HELP!!! WC angst!?!?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Mams136, 30 mei 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mams136

Mams136 VIP lid

26 jun 2007
    22.837
    0
    0
    achterhoek
    Dames ik ben op zoek naar tips.

Mijn zoontje wil de grote boodschap niet op de wc doen.
    Hij poept zich nog liever in zn broek (om er vervolgens wel meteen weer van te balen en te gaan huilen) dan dat hij op de wc gaat zitten.
    Hij blijft zeuren om z'n potje maar dat wil ik niet meer, hij is potdorie 4!

Plassen mag hij thuis staand doen, op school moet hij zitten...en levert dat geen probleem op. Maar als hij op onze wc moet zitten krijg ik te horen dat hij niet durft en dat dat eng is!?:(

Iemand hier die dit herkent of mij DE tip kan geven???

2. tulip

tulip Niet meer actief

ik herken het, hier is poepen op het potje geen enkel probleem en op de wc doet ze echt niet. We hebben er onderhand een ritme in gekregen, s ochtends na het ontbijt of s avonds na het eten. Zo hoeft ze straks overdag op school niet.

Ik maak mij er niet zo druk om, neem aan dat het vanzelf wel overgaat hoor.

3. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.063
    3.858
    113
    Misschien een laagje w.c. papier in de w.c. doen, zodat zijn drol rustig landt, zonder geplons of gespetter :p, haha, klinkt stom, maar wie weet schrikt hij daar wel van.

4. Mams136

Mams136 VIP lid

26 jun 2007
    22.837
    0
    0
    achterhoek
    Ik vind het gewoon raar want hij heeft het altijd wel gedaan... Gewoon op de wc. En ook bij een ander thuis.
    Maar inmidddels loop ik me suf...6-7x achter elkaar met hem naar de wc om vervolgens weer terug te kunnen lopen. Mijn hormonale lontje raakt op. We hebben geen ritme in het poepen want hij hoeft niet elke dag. Maar ik kan niet aanvoelen wanneer hij moet...

5. Andrea85

Andrea85 Fanatiek lid

18 mrt 2011
    4.859
    1
    0
    Misschien dat het ooit meer geluid maakte dan hij gewend was? Of dat zijn billen nat werden van het opspattende water en dat hij daar van is geschrokken? Ik denk niet dat je heel veel kán doen, behalve dan blijven aanmoedigen het toch te proberen en uit te leggen dat de wc niet eng is, dat papa en mama ook naar de wc gaan, etc etc. Misschien voorstellen dat hij op de wc mag zitten met een boekje erbij ofzo? Misschien maakt dat het minder spannend.

6. tammetje81

tammetje81 Bekend lid

6 dec 2009
    599
    0
    0
    NULL
    NULL
    Was hier een probleem toen onze zoon net zindelijk werd. Kwamen we bij de Action een toiletverkleiner tegen met allerlei dierentuin dieren. En laat onze zoon nu helemaal gek zijn van de dierentuin. En daarmee was het probleem van de wc over. Nu plast hij zonder verkleiner op de wc. Poepen doet hij met verkleiner. Liefst op potje. Maar als ik zeg op toilet is dit geen probleem. Dus misschien samen met hem een leuke verkleiner kopen.

Zonder zakken ze natuurlijk ook helemaal weg in de wc. Dus kan me voorstellen dat dit niet prettig is.

7. Mams136

Mams136 VIP lid

26 jun 2007
    22.837
    0
    0
    achterhoek
    Ik heb uiteraard allang een verkleiner ;) Die hebben we vanaf het begin al gebruikt. Maargoed, er zit niks anders op dan aanzien dus...

8. tammetje81

tammetje81 Bekend lid

6 dec 2009
    599
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik begrijp dat je allang een verkleiner hebt. Bedoelde ermee dat het misschien helpt om samen 1 uit te zoeken die hij ook mooi vindt. Dat kan soms erg aanmoedigend werken.

9. Salapio

Salapio VIP lid

15 jan 2007
    13.917
    0
    0
    Zuid-Holland
    Sticker plakken bij poepen op de wc en bij 10 stickers pannenkoeken eten.

Verder als hij dat niet wilt, gewoon accepteren dat hij op de po wil. Wees 'blij' dat hij het anders in zn broek doet en het niet tot verstopping toe ophoudt.

10. Kristel86

Kristel86 VIP lid

4 feb 2008
    8.631
    851
    113
    Vrouw
    Tja, hier ook een hele tijd gehad.. Dochter begon uit zichzelf met 17 maanden aan te geven wanneer ze moest poepen. Zei dan "poep" en dan zette ik haar op het potje en deed ze haar behoefte.
    Opa en oma wisten dit natuurlijk ook en toen ze een keer een dagje daar was heeft oma haar op de wc gezet ipv het potje. Ze raakte er helemaal in paniek van en sindsdien heeft ze een hele tijd weer alles in haar luier gedaan en gaf ook niks meer aan... Ze was gewoon doodsbang geworden voor de wc, maar dus ook voor het potje.
    Ik heb het maar laten gaan en het gewoon geaccepteerd. Nu is ze sinds haar 2e verjaardag volledig zindelijk overdag (af en toe eens een ongelukje), maar heeft wel nog een hele tijd haar luier aan gehad overdag, ze durfde niet zonder, bang dat ze in haar broek zou plassen. Sinds 5/6 maanden draagt ze geen luier meer, alleen 's nachts.
    Als ze wat moet doen mag ze altijd zelf kiezen van mij; of op de wc of op het potje. Ik doe daar niet moeilijk over hoor... Ben al lang blij dat ze het uberhaupt ergens op doet ;)

Nu is mijn dochter natuurlijk een stuk jonger, maar ik denk dat de manier van omgaan ermee op hetzelfde neer zal komen.
    Je kunt hem niet dwingen, daarmee zul je het alleen maar erger maken ben ik bang.
    Laat hem lekker in zn eigen tempo wennen aan de wc, het komt vanzelf wel :)
    Wellicht kun je m eens meenemen naar de wc als je zelf moet om te laten zien dat het helemaal niet eng is en dat mama het ook gewoon op de wc doet. (de meeste kinderen hebben beeld nodig bij woorden; dus wellicht dat woorden alleen "mama doet het ook op de wc" niet zullen werken)

11. mupet

mupet Fanatiek lid

12 jan 2011
    2.182
    0
    0
    NULL
    NULL
    kan het misschien ook niet te maken hebben met dat jij zwanger bent en dat hij door heeft dat er wat gaat veranderen en dat hij daarom misschien niet meer wilt om extra aandacht van mama te krijgen?

dit dacht ik zomaar omdat je zei dat hij het eerst wel deed, en je nu vaak met hem naar de wc moet lopen voor niets eigenlijk?

misschien heb ik het totaal mis maar ik dacht wie weet is dat het..

verder zou ik ook maar me er bij neer leggen dan maar op het potje, gaat vast vanzelf weer over.. als jij er niet te veel aandacht aan besteed vind hij het misschien zelf ook over een tijdje niet meer interessant en gaat hij weer wel op de wc...?

suc6 in iedergeval!

12. kjara

kjara Actief lid

7 nov 2010
    182
    0
    0
    NULL
    NULL
    heb je al een kruk onder zijn voetten als hij op de wc zit, dat poept voor somigge kindjes makkelijker, onze zoon wil ook alleen maar poepen met een kruk onder zijn voeten. (wij hebben ook heel wat poep drama's gehad) stickers werkte hier ook aardig.

13. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    waar zit zijn po waarin hij wel doet?naast wc? zoniet dan kun je beginnen met po naast wc te zetten.

Deel Deze Pagina