Hallo allemaal, Ik ben 6 weken zwanger voor de tweede en we willen een NIPT laten doen (bij de eerste niet gedaan). Maar nu lees ik net dat de nipt minder betrouwbaar is en vaker mislukt bij vrouwen met (behoorlijke) overgewicht. Heeft iemand overgewicht en de test alsnog laten doen en was de test gewoon gelukt?
Ze nemen toch alleen bloed af? En ik neem aan dat je je lengte gewicht ook moet doorgeven? Ik vind het zo raar dat het minder betrouwbaar is alleen maar omdat je overgewicht hebt.
Volgens mij komt dat omdat je bij overgewicht meer bloed in je lichaam hebt. Hetzelfde geldt als je vrij lang bent. Dan is de NIPT ook minder betrouwbaar. De verhouding tussen jouw bloed en het bloed dat foetale cellen bevat is dan ongunstig (te weinig foetale cellen) en daarom risico op geen betrouwbare uitslag. Maar ik weet dit niet 100% zeker hoor. Vraag het anders na aan je VK/gyn die weet het geheid. Oh en je hoeft je lengte en gewicht trouwens niet door te geven.
De NIPT bekijkt het DNA van het kindje uit jouw bloed. In feite wordt dat via de placenta “afgegeven”. Net als andere placenta markers weten we dat ze bij hoger BMI in verhouding minder in t bloed aanwezig zijn. Maar ze stijgen gewoon door tot in week 12-16. Zodoende is er soms te weinig DNA met die eerste NIPT bloedafname in week 9/10 - maar dan doe je het gewoon een paar weken later opnieuw en is er wél genoeg DNA. Als er trouwens eenmaal genoeg DNA is, is de NIPT gewoon net zo betrouwbaar als bij iedereen - het punt is dat er soms gewoon te weinig is om te kunnen testen. Dan krijg je dus een “niet conclusive uitslag” en dan moet je nog eens. Dat wordt eigenlijk altijd gratis aangeboden en naar mijn weten is er nog nooit iemand bij omprikken wéér mislukt.
Ah kijk @Poolvos legt het veel beter uit haha. Bij @Paz is hij trouwens wel twee keer mislukt. Maar dat had niet te maken met overgewicht.
Echt? Weten ze waarom wel? Ik heb ‘t wel eens meegemaakt bij een patiënt waarbij achteraf bleek dat de prikpogingen in week 5 en 8 waren Da’s ‘t nadeel van landen (zoals hier in Zweden) waar geen vroege echos worden gemaakt. Ze had 12 weken eerder positief getest maar wrs vroege miskraam & meteen weer zwanger. Zwangerschap is verder prima gegaan. In theorie werkt het ook niet bij echte placenta-problemen. Maar hopelijk voor Paz dus niet daarom
https://www.zwangerschapspagina.nl/threads/nipt-2-keer-mislukt.690061/#post-22192042 Hier heeft @Paz gereageerd en het uitgelegd. Maar het topic is van iemand anders. Daar ook twee keer mislukt.