zwangerschap roken! Lijkt me niet echt een goed teken Ik heb zelf niet meer gedronken sinds ik er achter kwam dat ik zwanger ben, maar ik dronk ook maar zelden en kan het heel gemakkelijk laten gelukkig. liefs mamatoB
Wilde je zelf dan niet zwanger raken? Misschien interpreteer ik dit verkeerd, maar het lijkt wel een beetje alsof jij zelf liever niet zwanger wilde worden? Vind je het daarom zo moeilijk om dingen te laten? Sta je er zelf wel helemaal achter dat jullie een kindje krijgen? Nogmaals, ik wil je niet aanvallen, maar dit stukje in jouw zin viel me heel erg op... liefs mamatoB
Mijn man zou juist met mij willen ruilen! En dan zou hij die vreselijke bi en harde buiken waardoor ik aan huis gekluisterd en veel pijn heb er nog op de koop toe willen nemen ook! Ik vind zwanger zij een van de mooiste periodes in mijn leven ; dat je dat mag meemaken! Dat er een klein mensje in jou groeit, dat is al een wonder op zich. Ja, ik ben ook dol op een goed glas Chardonnay, maar nu even niet nee, geen drup! Mijn man heeft een topbaan, maar is nu al de beste papa van de wereld, alleen al hoe hij zich opstelt. Als het zou kunnen zou hij dit kind willen dragen en straks fulltime huispapa willen zijn! Het lijkt hem zo mooi om dat kleine wonder in je buik te voelen! Als jij aankomen, moe zijn, maagpijn en niet drinken al zwaar vindt; pfoe, maak dan je borst maar nat!
ik heb van de dag dat ik wist dat ik zwanger was geen druppel alcohol meer aangeraakt had er niet eens zin in :S pas op het laatst van me zwangerschap had ik wel weer eens zin om n keer flink door te zakken
belachelijk dat antwoord van de verloskundige POEH het is dus niet wetenschappelijk bewezen of 1 wijntje slecht is..... dat wil dus NIET zeggen dat het dan per definitie niet erg is... de lever van je beeb in je buik werkt nog niet zo als die van ons, alcohol wordt door je lever afgebroken maar die kleine kan dit dus nog niet, waardoor dit veeeeel langer in zn lijffie blijft zitten. hartstikke zielig dus. als jij half uur aangeschoten bent is de beeb dit misschien wel een paar uur.... en t geeft dan misschien wel geen blijvende schade, tis toch ook heel zielig? mijn verloskundige zegt dat 1 glas alchohol slechter is dan 1 sigaret. en dat je ook niet 1 glaasje moet drinken. ik hou me daar dan ook maar netjes aan en 9 maandjes niet drinken, op een heel mensen leven.... das toch best wel te doen!
Hmmm ik zie inderdaad dat het er een beetje stom stond... ik moet even nadenken wat ik hier op ga antwoorden. Mijn man wilde het graag, al 2 jaar probeerde hij me over te halen. Na ons trouwen voelde ik me er aan toe en zouden we gaan proberen. Ik was direct de eerste maand zwanger en daar ben ik wel van geschrokken. Tuurlijk vind ik het ook fantastisch en echt dit kindje is mega welkom, maar vind het af en toe zo moeilijk voor te stellen... Maar goed meiden mijn dipje is al weer over. Ik heb gisteren voor het eerst mijn kindje gevoeld en dat vind ik wel heel erg leuk. Vandaag de 20 weken echo gehad en het voelt toch fantastisch om mijn meisje zo te zien. Ik heb nog even wat rond gegoogeld en ik merk echt dat de meningen over alcohol heel erg verdeeld zijn. Ik zal maar niet meer drinken, dan doe ik in ieder geval geen schade... en ach als ik slechts 1 glas drink dan mis ik het vast alleen maar meer... De eerst volgende keer dat mijn man en ik uitgaan als de baby is geboren mag hij de BOB zijn haha...
Hoi Debby, Ik ben heel blij voor je dat je dipje over is. Het is ook nogal niet niks wat allemaal op je af komt als je zwanger bent he! Wat fijn dat je het kindje hebt kunnen voelen! Daar kijk ik ook echt heel erg naar uit. Ik ben blij voor je dat je je nu wat beter voelt en dat je er gelukkig mee bent. En natuurlijk zijn we hier op het forum voor elkaar om elkaar te steunen en moed in te spreken Liefs mamatoB
daar zijn ook oplossingen voor... je kan een drankje drinken en dat is na een uur uit je BV. Of je kan een keer kolven en weggooien...
3 uur! Zo belangrijk is dat wijntje niet, dat ik daarvoor m'n melk door de gootsteen pleur! Laat staan dat ik daarvoor een kolfapparaat aanschaf! Nee hoor; dan wacht ik nog wel een paar maandjes tot de tussenpozen langer worden! Hoe lekker ik een wijntje ook vind; drank is geen halszaak voor mij!
Antwoord van een lactatiekundige: Natuurlijk wordt het borstvoedende moeders afgeraden dingen te doen die schadelijk voor hun baby kunnen zijn. Veel gebruik van alcohol hoort daar ook bij. Af en toe een alcoholische consumptie is niet schadelijk. Het duurt ongeveer 1,5 tot 2 uur voor de alcohol van een consumptie uit uw bloed is verdwenen. Dus als u twee biertjes drinkt en daarna vier uur slaapt, zit er geen alcohol meer in uw bloed en dus ook niet meer in uw voeding. Siemian Berghuijs -------------------------------------------------------------------------------- Siemian Berghuijs is lactatiekundige IBCLC. Ze was voorzitter van de Nederlandse Vereniging van Lactatiekundigen en heeft een particuliere praktijk. Verder denk ik dat iedereen anders is. Ik geef alleen aan dat je de bv kan weggooien als je dat wilt. Dat jij dat niet wilt hoeft niet te zeggen dat dat niet kan...
Er wordt vaker gezegd dat heel af en toe een glaasje geen schade zou aanrichten.. Maar denk eens na; elk glas alcohol wat je drinkt zorgt ervoor dat er een paar hersencellen van jezelf afsterven (en die komen nooit meer terug!). Wat zal dat voor een impact op zo'n klein mensje hebben die nog volop aan t groeien is?! Nee, ik vind t echt niet kunnen...
alcohol tijdens bv wordt sterk afgeraden, door mijn vk, door de lactatiekundige, en het staat in een boek over bv dat ik aangeschaft heb, iedereen moet doen wat ze wil maar ik neem het risico niet. en inderdaad, hoe belangrijk is dat wijntje? voor jou overduidelijk erg belangrijk voor mij betekend het niks, ik denk dat het verschil hem daarin zit.
Ik kan zo meerdere artikelen vinden over de tijdsduur voordat alcohol uit het lichaam dan wel de bv is verdwenen die iets anders beweren: Borstvoeding geven Gevolgen van alcohol in de moedermelk De melkproductie komt moeilijker op gang. De hoeveelheid melk die uit de borst komt, vermindert. De baby slaapt slechter. Als de baby minder melk krijgt, kan dit tot minder tevredenheid leiden en niet goed groeien. Wilt u er zeker van zijn dat uw baby geen alcohol binnen krijgt, drink dan niet in de periode dat u borstvoeding geeft. Wilt u toch zo nu en dan een glaasje drinken? Zorg er dan voor dat u per glas alcohol, minimaal drie uur wacht voor u uw baby voedt (na twee glazen dus zes uur). Dit geldt uiteraard ook voor het afkolven voor latere voedingen. Alle alcohol is in die uren zeker door uw lichaam afgebroken en uit de moedermelk verdwenen. Als de baby toch binnen deze tijd gevoed wordt, drinkt hij aanzienlijk minder moedermelk en slaapt hij slechter. Het maakt niet uit hoe oud u baby is. Voor een baby van zeven maanden is alcohol ook schadelijk. Wacht daarom, ongeacht de leeftijd van uw kind, altijd per glas minstens drie uur voordat u borstvoeding geeft. Ik zeg toch ook niet dat het niet kan? Ik geef alleen mijn eigen mening daarover; ik ga de voeding voor mijn baby niet weggooien voor mijn genotje! Wat mymiracle al zegt: voor mij is dat wijntje ook niet zo belangrijk!
Kijk even op http://www.alcoholinfo.nl/index.cfm?act ... =172&c=257 , daar lees je precies waarom je géén alcohol mag drinken tijdens je zwangerschap, ook niet af en toe. Bv "Het drinken van één tot twee glazen leidt bij iedere zwangere vrouw tot een tijdelijke onderbreking van de ademhalingsbewegingen van het ongeboren kind." Ik heb dit weekend een chique diner waar ik normaal gesproken heerlijk een wijntje bij zou drinken, maar nu drink ik echt niks. Dezelfde link is ook info te vinden over wanneer wel en niet drinken bij borstvoeding. Verder: zo'n advies zou voor mij persoonlijk een reden zijn om indien mogelijk een andere vk te zoeken. Deze verstaat haar vak volgens mij niet.
Ik heb in de vriezer een paar voedingen ingevroren voor het geval dat ik ineens medicijnen nodig heb ofzo. Dan zou ik het ook een keertje weg gooien hoor. Tis wel heel erg op m'n voorwerk, maar ja, als het niet nodig is dan krijgt ie het gewoon als ik met de bv stop. Gaat wel op!
Als je echt medicatie nodig hebt die slecht is voor de baby zou ik ook wel melk weg kunnen gooien, maar ik vind dat heel iets anders dan je melk door de gootsteen spoelen voor de drank, voor je pleziertje! Nood breekt wetten als je echt aan de medicatie moet!