Heyhey, Ze zeggen altijd dat je na de 12 weken minder klachten krijgt.. Nu is dat bij mij ook wel zo, alleen ik blijf echt ontzettend moe. Of beter gezegd, ik ben nog meer moe dan ik was vóór de 12 weken, t lijkt alleen maar erger te worden.. Niet moe in de zin van dat ik 's middags een dutje moet doen oid, maar moe in de zin van dat ik wel de hele dag door kan slapen Ik slaap per nacht al zeker 12 uur en nog blijf ik moe.. Op een gegeven moment kom ik mn bed maar uit, maar het liefst blijf ik gewoon lekker doorslapen. Of ik nu 6 uur slaap, 8 uur, 10 uur, 12 uur, etc. Ik blijf gewoon moe Daarbi jkomt nog dat ik altijd met hoofdpijn opsta... Ijzergehalte was laatst nog gecheckt en die was perfect dus daar zal het niet aan liggen. Hebben jullie dit ook zo erg? En weet iemand misschien wat ik hiertegen zou kunnen doen?
klinkt raar, maar dwing jezelf om meer te bewegen. Je hoeft niet te sporten ofzo, maar gewoon een stuk wandelen, paar yoga oefeningen, zwemmen, desnoods winkelen. Ik weet niet wat voor jou nog enigzins aantrekkelijk is om te doen... Ik herken mezelf precies in wat je beschrijft. Ik kon ook wel het klokje rond slapen en bleef het liefst de hele dag thuis op de bank hangen, ´s middags slapen en dan ´s avonds om half tien naar bed en blijven liggen tot ´s ochtends half negen. Nou heb ik het idee dat je hierdoor jezelf alleen maar meer moe maakt. Ik ben meer gaan bewegen, zo gaat je bloed beter stromen, maak je meer ijzer aan, worden afvalstoffen afgevoerd enz. Het heeft bij mij ook echt wel geholpen. Het was wel het laatste waar ik op dat moment zin in had, maar heb mezelf echt gedwongen. Moeheid hoort overigens gewoon ook bij een zangerschap hoor, maar in hoeverre moet je jezelf er aan toegeven...? Succes, hopelijk voel je je snel iets fitter!
Ik heb dit vaker gehoord, en dacht na jouw verhaal ook meteen aan het ijzergehalte maar die is dus ( gelukkig ) goed. Maar..vriendinnen van mij zijn gedurende de hele zwangerschap moe geweest. Ik zou ook adviseren lekker bewegen..sporten..fietsen..wandelen..frisse lucht..Men krijgt daar toch meer energie van. Succes!
Ik heb ook al gedurende mijn hele zwangerschap last van moeheid. Het begon ongeveer rond week 5 en ook ik dacht dat dat wel over zou gaan na een weekje of 12, maar helaas dus niet. Ik heb dit ook aangekaart bij mijn gyn en hij heeft toen het ijzergehalte in mijn bloed laten testen en het bleek dat ik ijzertekort had (dat was rond de 22 weken). Ik heb daar medicijnen voor gekregen. Helaas hebben deze medicijnen niet echt geholpen. Ongeveer 6 weken later is mijn ijzergehalte weer nagekeken en dit was niet gestegen (maar ook niet gedaald). Zeker als de vermoeidheid blijft, zou ik er nog een keer op aandringen om het na te laten kijken als je wat verder bent in de zwangerschap. Ik heb er bewust niet al te veel aan toegegeven. Voor mijn verlof werkte ik 3 dagen in de week en regelmatig viel me dat heel erg zwaar vanwege de vermoeidheid, maar heb nooit een dag overgeslagen. Wel ging ik op de dagen dat ik thuis was 's middags even een uurtje op de bank liggen, maar zeker niet langer! Nu ik verlof heb ben ik nog steeds heel veel moe, maar ook nu probeer ik er niet aan toe te geven. Ik sta op tijd op en ga 's middags niet op de bank liggen. Ik ben bang dat ik anders mijn dag- en nachtrimte ga verplaatsen. Mijn tip is dus er niet te veel aan toe te geven en afleiding zoeken. In beweging blijven helpt ook goed. Ga als je de kans hebt 's middags even een klein stukje lopen. Vaak knap je van de frisse buitenlucht weer op....
Bedankt voor de reacties! Helaas helpt bewegen niet echt Ik sport 2x in de week; zwemmen. En verder ben ik bijna elke dag wel de deur uit om met de hond te wandelen, boodschappen te doen etc. Thuis doe ik ook gewoon het huishouden enzo.. Dus beweging genoeg lijkt me zo? Misschien nog andere tips?
Genoeg rusten, maar blijven doen wat je doet. Was (ben) ook zo moe. Jij werkt niet overdag? Je kan er niet echt veel aan doen he. ook genoeg drinken en eten (bv vers fruitsap, water, cécémel..) zijn kleine opkikkers waar je mss even een boostje hebt.. en altijd op tijd bedje in...
@Sanneke: Ik werk thuis en heb geen vast aantal uren dat ik moet werken, dus kan alles in principe gewoon doen thuis. Ik zal idd eens wat vaker een sinaasappel persen oid. En anders misschien toch even langs de HA om mn ijzer nog eens te laten checken voor de zekerheid.
Ik hoor van de zwangeren om me heen dat ze ondanks een goed ijzergehalte toch Floradix slikken en dat het goed helpt tegen de vermoeidheid. Floradix is een natuurlijk ijzersupplement wat zowel in hele vieze drankjes als in tabletvorm te krijgen is. Gewoon bij de drogist!
het enige wat echt bij mij geholpen heeft is vitamine B complex forte! Zonder recept te halen bij de apotheek. Mij is aangeraden het ook na de bevalling een tijdje te blijven slikken, maar ik slik het nu alweer dagelijks. sterkte Amber
Ik heb dit ook verschrikkelijk. Ik slaap in de nacht erg slechts omdat ik steeds in een waakslaap zit waardoor ik half slaap. Waar ik dus hoofdpijn van krijg is laat opstaan. Ik drink dan dus niet en 'droog' mezelf bij wijze dus uit waardoor in knallende koppijn krijg. Ik zou adviseren om wel vroeg uit bed te gaan en genoeg te drinken en dan te rusten. Ik werk ook nog eens 5 dagen dus kan alleen in het weekend uitrusten wat dan ook meestal resulteert in hoofdpijn en ben dan vreselijk duizelig (heb te lage bloeddruk). Denk dat we ons er verder er aan toe moeten geven Maar tegen hoofdpijn helpt bij mij echt vroeger opstaan en veel water drinken. Hopelijk heb je er wat aan Liefs
Ik heb hier ook last van, is ook pas in het 2e trimester begonnen bij mij. Maakt niet uit of ik nu juist wel beweeg of niet, of ik de hele dag door kleine beetjes eet, genoeg frisse lucht, extra fruit en groente... maakt allemaal geen verschil. Zodra ik wat doe, wordt ik ook duizelig en hoofdpijn en benauwd. Echt zo vervelend! Mijn ijzer is 2 x gecheckt en was gewoon goed, en bloeddruk ook dus ik weet het ook echt niet meer. Vind het ook wel makkelijk om te zeggen niet aan toegeven, als je echt geen energie hebt, kan je ook gewoon niks doen zonder in te storten...
oh kristel ik krijg plotseling een ingeving. Als je zwanger bent, gebruik je veel meer b12. Ik weet niet hoe vaak je nu tijdens je zwangerschap injecties krijgt, maar het kan flink schelen qua vermoeidheid als je de frequenties van de injecties verhoogd. Bij mij is het verdubbeld nu ik zwanger ben.
@Trees: ja klopt Ik zat daar dus ook al aan te denken... De huisarts vond het niet nodig om vaker B12 te geven (ik krijg nu elke 14 dagen een injectie) maar misschien moet ik het toch eens bespreken met hem om het nu elke week te doen bijv.
Ik krijg ze nu elke week inderdaad. Iemand anders op dit forum krijgt ze nu zelf twee keer per week. Zwangere vrouwen gebruiken heel veel b12 en hebben standaard al een te laag b12 gehalte, dus het is eigenlijk wel vrij logisch dat wij juist extra nodig hebben. Succes! En top dat alles zo goed gaat bij je! (afgezien van de vermoeidheid)
verveend he? ik herken het wel .was voor de 12 weken al moe en nu ook nog steeds. ik heb een vast ritme dus dat is het niet. ik moet mezelf ook af en toe dwingen wat te doen. maar het helpt voor mij wel om naar buiten te gaan in de frisse lucht. dan ben ik anders moe.
ik herkend dit heel erg. Misselijkheid is over enzo maar ook ik kan zo 12uur slapen en daarna nog lekker willen blijven liggen. Maar helaas dat kan niet. Het is nu bijvoorbeeld 12uur en wil nog lang niet mn bed uit maar heb genoeg te doen en honden moeten eruit.
Vraag anders een verwijzing naar de diëtist, zodat je daarmee kan kijken of je wel voldoende voedingsstoffen binnenkrijgt. Dat kan ook erg helpen. Wat zijn trouwens die b12 injecties waarover gesproken wordt, waar zijn die voor?
Dat is vitamine b12.. Als je daar een tekort van heb, voel je je heel futloos en alleen maar moe, je haar is daarbij ook futloos.. Heb deze een paar jaar geleden ook gehad, vitamine b12 zitten vooral in vlees geloof ik.. Maar die moeheid herken ik ook, had in het begin vd zwangerschap toen ik stopte met mijn nachtdiensten, 2 weken nodig om bij te tanken, was toen ik net 3 maanden zwanger was alleen is het een beetje blijven hangen.. Wil het liefst de hele dag slapen en de dingen die gedaan moeten worden stel ik het liefst uit.. Al mijn vitamines en ijzers zijn allemaal op pijl dus het is egt een zwangerschapskwaaltje.. 1 tip: ga zodra je wakker bent gelijk alles doen wat gedaan moet worden in en om huis, dan kun je de rest van de dag voldaan luieren, zonder dat je denkt: Shit, moet dit en dat nog doen..
Dat is eigenlijk wel een goed idee. Zal is een keer aan mn ha vragen. Wat raar dat mn ha er zelf niet mee is gekomen. Ik kom al 10jaar met klachten dat ik moe en futloos voel, en altijd maar koud heb. zijn reactie: "komt omdat je een vrouw bent. 70% van alle vrouwen heeft dat en is normaal." Die B12 injecties flinkt niet fijn, maar als het helpt waarom niet Kan dat samen met zwangerschap dan ?
Geen idee eigenlijk..Als jij er een tekort aan heb, zal je beeb dat waarschijnlijk ook wel hebben togg ? Gewoon even navragen indd.. Kweet wel dat als je gewoon vitamine B's zou slikken, die zijn ook verkrijgbaar, mijn huisarts had dat toen afgeraden, want dan krijg je weer een teveel van je andere vitamine B's binnen, wat ook weer niet de bedoeling en goed is.. Kgeloof alleen wel dat die injecties niet vergoed worden, tenminste, toen was dat niet et geval, maar dat zal ook wel weer per verzekering verschillen, er zijn ook pilletjes van, ook via de HA maar die waren toen de tijd niet te betalen!