Ben alvast wat aan het rondkijken voor een autostoeltje als opvolger van de maxi cosi. We hebben nu family fix in onze auto. Nu wordt aangeraden om je kind tot 15 maanden achterwaarts te vervoeren. Wat kopen jullie? Zijn er al stoeltje verkrijgbaar die achterwaarts geïnstalleerd kunnen worden? Destijds hebben we familyfix aangeschaft met in ons achterhoofd dat we deze ook voor de opvolger konden gebruiken.
Mijn jongste zit nog in de maxicosi. 15 maanden gaan we denk ik wel redden, ze heeft nog een beetje ruimte. Maar ik wil als vervolgstoel ook een achterwaartse, zodat ze in elk geval tot 4 jaar achterwaarts vervoerd wordt. Ik neig naar een Joie Stages, is nog niet verkrijgbaar in nl. maar wel goed betaalbaar. Er loopt een topic bij verzorging en veiligheid.
Zie: http://www.zwangerschapspagina.nl/verzorging-veiligheid/399376-achterwaarts-gerichte-autostoeltjes.html
Er is een tijd sprake geweest van de two-way Pearls, opvolger die op familyfix gaat. Eerst dus achterwaarts en na verloop van tijd voorwaarts maar nu heeft maxicosi de milofix op de markt gebracht dus ik weet niet of de two-way Pearl nog komt
Weet ook dat volgens de nieuwe richtlijn je baby totdat de bovenkant van zn oren boven de maxicosi uitsteken (voorheen bovenkant hoofd) of natuurlijk boven de 9kg uit komt. Dus kan je baby er waarschijnlijk nog heel erg lang inzitten. (stond in een info boekje van het cb)
dankje voor de tips! Ik vind het alleen erg slecht van Maxi cosi dat ze eerst dat dure familyfix systeem zo promoten en dan nu 1( nieuw model) op de markt brengen die er niet op past...
Dit klopt niet! Volgens de website van maxi cosi is het nog steeds tot aan de bovenkant van het hoofd bij de groep 0 stoel. Bij de vervolgstoel is het wel tot aan de oren. In het voorlichtingsfilmpje van veiligheid.nl staat het ook fout, dat wordt hopenlijk snel aangepast. In het cb boekje staat het dus ook niet goed.
Idd wat jessie79 ook zegt: ONZIN !!!!! Als het hoofd niet meer goed ondersteund is, is dit levensgevaarlijk!
Weet iemand hoe dat zit met die 9kg? Onze zoon is nu 5,5 maand en 8900 gram. Hij zit nog wel goed in de maxicosi. Zelf zitten kan hij nog niet, dus een autostoeltje waar hij zelf moet zitten lukt nog niet.
ja kun jij natuurlijk niks aan doen, maar dit is idd een grote fout van het cb. Deze richtlijn geldt voor de groep 1 autostoelen, niet voor de maxi cosi
Dat klopt niet hoor! De huidige mc's gaan tot 13 kilo, maar je kind mag er in totdat de bovenkant van het hoofdje boven de rand uitkomt. Zodra het hoofdje uit gaat steken, is dat niet meer beschermd bij een ongeval!
De mc's van nu gaan tot 13 kilo. Wij hebben eentje zelf gekocht 5 jaar geleden en die gaat tot 13 kilo. We hebben ook een oudere gekregen en die is wat kleiner en gaat tot 9 kilo. Maar als die van jou nieuwer is dan 5 jaar, weet je zeker dat ie tot 13 kilo kan
Dat is een grove veiligheidsfout in de informatie. Baby mag absoluut NIET met het hoofd boven de stoel uitsteken in een groep 0+ stoeltje! Dat zorgt geheid voor een gebroken nek bij een aanrijding namelijk. De informatie wordt binnenkort aangepast.
Als je een groep 0+ stoeltje hebt, mag je kind er in tot 13 kg. of tot het hoofd over de rand van de stoel komt. Zolang hij er qua gewicht en lengte nog goed in past, is het veel en veel veiliger hem daar nog in te laten zitten. Vervolgstoelen zijn vanaf 9 kg. maar dat is puur voor erg lange kinderen die qua lengte al vroeg niet meer in de groep 0+ stoel passen. Een vervolgstoel moet je pas gaan gebruiken als hij echt niet meer in de groep 0+ stoel past.
Waar heb je die wijsheid vandaan? Ik snap dat het niet veilig is, zo'n hoofdje dat er bovenuitsteekt, maar dan meer voor rondvliegend glas etc. Maar je brengt het zo overtuigend dat ik benieuwd ben naar je bron.
Ah super! Bedankt voor de reacties op mijn topic-kaap Ik hou ZL sowieso liever klein Het gaat al zo snel!
Ik weet een heleboel over het veilig gebruiken van autostoelen, omdat ik daar een studie van gemaakt heb als hobby. Dit is waarom het heel erg gevaarlijk is: Tijdens een aanrijding kunnen de gordeltjes 10 % rekken en daarnaast maken veel mensen de gordeltjes niet strak genoeg vast waardoor het percentage dat de gordeltjes kunnen rekken nog hoger komt te liggen. Een kind in een groep 0+ stoeltje ligt in een hoek van 45 graden achterover. Bij een frontale aanrijding schuift de baby een eind omhoog via de rugleuning van de stoel. Zolang het hoofd nog goed in de stoel past, betekent dit dat bij een frontale aanrijding slechts een klein stukje van het hoofd boven de stoel uitkomt en dat is niet erg. Maar als het kind al met de oren boven de stoel uitsteekt en hij schuift tijdens de aanrijding nog verder omhoog, betekent dit dat het hoofd compleet boven de stoel uitsteekt en dit heeft vrijwel zeker een gebroken nek tot gevolg! Veiligheid.nl, welke deze foutieve informatie gepubliceerd heeft, is momenteel bezig de informatie aan te passen als het goed is. En gezien de ernst van het evt. opvolgen van dit advies, hoop ik dat ze daar haast mee maken.