Ik ben benieuwd of er hier ook vrouwen zijn die hun haar kleuren met henna? Zoja, hoe lang doe je dit al? Wat is je natuurlijke haarkleur? Hoeveel hennabeurten heb je nodig gehad voor je t gewenste resultaat had? Welk "recept" gebruik je? (doe je er bijv. koffie door, of andere ingredienten) Hoe lang laat je het intrekken? Ik heb woensdag voor t eerst (6 jaar geleden al een keer eerder, maar ben alweer vergeten hoe dat toen ging ) mn haar gedaan met henna. Ik gebruik pure henna (poeder van de Tuinen) en ik heb het papje aangemaakt met een kopje sterke espresso, een glas rode wijn, een beetje citroensap en verder gekookt water. Het heeft er 4 uur in gezeten.. Alleen was ik totaal niet tevreden met het resultaat; In eerste instantie leek het erg mooi, maarja, henna kleurt nog door ookal is het eruit, dus de volgende dag was het echt knalrood! Pipo de Clown zou jaloers zijn op mn haar Momenteel zit er weer een nieuw prutje in mn haar, maar deze keer heb ik t anders gemaakt. Nu heb ik t aangemaakt met 4 koppen sterke espresso en een heel klein beetje water (koffie zou ervoor moeten zorgen dat t wat donkerder/bruiner zou worden, iig minder rood). Verder heb ik er nog een flinke scheut olijfolie en 2 rauwe eieren door gedaan voor een goede verzorging Het zit er nu zo'n 2 uur in en laat t nog minstens 2-3 uur zitten. Ben benieuwd wat t resultaat zal zijn! (en of ik me buiten de deur durf te vertonen hiermee ) Ben eigenlijk wel benieuwd naar meer ervaringen, vind t zo leuk wat voor kleureffecten je kunt bereiken ermee (misschien foto's van anderen?) p.s. mijn eigen haarkleur is ook rood, maar meer donkerblond/rood (in t zonlicht is t oranje achtig). Dus misschien heb ik wel flink wat hennabeurten nodig voor t de kleur wordt die ik wil (wil t graag donker wijnrood/bruinig hebben, weet niet goed hoe i kt moet omschrijven )
Mijn tante deed d'r haar altijd met henna, ze had (tot ze grijs werd) blond haar, van dat kleurloze peper en zout haar. Haar recept was met citroensap in de zomer voor een lichter effect en met koffie in de winter voor een donkerder effect. Nu verft ze met gewone verf, grijs haar en henna werkt niet zo goed voor haar. Zij liet het overigens een half uurtje intrekken en dan was het altijd al echt knalrood/oranje. Het lijkt me dat hoe langer je het laat zitten, hoe roder het wordt. En dat het alleen maar feller wordt als je het na 2 dagen weer verft... Succes en laat je weten wat het is geworden?
truuk met henna is niet alleen dat het doorkeurd, maar dat het ook nog even moet oxideren aan de lucht, dit kan tot 5 dagen (!) duren. Ik deed met mijn donkerblonde haar trouwens altijd 's nachts in laten trekken tijdens het slapen, dan hoefde het minder lang te oxideren en dan was het minder lang zo verschrikkelijk oranje achtig. Henna is namelijk altijd eerst oranje en kleurt dan langzaam bij (heb ook een tijd henna tattoo's gezet als hobby, het pakt bij mij altijd super goed, is eerst knaloranje en wordt daarna een bruin rood (op mijn huid dan) op mijn haar vindt ik het uiteindelijk nooit rood genoeg dus daar doe ik toch echt chemische troep in. Let er ook op dat henna haar in niet zo fel licht niet super rood is maar in een weerkaatsing een verschrikkelijk felrode gloed kan hebben. Succes! ps, ik deed altijd met zwarte thee, een beetje zuur omdat dat helpt bij de kleurontwikkeling en een flinke scheut rood paprika poeder thee er trouwens een beetje warm bijdoen, tot papje roeren en dan op een warm plekje wegzetten tot je een iets rode laag/gloed er op hebt staan, dan is de celstruktuur voldoende afgebroken om goed de kleurstof te laten vrijkomen.
ik maak het altijd met een kop sterke thee, azijn en een eidooier en soms een kop sterke koffie.... heb zelf donker blond haar en nu bruinig met rode gloed!
Leuk om zo verschillende ervaringen te lezen! Ben ook wel benieuwd naar foto's eigenlijk? @Syrae: Hmm als ik t zo lees had ik dus beter even kunnen wachten nog met de 2e poging, maarja, zoals t was zou ik echt de deur niet uit gaan dus t moest wel vandaag haha. Ik ga het nu iig uitspoelen, ben heel benieuwd! *wish me luck*
ik heb triouwens altijd geleerd dat je het alleen mag uitspoelen, en pas 3 dagen later uitwassen, alleen dan had ik zoooon klittenkop dat ik me daar meestal niet aan hield
Ik heb het een paar keer gedaan. Henna van de turk. Eerste keer leek ik ook op pipoo de clown. Had de rode henna gebruikt. Vooral de haartjes die lichter zijn die werden knal oranje. Heb van mijn eigen licht bruin haar maar de haartjes in je nek en bij je voorhoofd zijn lichter. Bij mij tenminste. 2de keer heb ik de rode en de zwarte gedaan 50/50. Was al beter maar nog niet naar mijn zin. 3de keer alleen zwart gebruikt en dat was echt zo'n mooie kleur geworden! Wil het dolgraag nog een keer maar mijn schoonmoeder deed het altijd. We zijn er sinds de komst van de kids nooit lang genoeg meer om even henna te zetten. Moet toch erg lang blijven zitten. Zij maakt het aan met azijn en kokend water. Misschien moeten we toch maar weer even een lang weekend schoonouders plannen, wil ook graag weer
ow en dat spul van de tuinen zit vol met groene zandkorreltjes, als je goede kwaliteit henna wilt toch even ietsje verder zoeken bij een turkse winkel ofzo (maar dan moet je heel goed zoeken hoor! ik bestelde uiteindelijk meestal online)
Ik deed er ook altijd koffie door, maar dat kwam omdat mijn haar de kleuring niet goed pakte. In eerste instantie was mijn haar dan altijd wat aan de felle kant, maar na een paar keer wassen was die felle gloed eraf en werd het mooi diep donkerrood. Ik was er altijd erg tevreden over
Ik kocht mijn Henna altijd bij de toko, daar hoefde verder niks doorheen en werd toch rood. Maar dat deed ik vooral omdat het toen 2 gulden was (Tussen mijn 15e en 18e) en daarna had ik meer geld en ging ik toch voor snel . Ik liet het een uur zitten. Ik heb ook een keer zwarte henna geprobeerd daar moest olie, ei en koffie door en dat moest 6 uur zitten, had het iets langer laten zitten maar nog was mijn haar (heel donkerblond/bruin) niet goed gekleurd. Erger nog... ik was net zo'n mannetjeseend met blauwe en groene tinten erdoor...
Mijn moeder deed het vroeger altijd in mijn haar. Om het roder te maken deed ze er hibiscus bij en als het donkerder moest thee. Ik moest er mee slapen en de volgende dag alleen met water afspoelen tot de kleur eruit was, dus niet gelijk met shampoo. Ook een handdoek op je kussen leggen een paar dagen, omdat de kleur wel blijft lekken en daarna wel gewoon met shampoo wassen.Mijn haar werd er mooi glanzend van.
Ik heb begrepen dat je henna beter niet kan gebruiken op haar dat chemisch gekleurd is geweest omdat je dan die rare groentinten kan krijgen..klopt dit?
Klopt! Er moeten een aantal maanden tussen zitten, twijfel tussen 3 en 6 maanden voordat je de henna erin kan doen.