Klusjes in huis voor mijn dochter

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Melissa122, 5 nov 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Melissa122

Melissa122 Actief lid

28 jun 2011
    247
    11
    18
    Gelderland
    Mijn dochter is 6 jaar en krijgt inmiddels zakgeld. Ik wil nu ook dat ze terugkerende klusjes in huis gaat doen. Doen jullie dat ook, en wat laten jullie de kinderen doen?

In eerste instantie dacht ik er aan om haar de ene week de tafel klaar te laten maken, en de week erop af te laten ruimen.

Maar verder kom ik eigenlijk niet wat ze zou kunnen doen. Tips?

En hebben jullie ook iets van een takenbord met pictogrammen oid waarop een kind kan zien wat ze wanneer moet doen?

2. fayenne

fayenne Bekend lid

3 sep 2013
    935
    0
    0
    NULL
    Mijn dochter van 8 dekt elke avond de tafel hier krijgt ze geen geld voor want dit hoort er gewoon bij vind ik.
    Wat ik wel doe is als ze bijv naar de mini supermarkt gaat hier een straat verder en ze heeft kleingeld over bijv een euro dat ze dat mag houden als beloning en bedankje dat ze iets is gaan halen voor me.
    Waar ze evt een centje mee kan verdienen is de auto stofzuigen.

3. fayenne

fayenne Bekend lid

3 sep 2013
    935
    0
    0
    NULL
    Ik heb geen takenbord behalve hun kamer op zondag opruimen en de tafel dekken hoeven ze niks te doen in huis.
    Ze doen soms uit zichzelf al de huiskamer opruimen en rvt de tafel afnemen met een doekje.

4. flipflop

flipflop Fanatiek lid

4 dec 2010
    3.250
    1.009
    113
    Zuid-Holland
    Hun eigen ontbijtbord en beker zetten ze hier in de vaatwasser, eigen schooltas uit en inpakken. Zo nu en dan brengt de oudste de vuilniszak weg. Elke dag hun eigen kleding in de wasmand gooien. De wc rollen bijvullen in de wc is ook een klusje. Of de tafel na het eten afnemen met een doekje.
    zijn misschien niet echt klussen om geld mee te verdienen maar vindt het wel belangrijk dat ze leren om mee te helpen in huis, op hun eigen niveau natuurlijk.

5. Miss T

Miss T Fanatiek lid

3 mei 2012
    4.367
    306
    83
    Geen takenbord hier maar mijn dochter moet wel wat kleine dingetjes doen in huis. Zoals de post uit de brievenbus halen, 's ochtends bepaalde lampen aan doen, meehelpen om de tafel af te ruimen, etc.

De klusjes staan los van haar zakgeld.

6. Noordeling

Noordeling Fanatiek lid

5 aug 2014
    1.268
    127
    63
    Stofzuigen kunnen kinderen ook al vrij jong doen.
    Verder misschien: eigen bed afhalen (als het gewassen moet worden), ander kleding in de wasmand gooien, bekers en glazen e.d. in afwasmachine zetten.

7. fayenne

fayenne Bekend lid

3 sep 2013
    935
    0
    0
    NULL
    Deze dingen doen ze hier ook eigenlijk al vanaf heel jong zie het.ook niet als een klusje maar als deel van de opvoeding eigenlijk zou er dus net als jou geen geld voor geven ;)

8. Melissa122

Melissa122 Actief lid

28 jun 2011
    247
    11
    18
    Gelderland
    Hmmm... Zo had ik er eigenlijk niet over nagedacht. Ik ga het doen van klusjes niet koppelen aan zakgeld. Het hoort idd bij de opvoeding. Maar wat zijn de sancties dan bij jullie, als ze weigeren?

Denk dat dat bij mij nog wel eens een strijd kan worden omdat mevrouw geen zin heeft.

9. Arevinol

Arevinol VIP lid

7 okt 2007
    7.759
    3
    0
    mama!
    Ik lees even mee. Vind dat mijn dochter ook best wat kan doen, maar gebeurt ook alleen als mevrouw zin heeft, of 'onder dwang' ;)

10. javica

javica Actief lid

28 okt 2014
    105
    3
    18
    NULL
    NULL
    Hier vind ze het leuk om te helpen

Ze maakt haar bed (meestal) op s ochtends
    Laat de hond soms uit voor
    Dekt soms de tafel
    ruimt haar eigen kamer op
    en doet soms een boodschap.

Ze heeft geen vaste taken.
    maar als ik wat vraag doet ze het graag.

11. Hilly1980

Hilly1980 VIP lid

23 jun 2014
    7.299
    6
    38
    Mijn stiefkinderen zijn intussen 16 en 13, maar ik woon met hen samen sinds ze 12 en 8 zijn.

In het begin hielpen ze mee met opruimen/afwassen/stofzuigen en hun eigen kamers netjes maken of was in de wasmand gooien. Inmiddels doen ze de badkamer op zolder (zij hebben daar een tweede badkamer die eigenlijk 'hun' badkamer is), hun eigen kamers en was in de wasmand (en ik leer ze nu ook hoe de wasmachine werkt).

In het algemene huishouden helpen ze met: tafeldekken, opruimen/afwassen, vaatwasser uitruimen als je ziet dat het nodig is, soms even helpen met opruimen beneden of stofzuigen. Helpen met 'grote dingen', zoals ramen lappen of de tafel in de was.

Hier is dit nooit gekoppeld geweest aan zakgeld, maar hoort het gewoon bij het samenleven als gezin. En bij hun moeder thuis gaat het precies zo.

12. mimi83

mimi83 Niet meer actief

Hier helpen ze vrij veel mee..

al vanaf heel jong de vaatwasser uitruimen, ik haal het glas en bestel eruit en de rest doen hun.
    Pyama's op trap, borden naar keuken. papiertjes in vuilnisbak etc. is gewoon .

Spullen naar boven lopen voor de oudste nu ook. ( ik (fysiek)kan maar een aantal keer naar boven op 1 dag, soms helemaal niet) dus dat doet hij.

Kleren naar beneden gooien uit de wasmand en dan onderaan de trap in andere wasmand gooien en wasmand naar de aanbouw slepen, kunnen ze allebei.

Beide helpen soms met nat afnemen;) dat vinden ze vooral leuk, lekker met water knoeien:D . maar wederom de trap word dan dus ook gedaan en dochter kan al echt secuur afnemen :).

Echt "verdien" klusjes vind ik ,de achtertuin al het speelgoed netjes in kast/parkeren, vegen.
    Alle kasten en tafels goed afnemen, Keuken kastje leeghalen en uitsoppen/droogpoetsen en weer vullen.

gewone klusje weigeren (eigen spullen opruimen, spullen boven brengen/vaatwasser) is geen optie, punt. Zit bij ons in dezelfde catagorie als je kleren aandoen en dergelijke.

ik zeg wel bijv. ga je als je klaar bent met verven even de vaatwasser doen. Dus het hoeft niet a la minuut maar wel met een duidelijke indicatie wanneer. Bij zoon moet ik daar iets duidelijker in zijn als bij dochter:p:D.

Bij echt niet doen werkt het dus hetzelfde als andere dingen waarbij niet geluisterd word. herhaal bij een duidelijke nee doe ik niet nogmaals als je klaar bent met verven ga jij dat doen.
    na 3 x is het op de trap.

Bij vergeten want spel was zo leuk. is het he weet je nog de vaatwasser is nog vol... o ja mam..doe ik zo als ik klaar ben met dit :)

13. Miss T

Miss T Fanatiek lid

3 mei 2012
    4.367
    306
    83
    Als mijn dochter geen zin heeft, zeg ik altijd: " Ik vind het zo fijn als jij me helpt." Dan doet ze het toch. Daarna geef ik haar dan een dikke kus en bedank haar. Dat werkt altijd hier (tot nu toe dan).

14. sidmick

sidmick VIP lid

23 jun 2008
    17.803
    4.190
    113
    Hier moeten ze beide helpen met tafel dekken en afruimen.
    Kleding doen ze iedere dag in de wasmand, iedereen ruimt zijn eigen rommel op. Smorgens bed recht trekken en pyama in de daarvoor bestemde zak. Gewoon stukje opvoeding

15. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.173
    35.838
    113
    De oudste 2 helpen met tafel dekken en afruimen, de jongste ruimt ook zijn eigen bordje en beker op.
    Tassen moeten ze zelf leegmaken en kleding moeten ze naar de wasmand brengen. Niet willen is geen optie, staat niet ter discussie, hoort er gewoon bij.

16. Aszz

Aszz Niet meer actief

De 1 is net 7, de ander 4. De oudste doet wat meer dan de jongste. Hier 'moeten' beide heren het volgende doen.
    - Kamer opruimen 1 keer in de week, en bij rotzooi direct.
    - Borden zelf afruimen, leeggooien en in de vaatwasser zetten ( en ja, ik moet het vaak anders zetten maar het gaat om het idee. Al doet de oudste het heel vaak goed.
    - Hun was sorteren. Kleur bij kleur, wit bij wit en zwart bij zwart. En ook daar moet ik vaan het e.e.a. aanpassen maar ze doen het heel erg netjes.
    - Bed openvouwen als ze er uit komen.
    - Schooltas uit pakken na school, in de vaatwasser zetten en tas ophangen.
    - De oudste helpt mee met aardappelen schillen, wortels schrapen etc.
    - Tafel dekken.

Soms helpen ze met stofzuigen, maar dat vinden ze vooral leuk.
    Bovenstaande klusjes koppel ik niet aan zakgeld, ik verwacht van ze dat ze op hun manier meehelpen in het huishouden.
    Ik wil mannen creëren die zonder problemen de was kunnen doen, kunnen koken en opruimen :p

17. TinaTeenslipper

TinaTeenslipper VIP lid

5 jun 2013
    7.016
    547
    113
    oudste is 5 en moet:

smorgens zelf aankleden. ik help echt alleen bij hele moeilijke dingen
    s avonds dr eigen kleding netjes weghangen of in de wasmand doen. smorgens het vieze ondergoed in de wasmand
    ik laat ze nu al af en toe ( vergeet het zelf nog weleens) haar vieze bord en bestek naar de keuken brengen
    s;avonds al het speelgoed naar de speelkamer
    heel soms als ze vreselijk heeft zitten knoeien zelf rond haar plaats stofzuigen. meer voor het idee dat ze wat fatsoenlijker eet

18. Miranda81

Miranda81 Fanatiek lid

22 jun 2012
    1.423
    125
    63
    Ik wou dat mijn schoonmoeder vroeger er ook zo over dacht, haha.

Hier een zoon van 8 en dochter van 4.

Kleren in de wasmand doen.
    Eigen bed opmaken.
    Speelgoed opruimen. Soms help ik mee om alles weer even goed te doen.
    Placemats op tafel leggen + bestek.
    Schooltassen legen en in vaatwasser doen.
    Ze helpen wel eens mee met groenten snijden maar meer omdat ze dat leuk vinden. Maar zo leren ze het wel ;)
    Zoon helpt wel mee om de vaatwasser in te ruimen.
    Dochter doet het bestek weer in de la, ik doe dan de scherpe messen zelf.
    Dochter de wc rollen bijvullen.
    Beide kunnen ze stofzuigen. Dit doen ze in de vakantie.
    Zoon brengt wel eens een vuilniszak naar de container.
    Tuin opruimen vindt hij erg leuk om te doen. Skelter met kar en kleine kruiwagen naar achter brengen en de kar maar vullen met bladeren. Hoppa, legen in de container. Stiekem kijk ik dan door het raam naar hem, kan ik zo van genieten.

Hier krijgen ze geen geld voor.
    Zo nu en dan krijgen ze wel eens 50cent. Dan gaan we met z'n 3en al het speelgoed bij langs. Wat kan weg, sorteren. Speelgoedkast wordt leeggemaakt en doekje erdoor. Alles weer een plekje geven.

19. nicole18

nicole18 Fanatiek lid

20 nov 2013
    4.614
    1.155
    113

Deel Deze Pagina