Wie komen er langs in de kraamtijd?

Discussie in 'Kraamtijd' gestart door Caruza, 20 jul 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Caruza

Caruza Lid

3 apr 2012
    45
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hallo iedereen die net bevallen is, gefeliciteerd!

Ik ben uitgerekend over vandaag precies 1 week.

Nu kwam er op het laatste moment opeens in mij op dat ik niet weet of er een arts langs komt in de kraamtijd om de baby na te kijken. Ik weet natuurlijk dat er een week lang kraamzorg zal zijn, de verloskundige regelmatig langs komt en een boel familie.
    Mijn huisarts komt niet, dat weet ik nu ook. Maar komt er wel een arts van het consultatiebureau om de baby na te kijken?

Wat is jullie ervaring?

2. taliaa

taliaa VIP lid

2 mrt 2007
    16.065
    2.203
    113
    Brabant
    er komt in principe geen arts langs.
    De verloskundige is de eerste 10 dagen "verantwoordelijk" voor de medische kant van je baby. Bij zorgen uit je die dus bij haar en zij beoordeelt en schakelt indien nodig de arts in.

3. nikkie83

nikkie83 Fanatiek lid

16 jun 2007
    2.054
    2
    0
    tussen hier en daar
    volgens mij komt er 2 weken na je bevalling iemand van t cb langs maar niet om je kindje na te kijken , meer om uitleg te geven over hoe ze werken en tips te geven , antwoorden op je vragen enzo

en als het goed is bellen zij ook van te voren of krijg je via de wijkverpleging die de hielprik komt geven te horen waneer ze evt langs komen wel in overleg met jou natuurlijk .

onze HA is alle 3 de keren langs geweest na de bevalling , was meer omdat ze het zelf leuk vond , dus gewoon op visite zeg maar :)

4. MadeInUSA

MadeInUSA VIP lid

27 dec 2011
    9.189
    10.782
    113
    Voor een gezonde baby is het niet nodig dat er een arts komt kijken naar mijn mening - ik vertrouw op de deskundigheid van vk en kraam. Hier moesten we na ruim 2 weken op t cb komen voor de gehoortest, en komt een cb verpleegkundige langs aan huis als ze bijna 3 wk is. (waarom die niet gelijk de gehoortest doet is me ook een raadsel). Een cb arts zie je nog later pas. Tot aan 6 wk kan je ook altijd de vk benaderen met vragen over je baby, en t cb heeft waarschijnlijk ook inloopspreekuren.

5. romygizmo

romygizmo Actief lid

19 feb 2010
    401
    0
    0
    NULL
    NULL
    Als je een goede huisarts hebt dan komt hij/zij in de kraamtijd ook langs om te kijken hoe het met moeder en kind is.
    Mijn huisarts is gelijk in de eerste week geweest.

6. Caruza

Caruza Lid

3 apr 2012
    45
    0
    0
    NULL
    NULL
    Bedankt voor alle reacties!

Ik heb al te horen gekregen van mijn huisarts dat ze tegenwoordig niet meer komen op 'kraamvisite'. Volgens hun is dit een procedure die al een tijd niet meer wordt gedaan.. Dat zal ook wel verschillen per huisarts.

Bedankt voor de antwoorden, het is me nu meer duidelijk wat ik kan verwachten.

7. Polletjepiek

Polletjepiek Niet meer actief

er komt wel iemand in de kraamweek voor de hielprik en gehoortest, (maar dat zijn/is geen arts(en)

Ik heb een geboortekaartje naar onze hisartsenpraktijk gestuurd en kreeg een kaartje terug wanneer we het op prijs stelden dat er een arts langs kwam, dat we dan konden bellen voor een visite af te spreken. En dat hebben we gedaan.

8. Jola81

Jola81 Niet meer actief

Bij ons kwam er een verpleegkundige van het cb voor de hielprik en gehoortest. De huisarts is ook geweest, maar ik had die vrouw echt nog nooit ontmoet, dus het duurde even voor ik door had wie het was (was ook niet op mijn helderst de eerste weken na m'n bevalling ;)).

9. gemma87

gemma87 Actief lid

14 mrt 2011
    371
    2
    18
    hier kwam naast mijn vk 3 x geloof ik uit mn hoofd en de kraam ook mijn eigen huisarts langs oor een kort bezoekje vond t wel netjes.
    z eheeft niks gedaan met dochter maar als er wat aan de hand was mocht ik t vragen\laten controleren.
    verder kwam ook de verpleegkundige aan huis voor de gehoortest enzo..

10. liefebees

liefebees VIP lid

6 dec 2010
    6.936
    204
    63
    Overijssel
    Hier was het zo:
    Maandag: Elin geboren. Thuis, dus met verloskundige, stagiaire en kraamhulp.
    Dinsdag: Verloskundige en stagiaire kwamen langs, kraamhulp was er de hele dag.
    Woensdag: Kraamhulp hele dag.
    Donderdag: Verloskundige en stagiaire kwam langs, kraamhulp hele dag en deed die dag zelf de hielprik.
    Vrijdag: Huisarts kwam langs, kraamhulp hele dag.
    Zaterdag: Verloskundige kwam langs, kraamhulp hele dag.
    Zondag: Kraamhulp hele dag.
    Maandag: Verloskundige heeft gebeld, wijkverpleegkundige kwam langs voor hoortest en kraamhulp was er de halve dag.

2 weken na de geboorte kwam de wijkverpleegkundige om te wegen en allerlei dingen te bespreken.

11. Taliada

Taliada Actief lid

29 mei 2012
    366
    0
    0
    NULL
    NULL
    Het is afhankelijk van waar je woont wie de hielprik en de gehoortest doen. Hier werd dat allemaal door de kraamzorg organisatie geregeld.
    Binnen 2 weken kwamen ze van het cb langs, wegen, tips en uitleg geven en vragen beantwoorden.
    Onze ha kwam 3 weken na de bevalling langs, dat was hier wel procedure.

Deel Deze Pagina