Wanneer kregen jullie een oproep voor 'n uitstrijkje

Discussie in 'De lounge' gestart door Caruli, 14 jun 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Caruli

Caruli VIP lid

15 nov 2007
    31.699
    92
    48
    Zorgverlener
    Noord - Brabant
    Hoi meiden.

Ik vroeg me af wanneer jullie de eerste oproep gekregen hebben voor een uitstrijkje.
    Ik zie er erg tegenop, terwijl ik toch vaak genoeg met mijn benen open heb gelegen...:)
    en waar hebben jullie hem laten doen?
    Kan dat bij de gyn of moet dat echt bij je huisarts?

Nooit zo over nagedacht, leek een ver van mijn bed show maar nu ik 30 ben geworden begint het gevoel me te bekruipen..

2. Rozeroos

Rozeroos Niet meer actief

Ik kreeg de oproep 2 maanden voor mijn 30ste verjaardag en moest het uitstrijkje bij de ha laten maken. (om de gyn heb ik niet gevraagd)
    Ik vond het erg meevallen.

3. saartje1982

saartje1982 Fanatiek lid

2 mrt 2012
    1.324
    0
    0
    Ik weet niet precies wanneer je de oproep krijgt. Ik kreeg wel heel leuk in januari een brief met: gefeliciteerd, je wordt 30 dit jaar. Ja, pas in december, en bedankt voor de herinnering alvast dacht ik. Nu moet ik sowieso wachten tot minimaal 6 maanden na de bevalling.
    Maar als het goed is krijg je vanzelf een oproep. Mag ik vragen waarom je het niet bij je huisarts zou laten doen? Het is een klein onderzoekje, alleen met een borsteltje wat cellen van de baarmoeder mond nemen, zo gepiept. Dit kan de huisarts makkelijk en het is in ieder geval een stuk goedkoper dan naar de gyn gaan :)

4. Caruli

Caruli VIP lid

15 nov 2007
    31.699
    92
    48
    Zorgverlener
    Noord - Brabant
    Saartje: oh hihi fijn ja dat je eraan herrinnert werd ;)
    Hier geen brief gehad en ben al 30.
    Oh dan kan het ook nog even duren voordat ik een oproep krijg als je minimaal 6 mnd na een bevalling pas mag komen.
    Dat wist ik niet.
    Maar moet je ervoor betalen dan?
    De huisarts tja ik weet dat hun dat vaker doen maar toch.. Ach als het moet dan zal ik wel gaan maar had liever de gyn.. Die kent me al en vind ik het niet zo erg :)

5. saartje1982

saartje1982 Fanatiek lid

2 mrt 2012
    1.324
    0
    0
    Ja, dat snap ik wel hoor. Maar de huisarts doet over het algemeen de uitstrijkjes voor het bevolkingsonderzoek, dus als het goed is zijn ze hier bedreven in :)
    Ik zou even bij je huisarts vragen als de bevalling 6 maanden geleden is. Dan weet je het gewoon.

6. Senninha

Senninha VIP lid

13 aug 2007
    62.755
    0
    36
    Hoi.:D

Ik kreeg een oproep na mijn 30e verjaardag.

Gewoon bij de ha.
    Ik vond het niet zo heel veel voorstellen eigenlijk en pijn doen al helemaal niet.;)
    En ook nooit een rekening gezien.

7. Marnat

Marnat VIP lid

10 aug 2009
    29.821
    3
    38
    Vrouw
    Medewerker Thuiszorg
    Groningen
    Caruli@ Kan erg lang duren hoor. ik wacht ook al een poos op mijn 3 de oproep. ben nu 40 wacht al vanaf maart .
    De andere keren was het eerder .
    Mis zijn er dit jaar een hoop 30 geworden weet ik het!
    Heb aan de assistent gevraagd die zij mij dat ik anders de ggd moest bellen die verstuurt de brieven . augustus nog niks hoor bel ik ze op.

En meis het onderzoek stelt niks voor de uitslag is vaak het spannendste .

8. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.550
    526
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Hetligt een beetje aan de regio waar je woont. Mijn eerste oproep kreeg ik in oktober/november, terwijl ik in mei al 30 was geworden.
    Mn zusje kreeg de oproep al in januari... en die moest mei daaropvolgend nog 30 worden.

Meestal doet de assistente de uitstrijkjes (tenminste bij ons toen wel)

Nu woon ik in Duitsland en wordt er jaarlijks een uitstrijkje gemaakt.

9. MamaPeetje

MamaPeetje Niet meer actief

Bij mij deed de praktijk assistente het en viel reuze mee, was zo gepiept.

10. Marni

Marni Bekend lid

26 apr 2007
    770
    17
    18
    Je krijgt als je 30 bent de eerste oproep, en zijn er verschillende momenten in het jaar waarin meerdere geboortejaren worden opgeroepen (dus ook vrouwen die bijv. 35 of 40 zijn), gewoon even afwachten dus.

11. Esser

Esser Fanatiek lid

29 jun 2006
    3.190
    4
    38
    Pedagoog
    N-Brabant
    Ik kreeg de oproep enkele maanden na mijn 30e verjaardag. Alleen was ik toen in verwachting van onze eerste, dus heb dat ingevuld en t formulier retour gezonden. Ongeveer een half jaartje na mijn bevalling kreeg ik weer een oproep.

12. maansteen

maansteen Fanatiek lid

7 jul 2011
    1.316
    0
    36
    Ik kreeg 'm op mijn 29e, van de huisarts een brief gekregen en het is uitgevoerd door een assistente.
    Vond het geen pijn doen, maar voelde me wel wat 'umheimlich<-:('

Heb er ook niet voor hoeven te betalen.

13. Polletjepiek

Polletjepiek Niet meer actief

Heb een half jaar voor ik 30 werd de oproep gehad. Maar was toen net bevallen van mijn dochtertje.

Dit kon je aangeven met een antwoordkaart. Later heb ik een 2e oproep gehad toen ik net 30 was.

Ik ben daar voor naar de huisarts geweest.

14. loesje1982

loesje1982 Fanatiek lid

4 apr 2011
    2.070
    0
    0
    Hier
    wordt in nl elk jaar vanaf je 30e gedaan of om t jaar/5 jaar?

15. blinky

blinky VIP lid

11 feb 2010
    8.249
    2
    38
    huisvrouw
    ossendrecht
    ik kreeg 5 maanden voor mijn 30e verjaardag een oproep en ben pas 2 maanden na mjn verjaardag gegaan. bij ons is het bij de assistente van de huisarts. dat vind ik heel fijn dat ik niet bij de ha zelf hoef

16. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.797
    19.017
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Ik kreeg hem ook al in januari, terwijl ik pas de september erna 30 werd. Heel fijn, zo'n vroegtijdige herinnering. ;)

Ik kreeg er trouwens ook een tijdschrift bij. En een kortingsbon om één of ander ding te kopen om je schaamhaar in de vorm van een hartje te scheren. Ehm... tja... dat vond ik dan wel weer raar.

17. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.797
    19.017
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Trouwens wel opvallend, terwijl er in een andere deel van het forum (zie topic) gediscussieerd wordt over de kosten in der gezondheidszorg, die echt enorm uit de hand dreigen te lopen, zit hier iemand die voor een uitstrijkje naar de gyn wil.
    Ik snap dat een uitstrijkje voor niemand leuk is hoor, je ligt er toch wel even erg open en bloot bij natuurlijk. Maar ik zei in dat andere topic al: artsen, apothekers EN patiënten moeten samen hun verantwoordelijkheid nemen om de gezondheidszorg betaalbaar te houden. Dit is wat mij betreft echt een voorbeeld daarvan. Het is toch gewoon zonde van het geld om naar een gyn te gaan voor een uitstrijkje dat ook door de huisarts (of zelfs zijn assistent!) afgenomen kan worden?

Gewoon even bellen met de huisarts. Misschien dat de assistente het wel, als je dat minder vervelend vindt.

18. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.265
    6.790
    113
    Ik was 30 en ik moest het bij de assistente laten doen.

Nog geen 20 seconden denk ik en alweer klaar.

Blijft natuurlijk niks aan maar goed.

19. Caruli

Caruli VIP lid

15 nov 2007
    31.699
    92
    48
    Zorgverlener
    Noord - Brabant
    Bedankt voor je reactie, maar hier ging mijn vraag niet over ;)

20. Zuss

Zuss Bekend lid

3 nov 2011
    559
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik kreeg mijn oproep zo ongeveer 2 dagen na mijn 30e verjaardag. Ik heb inderdaad weleens gehoord dat het een beetje aan de maand van je verjaardag ligt wanneer je 'm kijgt, omdat ze die dingen niet wekelijks versturen...

Bij mijn praktijk worden de uitstrijkjes door de assistenten gedaan. Ik vond het idee ook niets, maar uiteindelijk was het zo gedaan. Ik zie in je handtekening dat je ook al een behoorlijk MMM achter de rug hebt. Mijne is wel echt korter, maar in vergelijking daarmee is een uitstrijkje mijns inziens echt een lachertje...

Deel Deze Pagina